Har brugt timer på at forsøge at finde information om, hvordan man bedst borer gennem eternit på en relativt sikker måde. Der findes masser af information om farerne ved asbest og eternit og de ofte overdrevne farer, men få indlæg (eller information på internettet) om, hvordan man faktisk konkret skal gøre, hvis man nu skal bore i eternitplader indendørs. Vi skal installere en brugt pillefyr i det gamle fyrrum, og eftersom VVS-manden i princippet anser eternit og asbest for helt ufarligt, vil jeg helst udføre de opgaver selv under noget kontrollerede former.

Så, dette sagt. Hvordan bør jeg bedst gå frem for at bore huller til vandrør gennem eternitplader i loftet for at undgå støv? Hvilken type bor/hulsav? Over eternitten er der træplanker. Det er ikke muligt at fjerne eternitpladerne.

Mellem køkkengulv og fyrrumsloft er der en slags isolering, der ligner en slags glasuld. I kan se den stikke frem bag den grå pap/væv. Er det glasuld, eller er det så slemt, at dette er en slags asbestisolering? Jeg har nemlig sandsynligvis brug for at gå gennem dette materiale med vandledningen.

/Mattias Gammelt rør og isoleringsmateriale bag vægplade. Isoleringen ligner glasuld, mens vægpladen ser slidt og grå ud. Træplade kan ses bagved.
 
Støv er nok svært at slippe væk fra. Hvis du skal bore, slibe eller save.
Jeg ville nok tage en støvsuger, som man kan placere med sugedelen uden for huset. Mundbind på. Og så støvsuge samtidig med, at jeg borer. For at være sikker på, at støvet kommer ud af huset. Og så når jeg er færdig med at bore. Og har fastgjort alt, hvad du nu skulle fastgøre. Så ville jeg male stedet, hvor fibrene i asbestpladen er åbnet, for at det skal binde sig sammen og ikke kunne frigøre flere fibre.
 
P
Bedste er vel at leje en støvsuger med det rigtige filter til asbeststøv, det koster ikke mange kroner mens du må kassere din egen støvsuger, hvis du har tænkt dig at gøre på din måde.

Det ligner glasuld på billedet, også dette mtrl skal man have en vis forsigtighed med.
 
  • Synes
Mattias(aq) og 1 anden
  • Laddar…
Det er ret langt til udendørs, så det er nok svært at blæse støvet ud (udover at støvsugeren ifølge Pherra ville gå ad helvede til). Men at leje en sugeenhed, hvis der findes sådan nogle, kan måske være fornuftigt. Er det en almindelig industristøvsuger med hepa3-filter? Jeg har halvmaske med P3-filter (eller om det nu hedder PS3), i hvert fald godkendt til asbest, som jeg altid har på mig ved støvede opgaver. Tror I ellers, at det er muligt at fugte på en eller anden måde, bore gennem tape, eller lignende for ikke at gøre det så kompliceret? Hvordan gør VVS-installatøren? Burde ikke være helt usædvanligt.
 
P
Mattias(aq) sagde:
Det er ret langt til udendørs, så det er nok svært at blæse støvet ud (udover at støvsugeren ifølge Pherra ville gå i stykker). Men at leje en sug hvis der findes sådanne kunne måske være fornuftigt. Er det en almindelig industristøvsuger med hepa3-filter? Jeg har halvmaske med P3-filter (eller om det nu hedder PS3), i alle fald godkendt til asbest, som jeg altid har på ved støvede opgaver. Tror I ellers, at det går at fugte på en eller anden måde, bore gennem tape, eller lignende for ikke at gøre det så kompliceret? Hvordan gør VVS-manden? Burde ikke være helt ualmindeligt.
VVS-manden gør ikke sådanne opgaver, hvis han er seriøs!!!!, så siger han til, at det skal saneres/hultagning på den rette måde med uddannet asbestsanitør. Og hvis kunden vil gøre det selv (som de må) skal kunden efter sanering kunne fremvise luftprøve samt attest på, at sanering er udført efter gældende regler til håndværkeren.
 
harry73
Mattias(aq) sagde:
og eftersom rørmokeren i princippet anser eternit og asbest være helt ufarligt så vil jeg helst gøre de job selv under noget kontrollerede former.
En rørmoker er næsten aldrig specialist på asbest, og havde din rørmoker været undtagelsen havde han ikke sagt sådan, så stol ikke på din rørmoker
 
Jeg har hørt et sted, at en arbejdsgiver/håndværker må bore huller i asbestholdigt materiale ved tre tilfælde om året, hvis den samlede tid for arbejdet ikke overstiger en time.
Måske er det en skrøne?
 
S
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete.../foreskrifter/asbest-afs-200601-foreskrifter/

Det står der i Afsen om de tre tilfælde i paragraf 11, at der ikke behøves tilladelse.

Og i kommentarerne i slutningen står der sådan her:

"I den totale arbejdstid ved boring af huller indgår også forarbejde på stedet, håndtering af asbestholdigt affald og rengøring af arbejdspladsen bagefter.
Med persontime menes den arbejdsmængde, der kan udføres af en person i løbet af en time (60 minutter), eller tilsvarende, f.eks. af to personer à 30 minutter hver eller af fire personer à 15 minutter hver.
Selvom tilladelse ikke kræves for selve arbejdet som sådan, skal andre bestemmelser i forskrifterne følges."

Så det er ikke bare at tut og kør bare fordi det er sjældent arbejde.
 
  • Synes
öringen
  • Laddar…
Man kan sagtens bore igennem eternit uden støvspredning. Du kan sprøjte det tilsigtede borehul med fx barberskum, tape et stykke sølvtejp over skummet og skære et tilstrækkeligt stort hul i tapen, så boret kan komme igennem uden at tapen klæber sig til boret. Forbered det samme på den anden side af pladen, du vil bore igennem. Bor derefter. Fjern tapen og vådtør skummet væk og smid det ud som kontamineret affald.
 
  • Synes
Mattias(aq) og 1 anden
  • Laddar…
Mattias(aq) sagde:
Er det glasuld eller er det så slemt, at dette er en slags asbestisolering? Jeg skal nemlig sandsynligvis gå igennem dette materiale med vandledningen.

/Mattias[billede]
Det er glasuld. Rå asbest, som har forekommet i sådan isolering, har aldrig en så lang fiberlængde.
 
  • Synes
Mattias(aq)
  • Laddar…
Skummetipset var smart! Har ikke hørt det før. Lidt svært at komme til den anden side dog, hvis der f.eks. er fliser i loftet.

Skarpe værktøjer, der skærer store spåner, støver mindre end sløve. Det kan også være godt at tænke på.

Desværre kan man vel regne med, at når fliser, rør eller isolering blev lagt på plads engang i tidernes morgen, blev det ikke gjort med hensyn til risiko. I alle huse, der har eller har haft asbestbaserede materialer, kan man sikkert antage, at der i enhver bræddeskæring, krog eller sprække ligger asbestfibre gemt.
 
O
Lav et telt eller lignende rundt om boremaskinen, som du derefter tilslutter støvsugeren...
 
harry73
Brug ikke støvsuger til at suge asbest op. Fibrene spreder sig bare mere.
 
Tak for barberskum-tipset og indsigt i glasulden! Nu bliver trin et at få fjernet glasulden, og hvis det går på en god måde, har jeg opdaget, at det måske kan lade sig gøre at bore uden at gøre det i eternittet. En lille eternitplade ved siden af de eksisterende huller er skruet, og det måske kan lade sig gøre at bore skråt op til det rette sted derfra. Men nu er der to muligheder! Tak for det!

/Mattias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.