Hvis der er hældning på ydertaget, ville jeg indsætte en vinkel på spirorøret lige inden, så det tilslutter vinkelret mod ydertaget. Men så havner hullet et andet sted ...
Føles som om I overdriver nøjagtigheden en smule, ventilatorens placering er det, der er vigtigt, men hverken røret eller kassen vil bekymre sig om de ikke er helt perfekte. Havde det været mit job, havde kunden gerne måttet montere kappen indenfor og givet et omtrentligt mål på ydersiden. Så havde jeg åbnet max 30x30, stoppet et rør ned i "stosen" og tjekket med pas, når det er lige, er det bare at måle kassens placering ud og save færdigt.
Når det er klart, kan det blive nødvendigt at gribe ind hvis der er brug for pakning og dampspærre nedefra ved midlertidigt at tage ventilatoren ned.
If it looks straight it is straight
Tusind tak!
Jo jeg ved, at mit kontrolbehov er lidt ud over det sædvanlige
Kender du til den der kasse TFU?
Östberg skriver i sin monteringsanvisning, at kassen skal dækkes med krydsfiner.
Fjäråskupan nævner intet om dækning med krydsfiner for den TFU, de sælger.
Jeg bliver usikker, for kasserne ser præcis ens ud.
Jeg ville være lidt forsigtig med at klæde med plyfa da risikoen er at blæseren ikke kommer til at dække fornuftigt ovenfra, jeg ser ingen direkte fordel med det heller da det går fint at arbejde mod den galvaniserede plade bare den ikke er alt for slap (hvilket jeg ikke tror).
Okay, men hvis det er 400x400 og en virksomhed skal lave hullet og tagarbejdet, så er det nok, at du laver et hul i indertaget og fjerner isoleringen. Derefter, som nogen skrev, laver en lodret markering og trækker en lille skrue/bor igennem for at markere hullet, så trækker du en farmskrue udefra i det hul. Så er det tæt, selvom det tager et par dage, før papdrengene kommer og laver resten.
Angående krydsfiner på stussen, så er det for, at papperne skal have noget at fastgøre pappen i. Tjek med firmaet, om de ønsker krydsfiner eller ej.
Ja så kan det jo være. Men som sagt, hør med dem, der skal lægge pappen, så de lægger pap på plade. De job, jeg har været på med stosar, der skal klædes med pap, har vi været nødt til at klæde dem med plywood først, netop fordi papparna ellers ikke havde pappat. Nu har de måske været kræsne eller noget andet, men værd at tjekke først i hvert fald, tænker jeg.
Plyfa er lidt et standardsvar, når man ikke behøver at tage ansvar for tæthed oppefra, og det skal gå så hurtigt som muligt. Det går fint at svejse/klæbe mod pladen, og det går også at skrue i den, så jeg ser ingen direkte pointe.
Plyfa er lidt et standardsvar når man ikke skal stå til ansvar for tæthed oppefra, og det skal gå så hurtigt som muligt. Det går fint at svejse/klæbe mod pladen og det går også at skrue i den, så jeg ser ingen direkte pointe.
Af ren nysgerrighed, hvad mener du med ikke at stå til ansvar for tæthed oppefra? Hvis et firma lægger pap på plade eller plywood, spiller det vel ingen rolle, det er vel alligevel dem, der står til ansvar for, at det er tæt? Og hvis det skal gå så hurtigt som muligt, går det vel alligevel hurtigere at springe plywooden over end at lægge den?
Tale med plåtis…som ska ordne taget, og han fortalte, hvordan man gør, altså svaret på mit spørgsmål.
man bruger en krydslaser, der lyser opad. Så får man først en markering på indersiden af taget, og når man har lavet hullet og fjernet isoleringen, så havner det samme kryds på råsponten på taget.
Genialt eftersom man skal købe et ekstra værktøj, man ikke vidste, man havde brug for. Hvis man vil have det gjort hurtigt og enkelt, er nok @MathiasS metode mindst lige så genial.