2,782 læst ·
6 svar
3k læst
6 svar
Bore gennem træbjælkelag (stueetage til kælder)
Jeg har et, bilder jeg mig, egentlig ret let job foran mig, men søger alligevel "støtte" via dette eminente forum så jeg ikke dummer mig.
Jeg har langt fremskredne planer om at trække netværkskabel til tv-møblet i stuen.
Ingen øvrige renoveringer eller indgreb er planlagt, så at trække rør i gulv/vægge osv. er i øjeblikket udelukket.
Det jeg i stedet forestiller mig, er at komme med et netværkskabel nedefra fyrrummet, som ligger lige under tv-rummet. Planen er at fjerne gulvlisten bag tv-bænken og bore nedad lige ved siden af væggen.
Spørgsmålet er, hvor stor chance har jeg for at kunne bore gennem gulvet i stuen, og via det hul se/føle/banke/lytte, så jeg ikke rammer varmerør, inden jeg borer videre gennem loftet i fyrrummet?
Nogen der har erfaringer med lignende opgaver, eller bedre idéer til hvordan jeg bør gribe det an?
/C
Jeg har langt fremskredne planer om at trække netværkskabel til tv-møblet i stuen.
Ingen øvrige renoveringer eller indgreb er planlagt, så at trække rør i gulv/vægge osv. er i øjeblikket udelukket.
Det jeg i stedet forestiller mig, er at komme med et netværkskabel nedefra fyrrummet, som ligger lige under tv-rummet. Planen er at fjerne gulvlisten bag tv-bænken og bore nedad lige ved siden af væggen.
Spørgsmålet er, hvor stor chance har jeg for at kunne bore gennem gulvet i stuen, og via det hul se/føle/banke/lytte, så jeg ikke rammer varmerør, inden jeg borer videre gennem loftet i fyrrummet?
Nogen der har erfaringer med lignende opgaver, eller bedre idéer til hvordan jeg bør gribe det an?
/C
Renovatør
· Kalmar
· 3 054 indlæg
Findes der rør i bjælkelaget eller tænker du på rør i kælderloftet?
Jeg tænker mig primært rør til det vandbårne varmesystem, som jeg så tænker kan findes i bjælkelaget. Hullet tænker jeg at bore ca. 50 cm ind fra langsidens ydervæg, og alle elementer i huset sidder langs netop langsidernes ydervægge. Der "burde" ikke gå så mange rørføring tværs over huskroppen, men hvad ved jeg?Andreas_kalmar sagde:
Elledninger "burde" heller ikke være der (ingen eludtag eller lampestik eller lignende i nærheden), men igen, hvad ved jeg?
Jeg vil komme ned lige over varmepumpen, men ingen rør ligger direkte mod loftet, så dem skal jeg klare.
/C
Senest redigeret:
Renovatør
· Kalmar
· 3 054 indlæg
Når jeg har boret, så tænkte jeg, at man mærker, hvis man kører i et rør er det stålrør, så vil du føle det.
Medlem
· Blekinge
· 12 264 indlæg
Med lidt måling kan du let finde ud af, hvor rørene nedenfra går op til radiatorerne. Har du stigstrenge i kælderloftet, eller tror du, at de sidder i bjælkelaget?
Lidt sådan har jeg jo også tænkt. Hvis jeg borer med et skidelangt træbor burde jeg ret hurtigt bemærke, hvis jeg støder på rør. Men det har mest været spekulation fra min side.Andreas_kalmar sagde:
/C
Der går ingen synlige rør i kælderloftet.Thomas_Blekinge sagde:
På to steder finder jeg lidt grovere rør, som går op eller ned mellem kælderen og entreplan (dvs. de er synlige fra gulv til loft i kælderen, men ses ikke på entreplan). Jeg har derfor draget konklusionen, at det snarest "mellem etagerne" (dvs. det, i hvert fald jeg mener med "i bjælkebæltet") ligger rør trukket til radiatorsløjfen.
Så om det er pænt og ordentligt langs huskroppen eller helt hulter til bulter er jo svært at vide sikkert.
/C
Senest redigeret:
Klik her for at svare