Hej!

Vi skal sætte et indgangstag op på en skalmursvæg af mexitegel. Huset er fra -66, og hvad jeg ved, så er mexitegel (eller kalksandsten) et ret skrøbeligt materiale. Vi har i hvert fald allerede nogle revner gennem teglene.

Der skal i fire ordentlige skruer, som skal holde indgangstaget oppe, bør jeg helst bore direkte i teglene eller hellere i mørtlen imellem? Holder det så, eller skal jeg helst sikre, at jeg når en regel bag skalmuren for at få bedre stabilitet? Taget er rimelig let, aluminium og plexi, bredde 1500 mm.

Vi tænkte at leje en Hilti-bor i weekenden, jeg antager, at en almindelig boremaskine ikke ville klare jobbet.

Taknemmelig for hurtigt svar! :p

I
En formursvæg af Mexi sandsten er 100 mm 'tyk'. Afhængigt af hvordan sandstenen så er fastgjort til stommen og hvor meget skærmtaget vejer (giver i udtræksmoment på de to øverste skruer), er det måske slet ikke lykkedes at fastgøre disse i formuren uanset om det sker i fugemassen eller i stenen.

Jeg foreslår, at du gør således i stedet:
Forsøg at finde stående stolper i stommen og bor et fritgående hul for et 15,2 mm VP-rør af plast. Sæt derefter et stykke VP-rør ind i hullerne og træk en bolt direkte ind i stommen fra skærmtaget. De to nederste skruer tager ikke træk, men tryk og skærekræfter. Derfor kan du bore dem fast i formuren uanset om det bliver i sten eller fuge. Event. vindløft i skærmtaget modvirkes delvist af tagets egenvægt. Risikoen for udtræk på de to nederste skruer må derfor anses for usandsynlig sammenlignet med de øverste.

Det lyder fornuftigt, det ville jo være utroligt trist, hvis skalmuren revner.

Tak for tipset!

En aspekt er måske kuldebro og endnu mere alvorligt vandindtrængen til reglar? Fik et andet tip at bore kun i skalmur men fastgøre med ankermasse, plug og så skrue for at fastgøre entrétag.

Måske er det et bedre alternativ, specielt hvis det er svært at ramme reglar samtidig med at man vil have en vis symmetri på taget.

/M

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.