27,031 læst ·
27 svar
27k læst
27 svar
Bordplade i flydespartel hvor fibrene stikker op.
Ingen større forskel på almindelig mørtel eller ekspander mørtel i konsistensen, det eneste er, at ekspander ikke synker på en uberørt overflade, mens almindelig beton ville synke 4-5%, men skal man skrubbe eller glitte, så er forskellen nul. En sæk ekspander mørtel koster ca. 140 kr, mens almindelig mørtel koster 60 kr. Hold på jeres penge 🙂
Tak for alle de legesyge forslag som tape og barberblad. Tape fungerede, ikke overraskende, ikke. Barberbladet vil jeg teste for sjov. Men ellers vil jeg meddele, at varmluftspistolen kun krævede et halvt sekunds nærvær for at tilintetgøre fibrene. Eller, ikke helt sandt. Af en eller anden grund forsvinder de som et trylleslag, men efterlader faktisk en kort skægstub, som ikke forsvinder, uanset hvor længe man varmer. Denne "stubbe" gør overfladen ru, men problemet løser sig, hvis jeg behandler bænken med noget, der lægger sig som en hærdende overflade ovenpå (som lak eller epoxy) i stedet for noget, der absorberes af flydespartel (som olie, voks).
Jeg har dog ikke besluttet mig for overfladebehandling endnu. Jeg har brug for at vide mere om vandglas og epoxy, før jeg kan bestemme mig. Der er meget at læse på nettet, men hvis nogen har særlige erfaringer med begrundelser, er jeg lutter øren.
Jeg har dog ikke besluttet mig for overfladebehandling endnu. Jeg har brug for at vide mere om vandglas og epoxy, før jeg kan bestemme mig. Der er meget at læse på nettet, men hvis nogen har særlige erfaringer med begrundelser, er jeg lutter øren.
Renovatør
· Kalmar
· 3 054 indlæg
Overfladebelægning afhænger jo af, om du vil have en blank eller mat overflade på pladen. Vattenglas er ikke nok, så det bliver nok nødt til at være epoxy eller en acryl lak.
Begynd med at "forsegle" med Steinfix 100+. dyrt som guld og ret svært at få fat på. Brugte det til udekøkkenets bordplade. Pladen er som en lotusblomst nu. Jeg kan "rulle" vanddråberne væk.
"Begynd med" mente jeg egentlig, hvis du bagefter vil have et andet look end det neutrale, du får med stenfix. Det bliver jo ikke blankt eller sådan efter behandlingen med stenfix. Jeg ved faktisk ikke, hvad man kan kombinere med stenfix for at få det blankt.
For mig var det ikke aktuelt med andet end neutral beton look. Jeg elsker, at bordpladen fik sit neutrale, rå look. Det passer godt ved udekøkkenet, hvor man vil stå og grille og skære i dyredele med en machete stor kokkekniv under en passende beruselse. Ville ikke passe i indendørskøkkenet, hvor pigen serverer scones og te, højst...
For mig var det ikke aktuelt med andet end neutral beton look. Jeg elsker, at bordpladen fik sit neutrale, rå look. Det passer godt ved udekøkkenet, hvor man vil stå og grille og skære i dyredele med en machete stor kokkekniv under en passende beruselse. Ville ikke passe i indendørskøkkenet, hvor pigen serverer scones og te, højst...
Renovatør
· Kalmar
· 3 054 indlæg
Skal du lakere, så undgår du helst at imprægnere, da man kan få problemer med vedhæftning. Lakerer du med klar epoxy, bliver det en blank overflade, bruger du fx akryl, så bliver den mere silkemat. Prøv først på en anden overflade.
Har du prøvet lidt forsigtigt at brænde fiberen væk? Hvad sker der?C crusade sagde:Hej. Jeg har støbt en bordplade i flydespartel med fibre. Men når jeg sliber overfladen, rejser fibrene sig og giver en lurvet overflade. Hvad kan man gøre ved dette? Er det noget, der forsvinder, når man behandler overfladen med lak eller vandglas? Kan man brænde fibrene væk med en gasbrænder? Jeg vil jo ikke ødelægge bordpladen... eller huset for den sags skyld.
Jeg undrer mig også over, hvad der anbefales at behandle overfladen med? Jeg har læst mange tips her på forummet, men intet til flydespartel. Måske er der ingen forskel i forhold til beton. Jeg vil gerne have en relativt vedligeholdelsesfri overflade, som giver en slidstærk overflade, typisk lak (men har på det seneste læst, at man bør undgå lak, da det er varmefølsomt) og helst undgå olie og voks.
Brænd dem væk.C crusade sagde:Hej. Jeg har støbt en bordplade i flydespartel med fibre. Men når jeg sliber ned overfladen, rejser fibrene sig op og giver en fnulret overflade. Hvad kan man gøre ved dette? Forsvinder det, når man behandler overfladen med lak eller vandglas? Kan man brænde fibrene væk med en gasbrænder? Jeg vil jo ikke ødelægge bordpladen... eller huset for den sags skyld.
Jeg undrer mig også over, hvad der anbefales at behandle overfladen med? Jeg har læst mange tips her på forummet, men intet om flydespartel. Det er måske ikke anderledes end beton. Jeg vil gerne have en relativt vedligeholdelsesfri overflade, der giver en slidstærk overflade, typisk lak (men har for nylig læst, at man bør undgå lak da det er følsomt over for varme) og helst undgå olie og voks.
C crusade sagde:Hej. Jeg har støbt en bordplade i flydespartel med fibre. Men når jeg sliber overfladen, rejser fibrene sig op og giver en fnugget overflade. Hvad kan man gøre ved dette? Er det noget, der forsvinder, når man behandler overfladen med lak eller vandglas? Kan man brænde fibrene væk med gasbrænder? Jeg vil jo ikke ødelægge bordpladen...eller huset for den sags skyld.
Jeg undrer mig også over, hvad der anbefales til at behandle overfladen med? Jeg har læst mange tips her på forummet, men intet til flydespartel. Det er måske ingen forskel fra beton. Jeg vil gerne have en relativt vedligeholdelsesfri overflade, der giver en slidstærk overflade, som lak (men på det seneste har jeg læst, at man bør undgå lak, da det er varmefølsomt) og helst undgå olie og voks.
Hej! Sådan gjorde jeg. Tror på din idé at brænde fibrene væk.......C crusade sagde:
Efter at have matslebet pladen, malede jeg med gulvmaling fra Jula, findes også som epoxy-variant. Andet malingslag inden tørring dryssede jeg ned flager, som blev knust (Jula) og sigtet til ca. 1-2 mm størrelse. Efter at malingen og flagerne var hærdet, fintsleb jeg overfladen yderligere for at få den glattere. Derefter har jeg lagt to lag hårdvoksolie, som ikke gulner. Findes jo mange, fx Osmo eller denne som vedlægges. Jeg er meget tilfreds – flot og stenhårdt.
Renovatør
· Kalmar
· 3 054 indlæg
Flot
Klik her for at svare