Hej. Jeg har støbt en bordplade i flydespartel med fibre. Men når jeg sliber ned overfladen, rejser fibrene sig og giver en fnulret overflade. Hvad kan man gøre ved dette? Forsvinder det, når man behandler overfladen med lak eller vandskånsomt? Kan man brænde fibrene væk med en gasbrænder? Jeg vil jo ikke ødelægge bordpladen...eller huset for den sags skyld.

Jeg undrer mig også over, hvad der anbefales at behandle overfladen med? Jeg har læst mange tips her på forummet, men intet til flydespartel. Det er måske ikke nogen forskel fra beton. Jeg vil gerne have en relativt vedligeholdelsesfri overflade, der giver en slidstærk overflade, typisk lak (men har for nylig læst, at man bør undgå lak, da det er følsomt over for varme) og helst undgå olie og voks.

Jeg opdaterer med lidt billeder. Det kan måske være svært at forstå, hvad jeg mener ellers

Foranderligt køkken under renovering med u-formet bordplade og åbne skabe, grå vægge og et vindue til venstre. Værktøj på gulvet.

Betonoverflade med hvide tråde eller partikler, sløret baggrund med gul og hvid væg.

Billede af en lys overflade med en mørkere, pletlignende markering i midten. Detaljer af tekstur kan ses tæt på.

Tror desværre du ikke kommer til at få overfladen specielt fin.

Kan du uddybe? Har du oplevet dette selv eller har andre erfaringer med det?

Epoxy kunne måske fungere

• Synes
Uwe H
  • Laddar…
Har du anvendt et fiberforstærket flydespartel? Næste gang du støber bordplade, så anbefaler jeg ekspanderbeton.

• Synes
sov og 1 anden
  • Laddar…
Ja, jeg med. Årsagen til, at jeg brugte flydespartel, var fordi jeg støbte på stedet, så jeg kunne få hele bænken, inklusive gavlen, i ét stykke. Eftersom bordpladen ikke blev støbt op og ned, ville jeg få en så fin overside som muligt og brugte derfor flydespartel, som flyder fint ud og giver en plan overflade.

Enk Projektet, hvad mener du med epoxy? Som overfladelag eller som en metode til at fjerne fibre? Jeg har selv overvejet epoxy som overfladelag, men det føles lidt besværligt. Er der nogen speciel grund til, at du anbefaler det? Det er ikke det mest almindelige, man læser om at have på en bordplade.

Har du prøvet at rulle med en klæderulle eller lægge en strimmel tape ud og trække den væk? Det kan virke som et mærkeligt forslag, men hvad har man at miste?

Hvad vil du have for overflade, når den er færdig?

600 vådslibepapir fjerner disse små hår, men du har brugt det forkerte produkt fra starten, du skal ikke bruge glasfiberforstærkede materialer til bordplader. Vådslib og olie med koldpresset linolie og derefter polere med klud indtil du er tilfreds, linolien binder "hårene", fylder små huller (bobler) og sørger for, at bordpladen ikke slipper støv! Det kræver 3-5 oliebehandlinger for at mætte pladen.

• Synes
leek502
  • Laddar…
Hm, nej vådslibepapir fjerner ikke små strå. De fremhævede dem. Jeg vådslibede med 120, 180, 400 og 800 papir. Da jeg var færdig, havde jeg frembragt fibrene. Hvorfor skal man ikke bruge flydespartel med fibre i til bordplade? Hvad bliver fejlen? Jeg havde læst, at det skulle være godt flere steder.

Forslaget med linolien for at binde fibrene, er det også til overfladefinishen, eller skal man udover det lakere, glas-vande, olie, vokse eller hvilken metode der nu skal anvendes?

Jeg undrer mig også over, om en varmepistol kan brænde fibrene væk, men ved ikke, hvad bordpladen har godt af.

TotalControl, jeg skal teste med tape/rulle, men de sidder nok for hårdt til det.

Senest redigeret:
Fibrene lærer du nok ikke få bort desværre... Jo mere du sliber desto flere lærer jo komme frem også. Alternativet kan vel være at flyde på nogle mm med en flydespartelmasse uden fibre...

Hvorfor bruge ekspanderbeton til dette føles som unødvendigt dyrt til det lille, den gør.

Exxi sagde:
Hvorfor bruge expanderbeton til dette føles som unødvendigt dyrt til det lille den gør.
Jeg kan forestille mig, at konsistensen er værd en hel del.

Måske helt skørt, men kan man barbere skiven med en barberhøvl?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.