Hej!
Jeg er i gang med at bygge et havestue på en betonplade.

Taget er af kanalplast 16mm isoleringsværdi 2.0
Skydedørene har isoleringsværdi 3,9

Eftersom jeg bor i et rækkehus, skal jeg have dobbelt gipsplader mod naboerne, når det gælder væggene... (brandsikring)

Mit spørgsmål er, om det er værd at isolere væggene med ovenstående oplysninger, eller om det er at kaste penge i havet.

Jeg har en fornemmelse af, at det er værd at gøre det :)

Min teori er, at hvis man sidder ude en aften i efteråret og vil varme rummet lidt op med en alternativ varmekilde, så forbliver varmen lidt længere end hvis man var uden...(selvom dørene ikke er så isolerende)

Det bør vel også lydisolere lidt, tænker jeg.

Jeg ville være taknemmelig for svar
Mvh

Eklundh

Ser stavefejlen nu... Isolera och ikke insolera :D

Eklundh

Hej...

Det afhænger jo af, hvor tidligt og sent på året du vil være ude :)

En grov overslagsberegning...

En uisoleret 2+2 gipsvæg ligger på ca. 1,8 i U-værdi
Og isoleret med 95mm mineraluldsisolering på ca. 0,45

Hvis du har 10 kvadratmeter sådan en væg og 15 graders forskel mellem inde og ude, betyder det, at der kræves:

1,8*10*15=270W - uisoleret
0,45*10*15=67.5W - isoleret

dvs. 270W effekt ud fra din varmekilde for at holde temperaturen i rummet, hvis du har 10 kvm uisoleret væg sammenlignet med 67W med isoleret (hvis der er 15 graders forskel mellem ude og inde).

Øvrige vægge/døre og tag vil sandsynligvis stå for hovedparten af varmetabet:

10 kvm af skydedørene ved 15 gr forskel - 585W

10 kvm af taget ved 15 gr forskel - 300W

Det virker jo måske som en stor forskel mellem isoleret og uisoleret væg, men jeg går ud fra, at dine skydedøre og dit tag tilsammen er en meget større overflade end væggen(?). Med lidt utætheder og andet spiller måske ikke isoleringen af væggen den store rolle for hele konstruktionen.

Hvis du vil udnytte dagsvarmen, er betonpladen en god start for at holde varmen til aftenen. En måde at øge varmelagringen er at have en muret væg i stedet...

Så hvor ofte og ved hvilke udendørs temperaturer tænker du at sidde i udestuen?
Og når du alligevel er i gang, er det måske lige så godt at putte noget isolering i?
Lidt mere lydisolering giver det jo, og det er altid rart at slippe for at høre naboens børn. :)

/pelle

Stavefejlen i emneoverskriften rettet

/Mats
Moderator

Tak for det fine svar...

Som det ser ud lige nu, bliver det uisolerede vægge. Noget større væsen fra nabobørnene vil der nok ikke blive, eftersom det er mennesker i 45-års alderen, der bor der. Deres børn er for længst fløjet fra reden.

Dem, der står for larmen nu til dags (siden 6 måneder tilbage), er os og vores søn... :D

Mvh
Eklundh

Ser at du tænkte have dobbelte gipsplader pga brandsikring. Jeg ville nok have undgået at sætte gips i udestuen pga høj fugtighed visse tider på året. Gips kan ikke lide fugt.
Findes der ingen andre alternative brandsikringer?

/Funkis

Ps Har jo ikke med dit spørgsmål at gøre, håber at kommentarer er velkomne alligevel :)

Hej!
Dilemmaet jeg har er, at væggen midlertidigt kun vil være ca. 10-11 cm tyk. Dette er med dobbelt gipsplader og panel.

Jeg har købt et komplet udestue hos willab til forlænget sommer, og der følger regler med til væggen, som kun er 4,5cmx4,5cm. Jeg hørte med en ven, der arbejder som fuldtidsbrandmand og tømrer i sin fritid, han undersøgte det for mig.

Dobbelt gips og luftspalte var det, der blev anbefalet ifølge ham. Havde man haft en tykkere regel kunne man løse det på anden vis.

Desværre kan man få ti forskellige svar fra ti forskellige håndværkere ;)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.