Hej!

Vi har et såkaldt varmt paralleltag, med 25 mm luftspalte og ventileret tagfod, der går fra tagfod til tagfod på den anden side af huset. Tagryggen har ingen separat ventilation, men luften går direkte forbi tagryggen og ud på den anden side af huset, så at sige.

I tagfoden er der insektsnet, men intet andet beskyttelse. Jeg har set en del på div. fora og artikler, at flyvende sne kan komme ind gennem tagfoden, og jeg synes selvfølgelig, dette lyder lidt ubehageligt. Luftspalten er jo kun masonit, hvilket ikke føles som en god beskyttelse mod smeltet sne.

Teori er jo ét, men hvor stort et problem er dette i praksis? Husets nordlige facade (ene tagfoden) er vendt mod en mark, så de hovedsageligt nordvestlige vinde blæser på den facade. På den anden side af huset er der skov og klippe.

Behøver man bekymre sig? Er det vigtigt med en god snøbeskyttelse? Bor ved Mälaren.

Jeg har en hytte i Dalarna (meget sne om vinteren) med den konstruktion.
Har kun et insektsnet ved tagskægget, hvilket fungerer godt, har aldrig haft problemer med sne derunder.

Nu har jeg bygget for det ene tagskæg, hvor jeg har flyttet insektbeskyttelsen under en åben panel, som stadig giver luftcirkulation (har indsat spots der også som veranda belysning) - så der er det absolut ikke et problem længere, men den anden side er som før uden problemer - 8 år siden huset blev bygget.

Finder ikke et virkelig godt billede af tagskægget, dette var det nærmeste jeg kom:
http://3.bp.blogspot.com/_v2sjyoykuIE/SUVG4qNZoxI/AAAAAAAAAdI/jiBcQDJLu1U/s320/DSCF4046.JPG

Istapperne er på grund af at jeg har været i hytten den weekend og "ildet på" - nu er tagrende dog monteret :)

/K

Okay, det føles godt at høre. Tak!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.