Hvilken forumregel skulle det være? Synes ikke at §5.2 er anvendelig alligevel
Men alle. Kan vi ikke venligst stoppe med at skændes? Jeg sætter virkelig pris på, hvis I har flere tekniske tips om, hvordan man skal bore i denne plade, samt hvilken (om nogen) påvirkning det kan have på pladens holdbarhed. Men måske har vi andre ting at gøre denne luciaformiddag end at sidde her og diskutere forumteknikaliteter?
Bare et forslag.
Nu er der kun nogle få dage tilbage til vintersolhverv. Så vender året, og det begynder at blive lysere igen. Lucia symboliserer meget af dette. Lad os nyde vores liv i dag!
Findes der måske garderober/opbevaring lige overfor hinanden i lejlighederne? Et diskret lille hul der ville jo ikke være så slemt...
Det er en god tanke, og jeg ser, hvor du vil hen med den. Dog tror jeg, at altanen er en bedre ide, og at dække hullet med en hvid plastikboks, så ser det fint og pænt ud.
Findes der måske garderobeskabe/depotrum lige over hinanden i lejlighederne? Et diskret lille hul der ville jo ikke være hele verden...
Lejlighederne skal tilhøre forskellige brandsektioner, så brand ikke spredes straks mellem dem. Et hul mellem dem er dermed ikke godt. Udover risikoen for at bore i noget rør med el eller vand.
5-7 cm har du allerede fået svar i tråden. ..
Jeg synes folk overdriver risiciene
Det er klart ingen får deres Brf fortabt for at man borer et hul i en balkon... .
Jeg tror det er betydeligt større risiko hvis man borer inde i lejligheden.
Men jeg synes at hvis det eneste problem med at trække den rundt om balkonen er at den kan ses, så burde du kunne løse det på anden måde
Træk lidt julebelysning rundt om kablet og lad det være året rundt. Ingen vil tænke mere over det...🤔
Jeg tror risikoen for at bore på armering er mindre, hvis man holder 15 cm fra kant og væg. Dæklaget skal jo være mindst 3-5 cm, så den første pinden kommer et sted deromkring. Det kan også være en slags semiprefab med indstøbt plade eller bjælke i kanten. Men et billede af altanen ville lette processen.
Men er der ingen ledningsskakt med inspektionsluger eller lignende, hvor man kan trække et fiberkabel igennem uden indgreb?
Her har du et billede af en armeret altanplade. Som du kan se, er det ikke så let at sige, hvor der er armering eller ej, da det afhænger af mange faktorer. Bla på, hvor langt ind i facaden altanen strækker sig. Der findes gode scannere til leje, som viser præcist, hvor du har armering.
Træls hvis man borer i armering eller rører ved en og så om et par år frostsprænger rusten stykker af altanen. Tæt dit hul, men så flytter du og er ligeglad med det typ.
5-7 cm har du allerede fået svar i tråden. ..
Jeg synes folk overdriver risiciene
Det er klart ingen får deres Brf forværret for at man borer et hul i en balkon... .
Jeg tror det er betydeligt større risiko hvis man borer inde i lejligheden.
Men jeg synes, at hvis det eneste problem med at trække den rundt om balkonen er, at den ses, så burde du kunne løse det på anden måde
Træk lidt julebelysning rundt om kablet og lad det være året rundt. Ingen vil undre sig mere over det...🤔
Jeg har kigget på sådanne alternativer, tror dog at man vil få brug for en kran fra ydersiden for at gøre det. Man kan ikke nå det fra indersiden.
Jeg tror risikoen for at bore på armering er mindre, hvis man holder 15 cm fra kant og væg. Dæklaget skal jo være mindst 3-5 cm, så den første pind kommer deromkring. Det kan også være noget semiprefabrikeret med indstøbt plade eller bjælke i kanten. Men et billede af altanen vil gøre det lettere.
Men er der ikke nogen ledningsskakt med inspektionslåger eller lignende, som man kan hale et fiberkabel ned igennem uden indgreb?
Der er skakt i opgangen. Jeg tror bare, at problemet er at få det derhen i begge lejligheder. Jeg har haft åbnet doserne til gamles telefonledninger. Der ligger i øjeblikket kabel til internet, og der er ikke plads i de rør til at trække denne fiber.
Trist hvis man borer i armering eller strejfer en, og så om nogle år frostsprænger rusten stykker af altanen. Sørg for at tætne dit hul, men så flytter du og er ligeglad med det, typ.
God pointe. Vælger jeg at gøre dette, så skal jeg helt sikkert leje en scanner (som blev foreslået i et andet indlæg)