Jeg og min nabo vil gerne trække et kabel imellem vores lejligheder. Da vi bor oven over hinanden, tænker vi, at altanen er et godt sted at bore hullet.

Kan det påvirke altanens holdfasthed, hvis jeg borer et 10-12mm hul igennem pladen inde i det ene indre hjørne, cirka 10 cm fra kanterne (læs væggene på altanen)?

Erhm, har I fået tilladelse fra udlejer, andelsboligforeningens bestyrelse eller tilsvarende? Det er vel ikke en af jer, der ejer huset, går jeg ud fra?

• Synes
Fotografen og 2 andre
  • Laddar…
J
O Ottosven sagde:
Jeg og min nabo vil gerne trække et kabel mellem vores lejligheder. Da vi bor ovenpå hinanden, tænker vi, at balkonen er et godt sted at bore hullet.

Kan det påvirke balkonens bæreevne, hvis jeg borer et 10-12 mm hul gennem pladen inde i det ene indre hjørne typisk 10 cm fra kanterne (læs væggene på balkonen)?
Nej, det vil ikke påvirke bæreevnen, men bor ikke for tæt på en kant, da der er stor risiko for, at det revner.
Efter du har trukket kablet igennem, skal du tætne med en passende udendørs fugemasse, så fugten ikke kommer til armeringen inde i betonen.

Purre
Dette føles som en dårlig idé. Hvorfor skal I bore lige på altanen?

• Synes
Dilato
  • Laddar…
Hvad er det for en kabel, I vil trække?

J Jansson69 sagde:
Nej det kommer inte att påverka hållfastigheten, men bor ikke for tæt på en kant for så er risikoen stor for, at det springer..
Efter du har trukket kablet igennem så tæt med passende udendørsfuge så fugten ikke når armeringen inde i betonen..
Tak for dit svar. Skal tænke på at tætne. Hvor langt fra kanten bør man bore? Er 10 cm tilstrækkeligt?

Purre Purre sagde:
Detta känns som en dårlig idé. Hvorfor skal I bore lige på altanen?
føles mindre invasivt end at bare bore i gulvet i lejligheden. Har du et bedre forslag?

• Synes
Jansson69
  • Laddar…
D danielcse sagde:
Hvilken type kabel vil I trække?
24 fiber, fiber trunk. 8mm i diameter

Bedste svar

J
O Ottosven sagde:
Tak for dit svar. Vil tænke på at tætte. Hvor langt fra kanten bør man bore? Er 10 cm tilstrækkeligt?
Mindst 50mm fra en yderkant ofte ligger armeringen 30mm inde så 50-70mm ville jeg begynde med..

• Synes
tergo og 1 anden
  • Laddar…
Jeg er nysgerrig på formålet med det hele!

Purre
O Ottosven sagde:
føles mindre invasivt end bare at bore i gulvet i lejligheden. Har du noget bedre forslag?
eftersom vi ikke ved betingelserne så bliver det svært at give et bedre forslag 🤷‍♂️

J
Purre Purre sagde:
eftersom vi inte vet förutsättningarna så blir det svært at give et bedre forslag 🤷‍♂️
Er infoen ikke tilstrækkelig i indlæg#8.

L Laurentiusson sagde:
Jeg er nysgerrig på formålet med det hele!
Data-nørderi, servere i begge lejligheder som skal forbindes

• Synes
Laurentiusson
  • Laddar…
Purre
J Jansson69 sagde:
Deling af

Rækker ikke infoen i indlæg#8.
Hvad siger det om hvilke andre forudsætninger der findes end at bore hul i en altan som man ikke er ejer over?

Purre Purre sagde:
eftersom vi inte vet forudsætningerne så bliver det svært at give et bedre forslag 🤷‍♂️
Er det sikrere at bare bore i gulvet i et af rummene? Holdbarhedsmæssigt altså?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.