5,821 læst ·
7 svar
6k læst
7 svar
Bor hull gennem pæl, ekspansionsbolt eller gevindstang?
Hej!
Jeg skal fastgøre 6 stk. 45x220 mm-regler til eksisterende 200 mm sokler (fra 1980) på mit sommerhus. Reglerne vil blive fastgjort på i alt 18 sokler, tværs under huset. Nu spekulerer jeg på, hvordan jeg skal lave fastgørelsen. Jeg var helt fokuseret på at bruge gevindstang lige igennem soklen, men tøver lidt nu, fordi jeg tror, den måske kan løsne en del af soklen, når jeg borer igennem den, når boret kommer ud på den anden side af soklen. Overvejer at bruge ekspansionsbolt i stedet igennem halvdelen af soklen. Hvad ville I have gjort?
Gevindstangen eller ekspansionsbolten skal bære reglen, som på 6 af soklerne skal afstive huset, altså ligge klods op ad den yderste bjælkelagsregel, så de skal kunne klare en del bærende.
Har I nogle andre tips til, hvad man skal tænke på, når man borer i en sokkel, så man ikke ødelægger noget? Jeg kommer til at bruge en borehammer.
Jeg skal fastgøre 6 stk. 45x220 mm-regler til eksisterende 200 mm sokler (fra 1980) på mit sommerhus. Reglerne vil blive fastgjort på i alt 18 sokler, tværs under huset. Nu spekulerer jeg på, hvordan jeg skal lave fastgørelsen. Jeg var helt fokuseret på at bruge gevindstang lige igennem soklen, men tøver lidt nu, fordi jeg tror, den måske kan løsne en del af soklen, når jeg borer igennem den, når boret kommer ud på den anden side af soklen. Overvejer at bruge ekspansionsbolt i stedet igennem halvdelen af soklen. Hvad ville I have gjort?
Gevindstangen eller ekspansionsbolten skal bære reglen, som på 6 af soklerne skal afstive huset, altså ligge klods op ad den yderste bjælkelagsregel, så de skal kunne klare en del bærende.
Har I nogle andre tips til, hvad man skal tænke på, når man borer i en sokkel, så man ikke ødelægger noget? Jeg kommer til at bruge en borehammer.
Som det står i indledningen. De er tænkt at stive huset af. Bjælkelagsreglen er skredet af nogle af soklerne (de er dårligt lavet fra begyndelsen) og skal fastgøre reglerne til soklerne for at bære den yderste bjælkelagsregel på huset. Ingen fejl i øvrigt på soklerne, de står lige, men er støbt i forkert position fra begyndelsen.hsd sagde:
Den her guide plejer jeg at kigge i, når jeg leder efter passende fastgørelse, http://www.fischersverige.se/PortalData/21/Resources/ms_vbs_m/Handbok_web.pd.pdf
Står både hvordan man gør og hvilken belastning forskellige alternativer kan klare.
Står både hvordan man gør og hvilken belastning forskellige alternativer kan klare.
Bor hullet, op til 14mm så er det normalt 2mm større hul, blæs hullet ud (Brug IKKE støvsuger) børst hullet ud, blæs hullet ud, børst hullet ud, blæs hullet ud, fyld med cirka 2/3 ankermasse, monter gevindstangen med en cirkulær bevægelse.M minisp4m sagde:
Det plejer at passe på de fleste ankermasser, men der kan være afvigelser, så jeg ville læse specifikationen for netop det fabrikat, du vælger. En anden pointe er at bore og forberede ALLE huller for så at tage montagen af alle inden for et par minutter, massen hærder hurtigt og nye "blandepiber" koster en del... Held og lykke!
Klik her for at svare