Sorry Janne, jeg indser nu, at jeg har læst tråden alt for hurtigt, før jeg skrev mit indlæg. Jeg skylder på, at det var midt om natten ;)

Hvis det kun er nogle få greb, du skal montere, ville jeg nok vælge at tegne ellipsen på 40x50 på døren og bore med 40 mm boret i midten. De (0-5) millimeter, der bliver tilbage på siderne, kan du derefter fjerne med en skarp stemmejern. Med tungen lige i munden og lidt tålmodighed, skulle det ikke være noget problem.

Hvis det er mange greb, du skal montere, er fræseren nok et klogere alternativ. I så fald laver man en skabelon af f.eks. et stykke mdf, og så fræser man ud til håndtaget med en kopi-fræser, hvor kuglelejet sidder på skaftet, eller man bruger en almindelig notfræser/pindfræser kombineret med en kopiring (i det sidste tilfælde skal hullet i skabelonen tilpasses for at tage hensyn til kopiringens størrelse). At køre på frihånd kan også fungere, men det er nemt at det går galt, især hvis man ikke er vant til det....

Så kan andre faktorer jo også spille ind, som f.eks. at motivere et indkøb af en fræser til konen ;)

ok jeg var og kiggede på overfræsere i dag - overvejede at droppe håndtagene og bare fræse ud i 19 mm MDF døren 1 cm dybt i form af et rektangel og bruge udfræsningen som håndtag - men det kan måske blive skader i kanten med tiden?

9 døre og 50kr per par håndtag svarer jo til en billig fræser - men som sagt man kan måske ødelægge kanten på MDF sporet når man trækker i dørene så det bliver grimt.

en anden ting er hvis man borer 8mm dyb et rundt håndtag kræver, så går spidsen på boret igennem pladen - hvilket betyder at jeg skal bore hele vejen igennem og sætte håndtag på begge sider hvilket fordobler omkostningen - eller lade det være et hul på bagsiden hvilket alligevel knap ses.
men det fik mig til at overveje at fræse selv hvis jeg køber håndtag, da ses jo intet på den anden side.

Jeg kunne dog ikke finde ud af hvordan man skulle fræse et pænt rundt hul med overfræseren.

Men hvis jeg forstår Bygga_bo rigtigt så har man et tilbehør til fræseren der følger hullet i en skabelon.

plejer sådanne dele at følge med til fræser? - kan nogen vise et eksempel på kopi ring?

Senest redigeret:
Hvis du bare fræser et håndtag uden at gøre mere, vil kanterne blive sarte. Afrunder du dem, kan det fungere, men så vil grebet i håndtaget lide. Et alternativ kan være at fræse et rektangulært hul (du skal rette op på hjørnerne med et stemmejern, da de bliver runde efter fræsningen) og beklæde indersiden med en tynd liste i eg eller et andet hårdt træsalg. Lidt nørkleri naturligvis...

Er spidsen på boret, du har købt, virkelig så langt at det går igennem en 19 mm plade, når du borer et 8 mm dybt hul? Mine knastbor har betydeligt kortere spids end det. Eller er det et fladbor, du har købt? Uanset hvad, så bliver hullet ret lille, og burde nemt kunne spartles igen, inden du maler dem.

Hvis du begiver dig i gang med at fræse, så fremstiller du nemt en skabelon af et stykke MDF-spild. I denne laver du et hul, der er lige så stort som forsænkningen, du skal fræse ud i døren (dvs. 40x50 ellipsen). Egnede værktøjer til at gøre dette er bore- og stiksav. Så har du sandsynligvis brug for en fil og lidt sandpapir til at "finjustere". Skabelonen spænder du så fast med et par tvinger på lågen (dobbeltklæbende tape fungerer også) der, hvor håndtaget skal sidde. Derefter fræser du kassen til håndtaget ved at lade kopifræsens kugleleje følge hullet i skabelonen. Når du har fræset langs skabelonens kant, skal du feje fræseren lidt frem og tilbage for at rydde op "i midten". Husk at bruge et så stort stykke spildmateriale til skabelonen, at fræserens bundplade hviler stabilt på det, og at tvingerne får plads.

Hvis du vælger at bruge kopiring, skal du lave et større hul i skabelonen. (En kopiring er i princippet et "rør", der monteres på bundpladen og omslutter selve fræsejernet. Ringen giver samme funktion som kuglelejet på kopifræseren. Hvis du fx bruger en 20 mm ring og en 8 mm pinfræse, skal hullet i skabelonen være (20-8)/2=6 mm større end hullet til håndtaget). Da du står på startlinjen, ville jeg have valgt at bruge en kopi-fræser - det er nemmest.

Men... eftersom der er så få håndtag, det drejer sig om, ville jeg personligt nok have valgt at bore og fikse det sidste med et stemmejern. Men selvfølgelig, vil du lære lidt om fræsning, er det en god øvelse...

jo det var en flatsborr - synes at der burde findes andre bor - det du kalder kvistborr er præcis det jeg er ude efter i borevej - jeg skal spørge om de har sådan nogle i byggemarkedet

(håndtagets hul er 40mm i diameter lidt svært at se på billedet jeg linkede til tidligere - så det er nok at få et cirkulært hul)

hvis jeg finder en kvistborr så kører jeg med det - tak for hjælpen!

Tiger79 sagde:
Blev nysgerrig..

Hvilke døre har du bygget?

Skal bygge en garderobeskydedørs væg, men også en inderdør. Overvejer at bygge inderdøren af to 19mm MDF plader, som limes og skrues sammen, den ville så blive ca 1000mm*2040mm, fungerer det eller bliver det for tungt?
Hej, så at jeg ikke svarede på dit spørgsmål om vægten

19mm MDF vejer ca. 800kg per kubikmeter dvs. ca. 15kg per kvm 19mm tyk

din inderdør burde da veje omkring 60kg, hvilket er tungt. er det specialdør i mål etc.

jeg købte inderdør Stable hos Beijer for 900SEK, og den er lidt mere massiv end de billigste døre

der er et alternativ at købe fineret MDF via et lokalt snedkeri - måske er det en mulighed

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.