Hej!
Jeg har købt et våbenskab model mindre, som skal boltes fast for at opfylde sikkerhedskravene.
Desværre har jeg kun gipsvægge bagved, hvor det skal stå, og ikke mulighed for at tilpasse i forhold til nogen regel, så jeg er nødt til at bolte skabet fast i bundpladen af huset (bygget 1969), da skabet står direkte på pladen.
Jeg har købt M10 ekspansionsbolte, hvor der på pakken står, at man bør bore 78mm dybt og derefter banke bolten i og fastgøre.
Jeg er ikke helt tryg ved at bore i bundpladen egentlig, men som jeg har forstået det, bør det ikke være nogen fare?
Kan jeg bore grundere end ifølge pakken, er bange for at man ved et uheld går igennem pladen helt, hvilket ikke føles helt okay?
Har I øvrige tips eller råd, så er det altid velkomment!
Tak på forhånd!
Jeg har købt et våbenskab model mindre, som skal boltes fast for at opfylde sikkerhedskravene.
Desværre har jeg kun gipsvægge bagved, hvor det skal stå, og ikke mulighed for at tilpasse i forhold til nogen regel, så jeg er nødt til at bolte skabet fast i bundpladen af huset (bygget 1969), da skabet står direkte på pladen.
Jeg har købt M10 ekspansionsbolte, hvor der på pakken står, at man bør bore 78mm dybt og derefter banke bolten i og fastgøre.
Jeg er ikke helt tryg ved at bore i bundpladen egentlig, men som jeg har forstået det, bør det ikke være nogen fare?
Kan jeg bore grundere end ifølge pakken, er bange for at man ved et uheld går igennem pladen helt, hvilket ikke føles helt okay?
Tak på forhånd!
Hvis du ikke borer mindst 78mm dybt, vil boltene stikke op eller i det mindste ikke fastgøre ordentligt.
Det værste, der kan ske, når du borer, er, at du rammer et rør, det næst værste er, at du rammer armering. Armering er egentlig ikke noget problem bortset fra, at du har brug for andre værktøjer end en almindelig boremaskine for at komme igennem. Er der nogen risiko for, at der går vandrør, der hvor du skal bore, enten for brugsvand eller varme?
Det værste, der kan ske, når du borer, er, at du rammer et rør, det næst værste er, at du rammer armering. Armering er egentlig ikke noget problem bortset fra, at du har brug for andre værktøjer end en almindelig boremaskine for at komme igennem. Er der nogen risiko for, at der går vandrør, der hvor du skal bore, enten for brugsvand eller varme?
Selvbygger
· Stockholm
· 8 573 indlæg
Hvis du borer 3-4 cm, bliver det jo også et fæste, omend ikke lige så stærkt.A AntonS93 sagde:Hej!
Desværre har jeg kun gipsvægge bag, hvor det skal stå, og ikke mulighed for at tilpasse i forhold til nogen regel, så jeg har brug for at bolte skabet fast i bundpladen af huset (bygget i 1969), da skabet står direkte på pladen.
Jeg har købt M10 ekspansionsbolte, hvor der på emballagen står, at man bør bore 78mm dybt og derefter banke i bolten og fastgøre.
Jeg er ikke helt tryg ved at bore i bundpladen egentlig, men som jeg har forstået det, så bør det ikke være nogen fare?
Kan jeg bore grundere end ifølge emballagen, jeg er bange for, at man ved et uheld går helt igennem pladen, hvilket ikke føles helt okay?
Tak på forhånd!
Er du usikker på pladens tykkelse og tror, at den kan være <10 cm, så er det måske godt at sikre med måske max 5-6 cm dybt.
At boltene stikker op nogen cm kan jeg leve med, da det er inde i skabet. Vandmåleren er placeret på den anden side af huset, mod vejen, hvor både køkken og badeværelse er, så der bør ikke være vandrør. Huset blev tidligere opvarmet med kun direkte el, så varmerør bør heller ikke være der.zarkov sagde:
Hvis du ikke borer mindst 78 mm dybt, vil boltene stikke op eller i det mindste ikke fæstne ordentligt.
Det værste, der kan ske, når du borer, er, at du rammer et rør, det næstværste, at du rammer armering. Armeringen er egentlig ikke noget problem, bortset fra at du har brug for andre værktøjer end en almindelig boremaskine for at komme igennem. Er der nogen risiko for, at der går vandrør dér, hvor du skal bore, enten til brugsvand eller varme?
Et våbenskab skal fastgøres korrekt, hvis det er beregnet til at opbevare våben.
Tror der findes en regel om, at skabe der vejer mere end 150 kg ikke behøver at blive boltet fast. Tror at nogle da vælger at lægge vægte inde i skabet i stedet for at bolte det fast, så det måske er en mulighed?
Det burde jo også være godkendt at lægge noget ovenpå gulvet, som man bolter skabet i, så "skabets" vægt bliver over 150 kg, hvis man vil undgå at bore i pladen.
Det burde jo også være godkendt at lægge noget ovenpå gulvet, som man bolter skabet i, så "skabets" vægt bliver over 150 kg, hvis man vil undgå at bore i pladen.
At veje skabet op er desværre ikke en mulighed, da det tager for meget plads.M Marsman80 sagde:Tror det finns en regel om at skabe, der vejer mere end 150 kg, ikke behøver at blive boltet fast. Tror, at nogle så vælger at lægge vægte indeni skabet i stedet for at bolte det fast, så det måske er en mulighed?
Det burde også være godkendt at lægge noget oven på gulvet, som man bolter skabet i, så "skabets" vægt bliver over 150 kg, hvis man vil undgå at bore i pladen.
Eventuelt kan det være en løsning at støbe en betonklump og fastgøre under skabet, men jeg ville helst forankre det i huset.
Bly tager ubetydeligt med plads, men det er givet, at du sætter det fast i betonpladen, når du har en sådanA AntonS93 sagde:
Det er måske mere uvidenhed, men spontant så føles det ikke optimalt at bore igennem?useless sagde:
Det føles absolut som den bedste mulighedF fribygg sagde:
Byggeveteran
· Norrland
· 342 indlæg
Nu måske du allerede har nået at bolt fast skabet. Men hvis du er bekymret for at bore dybt i pladen, kan du bruge slaganker i stedet. Da behøver du kun bore omkring 50mm afhængig af hvilken størrelse du vælger. Det står, at man skal have det rette værktøj for at slå hylsen fast, men det fungerer med en boremaskine eller en armeringsjern, der passer ned i hylsen uden at ødelægge gevindene.
Klik her for at svare