27,639 læst ·
11 svar
28k læst
11 svar
Bølgepap til at skabe ventilationsspalte
Så det på et eller andet byggeri for et stykke tid siden, der var det ikke noget videre i hvert fald for wellpappen havde taget til sig fugt og var blevet deformeret.
Så luftspalten var ikke meget til luftspalte længere
Så luftspalten var ikke meget til luftspalte længere
masonit og lægter er det, der gælder. For 10-15 år siden renoverede vi en loft, da fandtes der en form for pappluftspalte, bølgepap lignende med 2 lag og som "v" mellem disse, ca. 50 mm var den. Om dette stadig sidder der i dag, lader jeg være usagt.
Jeg har wellpapp + lægter. Det er lidt forkert at kalde det for wellpapp, for det er "wellpapp" som er vokset eller behandlet på lignende måde.
Kaldes vindafleder (fra Paroc art. nr 8442-00)
http://www.paroc.se/channels/se/building+insulation/solutions/roofs/nr602.asp
Fordelen med Parocs vindafleder er, at det går hurtigere at montere i stedet for at bruge masonitplade. Selv ville jeg dog bruge masonit, hvis jeg byggede selv.
Kaldes vindafleder (fra Paroc art. nr 8442-00)
http://www.paroc.se/channels/se/building+insulation/solutions/roofs/nr602.asp
Fordelen med Parocs vindafleder er, at det går hurtigere at montere i stedet for at bruge masonitplade. Selv ville jeg dog bruge masonit, hvis jeg byggede selv.
Vi har også brugt Parocs vindafledere, og det var meget let at montere. Om det fungerer, må tiden vise, men tanken er vel, at der ikke skal kunne komme noget vand til vindaflederne.
Latterligt dyre var de også, men det blev billigere end board. Findes også at købe i bølget flamingo.
Latterligt dyre var de også, men det blev billigere end board. Findes også at købe i bølget flamingo.
Hej
Jeg bygger hus lige nu, og det, som jeg synes er bedst og som også er godkendt ifølge bygningsnormerne, er at lave en spalte med lægter stående på højden og bruge en væv, der hedder windy, og hæfte den fast. Det er en polyetenvæv. Og for at være rigtig sikker på, at den ikke vil flytte sig i fremtiden, har jeg sat nogle tværribber lavet af spildtømmer, der er til overs. Så er du sikker på, at det er gjort rigtigt.
Jeg bygger hus lige nu, og det, som jeg synes er bedst og som også er godkendt ifølge bygningsnormerne, er at lave en spalte med lægter stående på højden og bruge en væv, der hedder windy, og hæfte den fast. Det er en polyetenvæv. Og for at være rigtig sikker på, at den ikke vil flytte sig i fremtiden, har jeg sat nogle tværribber lavet af spildtømmer, der er til overs. Så er du sikker på, at det er gjort rigtigt.
Bruger du Masonite så tag olieret (som ikke suger fugt og buer på samme måde som ubehandlet).
Det er klart, at intet vand skal komme ind på loftet, som nogen skrev, men det er fugten i luften, jeg taler om.
Det er klart, at intet vand skal komme ind på loftet, som nogen skrev, men det er fugten i luften, jeg taler om.
1. Jeg kan ikke svare på, hvad det er for en behandling. Prøv at tjekke mtrl-deklarationen på Parocs hjemmeside.
Du behøver ikke lægter for at fastgøre vindaflederen, men mine tømrere syntes, at papiret var lidt "sunkig", så de stagede op med lægter på siderne og i midten mellem spær.
Ifølge anvisningerne fastgøres vindaflederne med plastmønter, der følger med (1-krone størrelse) og papirsøm.
Du behøver ikke lægter for at fastgøre vindaflederen, men mine tømrere syntes, at papiret var lidt "sunkig", så de stagede op med lægter på siderne og i midten mellem spær.
Ifølge anvisningerne fastgøres vindaflederne med plastmønter, der følger med (1-krone størrelse) og papirsøm.
Hej, jeg ville bare tilføje, at selv olieret masonit buer kraftigt. Jeg skar trossbundenplader til af sådant, som fik ligge løst et par uger. De havde buet kraftigt efter det.
Den eneste måde, jeg ser det, at komme til rette med det problem, er at sætte lægterne tættere. Jeg monterede mine med cc40 (4st i varje takstolsfack cc120)
Mvh Tommy
Den eneste måde, jeg ser det, at komme til rette med det problem, er at sætte lægterne tættere. Jeg monterede mine med cc40 (4st i varje takstolsfack cc120)
Mvh Tommy
Hej,
Angående dit spørgsmål om at droppe plastfolien, her kommer nogle udsagn fra bogen "vandrande fukt strålande värme" skrevet af Carl-Eric Hagentoft, som har forsket og undervist inden for emnet bygningsfysik i 20 år.
Cellulosebaserede isoleringsmaterialer uden brug af en indre placeret dampspærre kan stærkt betvivles.
Han skriver videre, at fugtskader opstår, hvis ikke indersiden er mindst 5 gange mere lufttæt end ydersiden.
Det behøver ikke at være plastfolie, men det er dog svært at få for eksempel pladebaserede dampspærrer til at fungere.
Diffusionsåbne konstruktioner har meget lille indvirkning på gas- og fugtudvekslingen for en bygning sammenlignet med den udveksling, der opnås ved hjælp af ventilationen, faktor 1/100
MVH
Johan
Angående dit spørgsmål om at droppe plastfolien, her kommer nogle udsagn fra bogen "vandrande fukt strålande värme" skrevet af Carl-Eric Hagentoft, som har forsket og undervist inden for emnet bygningsfysik i 20 år.
Cellulosebaserede isoleringsmaterialer uden brug af en indre placeret dampspærre kan stærkt betvivles.
Han skriver videre, at fugtskader opstår, hvis ikke indersiden er mindst 5 gange mere lufttæt end ydersiden.
Det behøver ikke at være plastfolie, men det er dog svært at få for eksempel pladebaserede dampspærrer til at fungere.
Diffusionsåbne konstruktioner har meget lille indvirkning på gas- og fugtudvekslingen for en bygning sammenlignet med den udveksling, der opnås ved hjælp af ventilationen, faktor 1/100
MVH
Johan
Hej Jeg anvendte isovers Lufta som den hedder. Den var meget let at anvende med færdige ribber på. Den hæfter man bare fast med en hæftepistol. Den er også lavet af bølgepap som er behandlet for ikke at absorbere fugt. Se http://www.isover.se/sw12524.asp
Risikoen for at det bukker indad har du med hvilken vindafleder du end vælger. Du skal være omhyggelig, når du sætter væven op i dette tilfælde. Man har en lægte i midten af spærret og en på hver side af spærret. Så er det naturligvis vigtigt, at man er forsigtig, når man isolerer. Det skal man også være med kartonvarianten. Masoniten har vel den fordel, at det er lettere at isolere, når man først har fået den på plads. Listerne + tagsøm har jeg ikke sat på, fordi jeg er bange for, at luftspalten skal klemmes sammen. De er til for, at hvis klammerne engang i fremtiden eventuelt skulle ruste væk, så sidder væven stadig på plads.
Klik her for at svare