Hade tänkte montera upp den ledstången i trappen i helgen. Trappan är en U-formad trappa från 40-talet (som på bilden). I och med att trappan svänger är ju vagnstyckena böjda.
Materialet till ledstången är 3 st. (raka) rundstänger i valnöt, diameter 40 mm. Till detta har jag 2 st. 90 graders böjar, också dessa i 40mm valnöt. Jag hade nog trott att det skulle funka ok med raka stänger men det visade sig att det blev lite svårt att få ihop.
Jag undrar ifall det finns någon bra metod att böja stängerna att följa vangstyckenas form?
Är det ens görbart?
Jag tänker att jag skulle kunna såga till en form med vagnstyckenas profil av typ regelvirke. Fukta vireket i stängerna och sätta det i spänn. Verkar det möjligt? Böjningen är som mest ca: 35mm per meter.
Köpte materialet för rätt länge sen så jag har nog tyvärr ingen möjlighet att lämna tillbaka det så jag vill helst kunna använda det. Ett alternativ är ju att inte använda 90 gradersböjarna och låta stängerna skära varandras centrumaxlar på olika höjd, men vill helst inte göra så.
...Fugte virket i stængerne og sætte det i spænd. Virker det muligt? Bøjningen er som mest ca: 35mm pr. meter...
Fugte?
Nej, det duer nok ikke.
Opvarm i damp i en dampkasse, så kan du måske bøje det en smule, men ikke i så snævre radier, som du lader til at ville have.
Nu forstår jeg i og for sig ikke, hvad "35 mm pr. meter" betyder.
Er det radius på bøjningen, diameter eller hvad?
Og jeg ved ikke, hvordan lige netop valnød reagerer på dampning.
"Fugte" var vel mest ment som en beskrivelse af min tankegang.
35 mm per meter er "rakheden" for at tale tegningssprog. Jeg tegnede en lille skitse, som jeg håber er forståelig.
Vi taler altså ingen skarpe bøjninger, men lange bøjninger med flere meters radius.
Så er dette noget, jeg kan gøre selv. Typisk ind med dem i dampbadet og så sætte i pres?
Eller lægge dem i varmt vand et stykke tid? Jeg har ingen anelse.
Hvordan går væggene i opgangen?
De er formentlig lige og ikke bøjede/bueformede. Så ser din skitse i hvert fald ud.
Det kan jo være en idé at sætte håndlisterne parallelt med væggene.
Jeg føler, at jeg har fejlet lidt i at forklare, hvad jeg mener.
Håndlisterne skal selvfølgelig sidde parallelt med væggene. Jeg mener, at de er bøjet i et vertikalt plan.
Se dette billede, som jeg har taget fra nettet. Stængerne er ikke lige, men let bøjede for at følge trappens geometri. Altså lidt bananformede eller hvad man skal sige.
Til hjørnerne har jeg færdige bøjninger.
Tjek Q-railing, en af verdens største leverandører af rækværkstilbehør. De har solide 42mm håndløbere, som efter at blive spændt bevarer formen. Hedder Q-bendywood og kan bestilles via glasmester.
Mvh fremax
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.