Hej

Jeg leger lidt med en stol og har brug for at bøje et stykke høvlet fyrretræ, der er ca. 12x40 cm, 21 mm høvlet fyrretræ (rygstøtte).

Vi taler en bøjning, der er 1-1,5 cm på det dybeste sted.

Hvordan gør jeg?

Når du skriver ryglæn, forestiller jeg mig et stykke, der skal holde sin buede form af sig selv. Ved at fugte og varme (dampe) kan man bøje stykket mere, end hvad der ellers ville have været muligt uden at det revner. Men det vil ikke holde formen uden retter sig ud igen, når du slipper. Der er et par måder at opnå formen på. Du kan lamellime stykket til sin form. De flere tynde dele bliver nemme at bøje, og når de er sammenlimede, holder de formen. Eller du tager et tykkere stykke træ og saver den buede form ud.

A Avemo sagde:
Når du skriver ryglæn, forestiller jeg mig et stykke, der skal holde sin bøjede form af sig selv. Ved at fugte og varme (basse) kan man bøje stykket mere end det ellers ville være muligt uden at det knækker. Men det vil ikke holde formen uden at rette sig ud igen, når du slipper. Der er et par måder at skabe formen på. Du kan lamellime stykket til sin form. De flere tynde dele bliver nemme at bøje, og når de er sammenlimet, holder de formen. Eller du kan tage et tykkere stykke træ og save den bøjede form ud.
Ok, tak for svaret.
så hvis jeg tager krydsfiner, holder den formen nogenlunde efter jeg har bøjet den? Fjedrer den tilbage? Hvor længe bør den ligge under pres?

N Norpan 931218 sagde:
Ok, tak for svar.
så hvis jeg tager plywood, holder den formen nogenlunde efter at jeg har bøjet den? Fjedrer de tilbage? Hvor længe bør den ligge under pres?
Fjedrer tilbage/rettes op?

Plywood retter sig også ud. Jeg mener, at du limer flere tynde stykker sammen til en tykkere og holder det i den ønskede form, mens limen tørrer.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.