Følte med hånden og målte med måler. Listen er 15 % fugtindhold. Derimod er det 80 % i betonen. Så du har ret fugtvandring. Er det dræning husgrund som er nødvendig? Det har været sådan i ret mange år dog. Ingen skimmel. Begrænset til trappen. Intet i andet rum hvor der er spånplade på væggen. Trækker op fra bundplade? Ca. 2,5 m under jorden. Suteränghus. Kom til at tænke på, at der har siddet en luft til luft pumpe lige ovenover i ca. 15 år. Kan nok være kondensvand fra den, der har lagt sig på bundpladen og forårsaget fugten blokken? Men det burde have tørret ud, da jeg har ny pumpe og en afledning på den.Centano sagde:
Senest redigeret:
Hvordan går nedløbsrørene ud, med rør i jorden eller bare direkte ud på jorden? Nu med de mængder, der er kommet oppefra, er det ikke mærkeligt med vand tæt ved fundamenterne. Alt tagvand skal væk mindst 4 - 5 meter fra huset. Er nedløbsrørene direkte på jorden, så forlæng med rør væk fra huset, der findes også slange som kobles til nedløbsrørene.
Nedløbsrøret går ned efter hjørnet på huset. Ca 3 meter derfra. Rør i jorden. Ingen stop.J jonaserik sagde:Hvordan går nedløbsrørene ud, med rør i jorden eller bare lige ud ved jorden. Nu med de mængder, som er kommet ovenfra, er det ikke noget mærkeligt ved vand ved fundamentet. Alt tagvand skal væk mindst 4 - 5 meter fra huset. Er nedløbene lige ud på jorden, så forlæng med rør væk fra huset, der findes også slanger, der kan kobles til nedløbene.
Jeg ville være mere bekymret, hvis det er spånplade på betonen i kælderen, end hvis det bare er malet, og malingen skaller af. Man skal aldrig have organisk materiale på en kælderydervæg. Det kan blive skimmel.
Kældervægge i ældre kældre bør (uanset om dræn er ok eller ej) ikke males med tæt "plastmaling". Så sker dette før eller senere. Kun ved meget god drænering og forhold fungerer plastmaling.
Kældervægge i ældre kældre bør (uanset om dræn er ok eller ej) ikke males med tæt "plastmaling". Så sker dette før eller senere. Kun ved meget god drænering og forhold fungerer plastmaling.
Ingen spånplade på betonen her. Det er vævgjemme. Ved ikke om det er plastmaling eller ej. Jeg må vel fjerne tapetet og lægge på ny puds og slibe jævnt, så sætte nyt tapet?J JohanLun sagde:Jeg ville være mere bekymret, hvis der er spånplade på betonen i kælderen end hvis det kun er malet, og malingen skaller af. Man bør aldrig have organisk materiale på en kælderydervæg. Det kan blive til skimmelsvamp.
Kældervægge i ældre kældre bør (uanset om dræneringen er i orden eller ej) ikke males med tæt "plastmaling". Så bliver det sådan her før eller senere. Kun ved meget god drænering og forhold fungerer plastmaling.
Jeg mente det sådan. Hvis du har væv i et rum, der bobler. I de andre rum i kælderen indklædte vægge med spånplade. Så er dine problemer sandsynligvis meget værre under spånpladen.
Kældervægge bør helst være malet med en "åben" maling og ikke beklædt med træ eller gipsplader, ikke tapetseret eller med væv. Ikke malet med plastmaling.
Så kan en godt bygget kælder klare det. Men det er lidt at udfordre skæbnen.
Kældervægge bør helst være malet med en "åben" maling og ikke beklædt med træ eller gipsplader, ikke tapetseret eller med væv. Ikke malet med plastmaling.
Så kan en godt bygget kælder klare det. Men det er lidt at udfordre skæbnen.
Tillykke at det er væv forresten. Det gør det nemmere at fjerne end at fjerne farven. Riv alt væv ned, fix væggene med noget puds eller muligvis spartelmasse som er fugtresistent (ikke almindelig vægspartel! ) og mal med en "åben" maling så tror jeg, du har løst problemet. Selvom der er rimelig god drænering kan det blive sådan her.
Alright. Bukker og takkerJ JohanLun sagde:Tillykke med, at det er væv forresten. Det gør det nemmere at fjerne end at fjerne malingen. Riv alt væv ned, gør væggene pæne med nogen puds eller muligvis spartelmasse, der er fugttåleligt (ikke almindelig vægspartelmasse!) og mal med en "åben" maling, så tror jeg, du har løst problemet. Selvom dræningen er ret ok, kan det blive sådan her.
Du har en plade direkte på underlag (jord/lidt grus) i det ene rum har du klinker, da lufter evt. fugt ud gennem fugerne. Værre med et malet betongulv, måske en form for tæt maling, det akkumulerer fugten nedenunder i pladen og den eneste vej ud er ved at blive suget op i væggen og ventilere den vej. Ingen tætte materialer eller organiske på et kældergulv som ligger direkte på jorden. Sådan gjorde man før, bare skrabe af og støbe direkte på.
Klik her for at svare