Jeg er ved at ordne dørlisten (en niveaulist) mellem gangen og soveværelset, som tidligere sad lidt sjusket. I gangen har jeg klinker. Under niveaulisten har jeg sat en "trælist", som jeg skal skrue fast niveaulisten i. Mellem trælisten og klinkerne vil jeg påføre lidt fugemasse, da fugen vil være lidt synlig. Hvis jeg har forstået det korrekt, kan man bruge blød fugemasse... Eftersom jeg er uerfaren, undrer jeg mig nu over, hvad blød fugemasse er for noget, dvs. hvad det hedder i byggemarkedet. Jeg har googlet blød fugemasse men har ikke fundet noget, der gjorde mig klogere. Fugen skal være lys (gerne hvidgrå).
Silikone som fugemasse er grundlæggende det samme, men som du siger, sælger forskellige producenter silikone med lidt forskellige "twists". Alt fra antimug til vådrum.finlirarn sagde:
Derimod er der stor forskel mellem en silikone- og en akrylfug. En silikonefuge er ikke overmalbar, så der vælger du den rigtige farve fra starten, mens en akrylfuge skal males over (det kan let se lidt kedeligt ud efter et stykke tid ellers). Silikone tåler større temperatursvingninger end akryl og er mere elastisk, men til indendørs brug er det normalt ikke et problem. Silikonefugen er også bedre, når det skal være helt tæt, og fugen sig selv ikke skal tillade noget at trænge igennem. I vådrum (bruser, bad, køkken, vaskerum mm.) anvendes altid silikonefuge bortset fra ved snedkerarbejde, der skal males, hvor der kræves akryl.
Selv hvis du tilfældigvis får silikone på det forkerte sted og straks fjerner det, så ingen rester er synlige, kan det være næsten umuligt at male på det sted uden mekanisk eller med stærke opløsningsmidler at rengøre området.
Jeg bruger helst silikone omkring tærskler, fordi jeg slipper for at male, fugemassen ser godt ud som den er og holder længe.
Et tip er at læse indholdsdeklarationen på dåserne. Så opdager du, at malerfugemasse eller latexfugemasse grundlæggende er en akrylfugemasse, vådrumsfugemasse er en silikonefugemasse osv...
MVH,
Tobbe
Korrekt!jtl sagde:
Udover at de synes "tiltrække" mere snavs sammenlignet med silikon, gulner de efter en tid. Jeg har en akrylfog et sted som jeg endnu ikke har nået at male over (jeg glemmer det altid), og den er ret gul nu. I starten var den lige så hvid som væggen ved siden af, og det var nok derfor jeg missede at male der...
Jeg kan nok tilslutte mig, at silikon havde passet bedre omkring tærskler og lignende. Selv bruger jeg kun akrylfog på steder som jeg ved, at jeg skal male over.
Okay, bare det er silikone så fungerer det dermed? Den første og bedste man finder som der står silikone på duer? Jeg er chokeret, havde ingen anelse om at det var så enkelt :Oeviljava sagde:
Senest redigeret:
Du beskrev, at du ville have blød fugemasse til en niveauliste indendørs (mellem klinker og træ, hvis jeg tolker det rigtigt?). Til dette bruger man helst silikonemasse. Så enkelt er det. Det, der adskiller silikoner fra hinanden, plejer normalt kun at være skimmelsvampemiddel (til vådrum), farve osv. For de fleste er dette ret indlysende, når man står ved butikshylden og skal vælge tube.
Jo... man kan også bruge akrylfuge, men det kræver, at man maler (hvis man vil have det pænt).
Derfor vælger man normalt ikke akrylfuge til netop det, du beskrev.
Dermed lægger jeg denne diskussion ned (eftersom spørgsmålet ganske rigtigt er blevet besvaret flere gange).
Jo... man kan også bruge akrylfuge, men det kræver, at man maler (hvis man vil have det pænt).
Derfor vælger man normalt ikke akrylfuge til netop det, du beskrev.
Dermed lægger jeg denne diskussion ned (eftersom spørgsmålet ganske rigtigt er blevet besvaret flere gange).
Okay, så afslutter vi diskussionen, men håber det er okay, at jeg får tilføjet nogle slutord også.
Nu begynder jeg dog at lære, så snart er jeg også på det niveau, hvor jeg kunne have sat pris på et kort svar som "Silikon.". Men er man helt nybegynder, som jeg var, da jeg skrev spørgsmålet, ja så vil man gerne vide liidt mere
Ha' det godt alle, og tak for alle svar!
For mig var det ikke engang indlysende, hvilken af alle hylderne med tuber jeg skulle kigge på, da jeg kiggede efter fogmassa første gang :blushing: ....eviljava sagde:
Nu begynder jeg dog at lære, så snart er jeg også på det niveau, hvor jeg kunne have sat pris på et kort svar som "Silikon.". Men er man helt nybegynder, som jeg var, da jeg skrev spørgsmålet, ja så vil man gerne vide liidt mere
Ha' det godt alle, og tak for alle svar!
Senest redigeret:
Klik her for at svare