Jeg købte et antal sække Ardex fix- og fugemasse i forbindelse med, at en lokal byggemarked lukkede. Dette var for ca. 2 år siden.
På sækkene står der "opbevaringstid 6 måneder fra produktionsdato" - hvad betyder det? Betyder det, at sækkene bør bruges inden 6 måneder - i så fald hvorfor?
Sækkene er blevet opbevaret indendørs i normal stuetemperatur hele tiden, og det ville jo føles lidt trist at skulle smide sækkene ud.
Er der nogen der ved, hvad der gælder?
På sækkene står der "opbevaringstid 6 måneder fra produktionsdato" - hvad betyder det? Betyder det, at sækkene bør bruges inden 6 måneder - i så fald hvorfor?
Sækkene er blevet opbevaret indendørs i normal stuetemperatur hele tiden, og det ville jo føles lidt trist at skulle smide sækkene ud.
Er der nogen der ved, hvad der gælder?
Har nu læst lidt mere på emballagen, og jeg tror, at lagringstiden har med en "anti-krom-eksem-proces" at gøre. Der står sådan her:
"Forsynet med jernsulfat som reducerer hexavalent krom og er effektivt indtil 6 måneder efter angivet emballagedato".
Som jeg tolker det, så er produktet "anti-krom-eksem"-behandlet, hvis man bruger det inden for 6 måneder. Efter 6 måneder er risikoen højere for krom-eksem ved brug af produktet.
Jeg har også mailet Ardex, men det er jo søndag i dag, så jeg får nok svar først i begyndelsen af næste uge.
"Forsynet med jernsulfat som reducerer hexavalent krom og er effektivt indtil 6 måneder efter angivet emballagedato".
Som jeg tolker det, så er produktet "anti-krom-eksem"-behandlet, hvis man bruger det inden for 6 måneder. Efter 6 måneder er risikoen højere for krom-eksem ved brug af produktet.
Jeg har også mailet Ardex, men det er jo søndag i dag, så jeg får nok svar først i begyndelsen af næste uge.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 indlæg
Brug gummihandsker, så er der ingen problemer. Fix er så billigt, at det med god samvittighed kan smides ud. Det bliver dog ikke dårligere holdbarhed, fordi det er gammelt.
Der er dog en grund til, at man nogle gange skal bruge gammel fugemasse: farveskift! Producenterne laver deres fugemasser i gigantiske batcher. Når de laver en ny blanding og blander ifølge opskriften, kan der opstå farveforskelle. Derfor kan det være godt at gemme fugemasse, man har brugt, især dem i mellemgrå toner. Der er ikke noget mere kedeligt end at skulle reparere huller eller supplere med en fuge, der har NÆSTEN samme farve. Det har jeg måttet gøre.
Der er dog en grund til, at man nogle gange skal bruge gammel fugemasse: farveskift! Producenterne laver deres fugemasser i gigantiske batcher. Når de laver en ny blanding og blander ifølge opskriften, kan der opstå farveforskelle. Derfor kan det være godt at gemme fugemasse, man har brugt, især dem i mellemgrå toner. Der er ikke noget mere kedeligt end at skulle reparere huller eller supplere med en fuge, der har NÆSTEN samme farve. Det har jeg måttet gøre.
I mit tilfælde drejer det sig også om 5 stykker sække S48, som koster 800:-/sæk, så det vil man jo helst ikke smide ud. Skal bl.a. bruge det til at lime gulvgipsen i badeværelset. Nej, det bliver alt gummihandskerne!Johan Gunverth sagde:
Fik svar fra Ardex (fremragende) kundeservice i dag. Jeg behøver bestemt ikke smide mine sække ud
Sådan skriver de:
Opbevaringstiden på 6 måneder har med en antikromreducering at gøre, som findes i
emballagen og ikke med produktets kvalitet at gøre. Er produktet
ældre end 6 måneder, og du er kromallergiker, er der en risiko ved
at bruge produktet ud fra et sundhedsmæssigt perspektiv.
Er produktet ældre end 6 måneder, og du ikke er kromallergiker, så holder
produktet i princippet så længe som helst, forudsat at det
opbevares i henhold til vores anvisninger.
Det, der sker med produktet, når det bliver ældre end 6 måneder, er, at
det bliver langsommere, dvs. hvis vi skriver f.eks. at S48 er gangbar efter
5 timer, så kan det tage 7 timer i stedet afhængig af hvor meget ældre
det er, når produktet først er hærdet, er det den samme
præstation/holdbarhed.
Opbevaringstiden på 6 måneder har med en antikromreducering at gøre, som findes i
emballagen og ikke med produktets kvalitet at gøre. Er produktet
ældre end 6 måneder, og du er kromallergiker, er der en risiko ved
at bruge produktet ud fra et sundhedsmæssigt perspektiv.
Er produktet ældre end 6 måneder, og du ikke er kromallergiker, så holder
produktet i princippet så længe som helst, forudsat at det
opbevares i henhold til vores anvisninger.
Det, der sker med produktet, når det bliver ældre end 6 måneder, er, at
det bliver langsommere, dvs. hvis vi skriver f.eks. at S48 er gangbar efter
5 timer, så kan det tage 7 timer i stedet afhængig af hvor meget ældre
det er, når produktet først er hærdet, er det den samme
præstation/holdbarhed.
Jeg antager, at det gælder alle slags brug. Mit spørgsmål til Ardex kundeservice vedrørte flere af Ardex produkter (S48, fogbrug etc.), så svaret skal IKKE ses som at det kun gælder netop S48.MathiasS sagde:
Vi har meget gammelt, der ligger og roder i firmaet, men pludselig får man brug for det, og så er det godt at have, og det fungerer udmærket, så længe man opbevarer det korrekt.
MathiasS sagde:
Klik her for at svare