E
Skal fylde en ca. 1,6 kubik stor hul i vores betonplade.
Havde tænkt at fylde med Leca kugler og derefter hælde en betonblanding på.

Men jeg har søgt, men ikke fundet nogen god beskrivelse af, hvordan betonen skal blandes. Den bør jo blandes ret tyndt, men hvor tyndt?

Hvordan skal man beregne forbruget af beton?
Er det bedre at tage en lidt mindre dimension på lecakuglerne (8-14mm)? Det burde blive mindre luft mellem hver kugle på den måde, som skal fyldes med beton.

Hvilken type beton skal man bruge? (Nærmeste byggemarked bruger maxit, ville det fungere med maxit abs318, som tørrer hurtigt?)

Tak

/erik

I
Bland støbegrus, std.cement og vand i forholdene 3:1 (dele grus, en del std.cement) og tilsæt så meget vand, at det bliver til en sejtflydende slamme. Hæld slammet på lecan (løst oplagret) så overfladen tætner. Du vil ikke få blandingen helt ned til bunden. Højst et par centimeter. Tør Leca suger hurtig slammet op. Men det holder til at gå på for at kunne armere pladen og så støbe den. Du kan have Lecakugler i gradation 8-12 mm.

hvorfor leca?
Kan du ikke bare tage makadam, padda og derefter støbe?

Fordel ved leca forstår jeg ikke, derimod findes visse risici med den, som at den kan suge op grundvand op mod pladen.

E
Tak for svaret Byggaren

Hvis man bruger standardcement, hvor længe skal man vente, før man kan begynde med næste lag af gulvet?

Det er meningen, at når hullet (eller måske man skal kalde det skaktet) er fyldt op, så skal der lægges celleglas, og ovenpå det skal der støbes en plade (med gulvvarme).

For at tydeliggøre, hvordan det ser ud nu, har jeg vedlagt et billede. Hullet er ret stort, ca. 50 cm dybt, 100 cm bredt og 3 meter langt.

mvh
Erik

• Gulvprojekt: stor betonudgravning i rum, omgivet af trærammer, værktøjer og en plade med plan.
Fugtspær den og brug den som badekar! :D

I
Det plejer at være gangbart efter et til to døgn. Men bemærk, at overfladen ikke bliver tilstrækkelig plan til at lægge cellplast på. Du skal trække af med en kaka btg. ovenpå.

Hej Mr_XXX "hvorfor Leca?" Hvis du har båret 1,6 kubikmeter makadam ind eller ud af en kælder eller et badeværelse, forstår du nok, hvorfor Leca er at foretrække. Jeg har selv båret 15-16 kubik sten/grus ud af en kælder, det var betydeligt mere behageligt, da det blev erstattet med Leca og celleplast.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.