709 læst ·
5 svar
709 læst
5 svar
Skal sokkel af leca forankres med kemisk anker i betonfundament?
To lecablokrækker oven på hinanden udgør en 40 cm høj 19 cm bred sokkel til Attefallshus 6x4m i til tider blæsende Jämtland. Muren monteret på betonsål med almindelig fugemørtel. Skal muren forankres med kemankre i sålen?
Lecablokkene er fastgjort i betonfoden med fugemasse, dvs. ingen pap imellem. Pappen ligger over muren direkte under svillerne. Lecablokke helt over jorden på fodens overflade som er i niveau med jorden/makadamet.A Alexn72 sagde:
Foden er 20 cm tyk og 40 cm bred, er armeret i to lag fem cm fra under- og overside, to jern i hvert lag. Lecamuren er armeret i det øverste lag direkte under svillerne. Svillerne er fastgjort med letbetonskruer i hver anden åbning.
Senest redigeret:
Jeg synes ikke, at huse på beton sokkel generelt behøver at fastgøres yderligere, det er jo ikke som om huse normalt vælter af soklen eller blæses omkuld, husets egenvægt burde være nok til at holde det på plads.
Hvis man alligevel skal fastgøre en bygning på beton sokkel, anbefaler jeg at støbe armeringsjern ned, når man laver soklen, så borer man igennem remmen og bukker jernene (sådan fastgør man drivhuse, der har lav egenvægt og stort vindfang)
Hvis man alligevel skal fastgøre en bygning på beton sokkel, anbefaler jeg at støbe armeringsjern ned, når man laver soklen, så borer man igennem remmen og bukker jernene (sådan fastgør man drivhuse, der har lav egenvægt og stort vindfang)
Klik her for at svare