Hej!

Jeg renoverer et gammelt hus og skal bygge en fælles sokkel til skorsten og pejs på ca. 0,8 m x 2 m. Nederst har jeg en 20 cm sokkel i armeret beton. På den har jeg muret en 60 cm høj kasse af lecablokke og skal fylde den med noget, der kan tåle skorstensens og pejsens vægt. Teglskorstenen bliver ca. 5 ton + en solid kakkelovn (dia. 80 cm).

Almindelig beton ville være oplagt, men jeg er nysgerrig om man kunne blande noget funktionelt med lecakugler, da jeg har en del tilovers fra frostisolering omkring huset (4-20 mm lecakugler).

Tænk en blanding af cement, sand og lecakugler. Eller en blanding af færdigmurermørtel og lecakugler. Holdninger?

J
Du kan sikkert blande leca-kugler i betonen, så længe du ovenpå støber et armeret lag med beton, der fordeler lasten.

Det går vel godt at armere selv Leca-beton. Muligvis lidt afhængig af hvor mange Leca-kugler der er i blandingen kan påvirke effektiviteten, men bør kunne kompenseres for gennem hvordan man armerer. Findes der ikke armerede Leca-bjælker?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.