23,129 læst ·
27 svar
23k læst
27 svar
Bland selv flydebeton
Det tager et minut at blande spartelmassen, to minutter at gå væk med spartelmassen og hælde det ud i badeværelset og trække det med en tandkam. Tilbage med spanden og blande en ny portion, efter to-tre minutter er du tilbage i badeværelset og hælder næste omgang, og da lover jeg dig, at den første spand er lige så våd som før.
Som sagt, flydespartel stivner ikke på to sekunder!
Som sagt, flydespartel stivner ikke på to sekunder!
Hvis man er alene og skal blande fire spande sekventielt, tror jeg, der er risiko for, at det, man hældte ud først, er mere stift end ønsket, når det er tid til at hælde den sidste ud. Man bør vel blande hver spand mindst to-tre minutter og med "ipyttsning" og udhældning, så vil tiden nok løbe betydeligt over "to sekunder".tank77 sagde:
Et tip er, at du på forhånd måler den rigtige vandmængde op i fire femliters plastdunke, som du har i køleskabet. Det forlænger hærdningstiden lidt, selvom jeg ikke ved, hvor meget. Under alle omstændigheder sparer du meget tid ved ikke at skulle måle, når du skal blande.
Da må du have blandet spartelmassen alt for trøgt. Man plejer at tage en halv liter mindre end hvad der bruges ved planflydning.nikstra sagde:
Det er ingen "videnskab" at flyde, jeg tror, I gør det sværere for jer, end det egentlig er!Alfredo sagde:Hvis man er alene og skal blande fire spande sekventielt, tror jeg, der er risiko for, at det, man hældte ud først, er stivere, end man ønsker, når det er tid til at hælde den sidste ud. Man bør vel blande hver spand i mindst to-tre minutter, og med "iphældning" og udhældning kan det nok tage betydeligt længere end "to sekunder".
Et tip er, at du på forhånd måler den rette vandmængde i fire femliters plasticdunke, som du har i køleskabet. Det øger brændtiden noget, selvom jeg ikke ved, hvor meget. Uanset sparer du meget tid ved ikke at skulle måle, når du skal blande.
Det gør vi sikkert...tank77 sagde:
Er man uerfaren, så tænker man mere over den bedste måde og forsøger at forebygge problemer, fordi man ikke er sikker på, hvad der venter en.
At det ikke er en videnskab, er jeg enig i, men det er trods alt ret irriterende at mislykkes med det, og jeg mener, jeg har set en hel del tråde her med mindre vellykkede flydespartel-forsøg...:eek:
Senest redigeret:
Det var netop planudjævning jeg lavede. Jeg husker, at spartelmassen jeg brugte, havde en bearbejdningstid på 20 min, og jeg var der og duttede med spartlen efter 20-25 min eller så, bare fordi jeg syntes det så ujævnt ud. Sådan i eftertiden gætter jeg på, at det bare var farveskiftninger, jeg prøvede at jævne udtank77 sagde:
Senest redigeret:
Nu skrev jeg godt nok ikke hvad jeg skulle flyde da jeg stillede spørgsmålet i første indlæg. Det er ikke et badeværelse men et almindeligt rum der skal have et plant gulv.tank77 sagde:Det tager et minut at blande spartelmassen, to minutter at gå væk med spartelmassen og hælde det ud på badeværelset og trække det med en tandkam. Tilbage med spanden og blande en ny omgang, efter to tre minutter er du tilbage i badeværelset og hælder næste omgang og da lover jeg dig at den første spand er lige så våd som før.
Som sagt flydespartel hærder ikke på to sekunder!
Hvis man bare skal spartle ind gulvvarme eller lignende i et lille badeværelse så kan jeg forestille mig at det fungerer godt at blande i samme spand. Men at få et gulv plant føles lidt usikkert.
Jeg tror jeg kører på flerespandmetoden denne gang i hvert fald.
Glem ikke at det ofte er bedre at ignorere små fejl ved flydningen og i stedet skrabe overfladen jævn med en stålske (eller måske en retskinne?), når konsistensen har passeret modellervoks-stadiet, når man kan gå på overfladen uden at skoene synker ned det mindste. Og små fordybninger kan man rette med en håndspartel, der kan trækkes ned til nul.
Det kan nok være lidt nemmere for os amatører at sigte mod et totrinsjob i stedet for at forsøge at få en perfekt overflade med det samme.
Men vigtigst er i hver fald at skrabe de høje partier ned med det samme, mens spartelmassen er en smule blød, det bliver hårdt som h-ete senere. Spartle lidt op bagefter er jo en smal sag.
Jeg fortryder selv, da jeg flydte badeværelset, at jeg ikke tog en sæk flydespartel mere og skrabede overskuddet ned, for det blev i stedet alt for lavt både her og der. Hvilket gjorde, at jeg var nødt til at håndspartle rigtig meget, i flere omgange. Jeg tror, jeg brugte næsten 2 dage ekstra på dette, så en ekstra sæk flyd føles jo billig i sammenhængen.
Det kan nok være lidt nemmere for os amatører at sigte mod et totrinsjob i stedet for at forsøge at få en perfekt overflade med det samme.
Men vigtigst er i hver fald at skrabe de høje partier ned med det samme, mens spartelmassen er en smule blød, det bliver hårdt som h-ete senere. Spartle lidt op bagefter er jo en smal sag.
Jeg fortryder selv, da jeg flydte badeværelset, at jeg ikke tog en sæk flydespartel mere og skrabede overskuddet ned, for det blev i stedet alt for lavt både her og der. Hvilket gjorde, at jeg var nødt til at håndspartle rigtig meget, i flere omgange. Jeg tror, jeg brugte næsten 2 dage ekstra på dette, så en ekstra sæk flyd føles jo billig i sammenhængen.
Jaha, desto enklere at flyde plant, da ordner flydet næsten sig selv, bare ved at jævne overgangene med en bred tandspartel. Hæld gerne lidt ekstra vand (1-2 dl) så flydet bliver endnu tyndere – desto bedre flyder det ud.nikstra sagde:Nu skrev jag for så vidt ikke hvad jeg skulle flyde, da jeg stillede spørgsmålet i det første indlæg. Det er ikke et badeværelse men et almindeligt rum, som skal have et plant gulv.
Hvis man bare skal spartle ind gulvvarme eller lignende i et lille badeværelse, kan jeg forestille mig, at det fungerer godt at blande i samme spand. Men at få et gulv plant føles lidt usikkert.
Jeg tror, jeg kører med flerspandemetoden denne gang alligevel.
Flød for noget tid siden 45 kvm opdelt i 3 forskellige rum, hvoraf det ene havde gulvafløb. Tog alle rummene samtidig, da der ikke skulle være nogen tærskler.
Og alt dette selv med en spand ad gangen:wow:
Medlem
· Västragötaland
· 870 indlæg
Løjerligt stort bekymring. Lidt løsere og tage en spand ad gangen. Spartle lidt i efterhånden, hvis det skulle blive ujævnt. Helt klart bedst. Desuden så undrer man jo, hvilken tolerance du er ude efter. Dy skal have parket ovenpå? Jage ikke unødigt efter sådan noget, der ikke ses. Nogle mm op eller ned på et stort gulv er ikke mærkbart. 👍
Klik her for at svare