Hvis man skal blande fire sække flydespartel selv (1 person) hvad er nemmest, at blande i fire spande eller købe en 65 liters spand og blande tre af sækkene i den?

Hvad tror I som har lidt erfaring med flydespartling?

Hvordan havde du tænkt dig at løfte en 65 liters dunk med flydespartel? Den vejer jo omkring 120kg...

Kør det i en spand ad gangen er min anbefaling. Biltema har fine trekantede spande til omkring 100kr stykket, som er lette at bære og hælde ud af.

Blandede selv i en mørtelbalje fra Biltema, tror den var 60 liter. Lagde plastik ud lige uden for badeværelset, rørte 2-3 sække og tog spartelmassen i almindelige spande godt en meter ind i badeværelset. Ellers bliver det en evig løben frem og tilbage med spande...
Men læg plast langt uden for hvor du tror det kommer til at spilde... har du vægge i nærheden så sæt plastik/papir der også, for det sprøjter lidt når man rører rundt.

• Synes
Emanuel Jonsson
  • Laddar…
Dr Fozz sagde:
Hvordan havde du tænkt at løfte en 65 liters dunk med flydespartel? Den vejer jo omkring 120kg...
Jeg er stærk ;)
Nej, seriøst så havde jeg tænkt at stille baljen i rummet og vippe den ud. Men det kan også være svedigt. Jeg har også overvejet at øse af den med en 20l spand som Forbo skriver.

At dække ordentligt lærte jeg den hårde vej første gang jeg blandede spartelmasse...

Bland i en almindelig murerbalje. Udover at du ikke orker bære den store balje:

Den første balje vil få halvgod konsistens
Den anden balje vil få ok konsistens.
Den tredje og fjerde balje vil få perfekt konsistens...

...skulle egentlig lægge ind et billede af mit første flydespartlede gulv - man kan tælle spandene ifølge ovenstående....:)

nikstra sagde:
Hvis man skal blande fire sække flydespartel selv (1 person) hvad er lettest, at blande i fire spande eller købe en 65 liters spand og blande tre af sækkene i den?
Jeg ville have blandet to gange to sække i passende stor spand/balja. Jeg har gjort sådan, otte sække fire blandinger, og det fungerede godt. Så stod jeg ind og til så jeg i princippet bare behøvede at "vælte" balja når den skulle tømmes.

T
Føles som et i-landsproblem.

Det er ikke sværere end at blande en sæk ad gangen i en sirupsspand, som man har fået fra sit lokale bageri. At blande og bære 6-8 spande ind og gå nogle meter er i hele verden.

tank77 sagde:
Føles som et 1.-verdensproblem.

Det er ikke sværere end at blande en sæk ad gangen i en sirupsspand, som man har fået fra sit lokale bageri. At blande og bære ind 6-8 spande og gå nogle meter er i hele verden.
Nja, nu er det ikke direkte sværhedsgraden jeg er ude efter eller om jeg skal bære lidt. Det jeg er bekymret for er, at det begynder at størkne/brænde i den første spand, før jeg har blandet den sidste. Det er formentlig selvfølgeligt, hvordan man gør, hvis man har gjort det nogle gange, men nu er det tredje gang for mig og første gang det bliver mere end to sække at blande.

Det bliver ganske enkelt billigere at spørge her, så man slipper for at fejle og må købe ny spartelmasse og gøre det hele om.

T
Men du blander jo kun en spand ad gangen, hvorfor blande alle på én gang?

Mikael_L
Køb 4 mørtelspande på mindst 20 liter. 25 liter er klart rarere at arbejde med, da det ikke kommer så tæt på kanten.

Gør en god og ryddet (og evt. beskyttet) plads klar at arbejde på, maskine og piskeris og alt forberedt. Hav en spand med vand klar til at stille piskeriset i efter. Fyld den mængde vand i hver spand, der er behov for til en pose spartel, evt. 2-3 dl for lidt, og tilsæt lidt efter piskning, hvis det føles for tykt. Bland en spand ad gangen, jeg har ikke helt styr på tiden; men ca. 1-2 minutter kan jeg forestille mig, men så det synes at være godt blandet, alle klumper skal være opløst. Pisk derefter hver spand 30-60 sekunder en gang til (i samme rækkefølge som du hældte spartlen i), inden du hælder spartlen ud. Brug ikke for meget tid på at hælde spartlen ud, her går det hurtigt mest tid.

Hvis du har mulighed for at have en hjælper, føles det betydeligt bedre, selvom jeg tror, du klarer 4 spande glimrende selv.

Professionelle må gerne komme med synspunkter på de tider jeg skrev om piskningen. :) Jeg har ikke stået med stopuret på direkte, når jeg selv har blandet. ;)

Mikael_L
De fire gange jeg har flydespartlet/været med til at flydespartle, har vi blandet i flere spande først og hældt ud derefter. Da har det været mellem 2 og 5 spande, det har drejet sig om.

Man kan sikkert blande igen og igen i samme spand, der er helt klart nogle fordele ved dette også, måske først og fremmest økonomiske?

T
Selvfølgelig blander man i én og samme spand, hvorfor flere på én gang?

Det er jo ikke sådan, at spartelmassen stivner på to sekunder efter, at man har hældt det ud!

tank77 sagde:
Men du blandar jo kun en spand ad gangen, hvorfor blande alle på én gang?
Det der er första gang jeg læser det. Alle tips jeg har fundet på nettet har gået ud på at blande alt på én gang eller have en eller flere hjælpere så man hele tiden hælder spartlet vådt i vådt.

Mikael_L sagde:
Håll ikke på for længe med momentet at hælde ud spartelmassen, det er her det hurtigt går mest tid.
Det moment mislykkedes jeg med første gang jeg forsøgte. Forsøgte at jævne spartelmassen med en spartel så længe at det begyndte at stivne. Da blev det bestemt ikke jævnt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.