Hej! Uvidende her. Er dette blåbeton?

• Væg med gul maling og en åbning, der afslører grå betonlignende materiale og træstruktur ovenover.
Det ser det ikke ud som.

Ja, det ser det ud til at være.

Med det sagt: det er ingen som helst grund til bekymring!

larsbj larsbj sagde:
Det ser det ikke ud som, ser ud som almindelig puds ?
Hvor forskelligt man kan se, jeg synes det ser ud som sammenmurede blokke af blåbetong som der er gult malet puds på :thinking:.

• Synes
larsbj
  • Laddar…
Læg flere billeder op, helst skarpere

• Synes
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Her er nogle billeder til

• Revnet og afskallet gult væg med sprukket gips eller puds.
  • En mursten omgivet af betonrester og trækonstruktion, set tæt på.
  • Revner og skader i hjørne af væg med gips og synlige træbjælker.
Jeg stemmer stadig på muligheden "ja, det er blåbetong".

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit sagde:
Jeg stemmer stadig på muligheden "ja, det er blåbetong".
Haha, jeg synes ikke det er nok blåt, men det ligner almindelig gasbetong.

Måske bedst hvis TS banker det, så det bliver en frisk brudflade.

Er for øvrigt enig i, at det ikke er et problem.

BirgitS
larsbj larsbj sagde:
Bedst måske, hvis TS slår, så det bliver en frisk brudflade.
Og hvis TS kan fortælle, om det virkelig ser blåt ud. Vi ved jo ikke, hvor retvisende farvefilteret i kameraet er.

• Synes
larsbj
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
Og hvis TS kan fortælle, om det virkelig ser blåt ud. Vi ved jo ikke, hvor retvisende farvefiltret i kameraet er.
Sådan kan det være, mobilbilleder er ofte misvisende.
Her er farven jeg tænker mig.
Porøs stenblok med blålig farvetone, mulig farvevalg til byggeprojekt.

Som tidligere skrevet er farver svære at sige ud fra billeder.
I hvilken henseende behøver du at vide, om det er blåbetong eller ej? Er det for nedrivning og deponi, radonproblemer eller bare nysgerrighed?

Kan forsøge at få løsnet et stykke i morgen og tage et billede.
Vi har købt et hus, og så dette i dag længst inde i madkælderen. Så grunden til spørgsmålet er vores bomiljø. Dette er vores første hus, og jeg bliver bekymret for, om det skal være farligt. Ved meget lidt om det, men antager at man skal lave en langtidsmåling af radon, før man kan vide, om det overhovedet er værd at gøre noget ved det. Hvis det nu er blåbetong. Tak for svar indtil videre!

• Synes
larsbj
  • Laddar…
Jeg havde radea ude og gammamålte i mit nedrivningsobjekt. Kostede 700 kr og tog ca. 10 min. Nu fandt de ingen blåbeton, måske tager det længere tid, hvis der er blåbeton. Men hvis man skal afgøre, om der findes blåbeton og i hvilken del af huset, så var det meget prisvenligt og ikke-destruktiv prøvning.

MrAgnér MrAgnér sagde:
Kan forsøge at få løsnet et stykke i morgen og tage et billede.
Vi har købt et hus og så dette i dag længst inde i vinkælderen. Så årsagen til spørgsmålet er vores bomiljø. Dette er vores første hus, og jeg bliver bekymret over, at det skal være farligt. Ved meget lidt om det, men antager, at man må lave en langtidsmåling af radon, før man kan vide, om det overhovedet er værd at gøre noget ved. Hvis det nu er blåbeton. Tak for svar indtil videre!

Hej,
Blåbeton som produkt er ufarlig at håndtere, det er ikke som med eternit og andre asbestbaserede produkter, som man bør være forsigtig med, hvis de revner og går i stykker. Dvs der er ikke behov for sanering.

Blåbeton er lavet af materialer, der indeholder radon, og denne gas henfalder over tid og danner radondøtre. Eksponering for disse fører til øget risiko for lungekræft. Derfor er det godt at holde øje med ventilationen, hvis man har et hus bygget med blåbeton i bomiljøet (som jeg har). Niveauet kan så måles ved hjælp af langtidsmåling, som nogle gange tilbydes gratis af kommunen, og ligger man højt, må man se på sin ventilation. Vi holder os under grænseværdien med naturlig ventilation, men jeg har tilføjet nogle ventiler, da jeg renoverede huset.

Der er også videnskabeligt dokumenterede sammenhænge om, at radon giver øget risiko for lungekræft i kombination med rygning, og at det er mere effektivt at stoppe med at ryge.

Balanseret information om emnet: https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/radon/vad-ar-radon/halsorisker-med-radon/

Held og lykke med huset!
Johan

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.