Hej!

Er dette blåbeton? Billedet er taget i en tilbygning/kælder bygget i 1975.

Væg bestående af betonelementer og træramme i en kælderudbygning fra 1975, potentielt blåbetong.

Senest redigeret:
  • Synes
minisorkis
  • Laddar…
Ved øvre venstre hjørne, hvor pudset er faldet af, ser det ud til at være blåbetong, et bedre billede der med noget for skalaen

• Synes
minisorkis
  • Laddar…
Lidt svært at afgøre på dit billede.
Et tydeligere billede af det venstre øvre hjørne ville have hjulpet.
Prøv at slå en almindelig søm i. I blåbetong går det meget let.
Er det rigtig beton, så går det slet ikke godt.

• Synes
minisorkis
  • Laddar…
OK, tak! Her kommer et lille nærbillede af venstre øvre hjørne.

Nærbillede af fugtige kældervægge med letbetonblokke, mulig blåbeton, og synlige farveforskelle. Træramme til venstre.

Her er en anden del af kælderen, der har haft problemer med vandindstrømning pga dårlig/ikke-eksisterende dræning i mange år (hvor mange ved jeg ikke, er nytilflyttet). Billedet er taget ved gulvet, blokken på billedet er omkring 30 cm lang, samlet er det ca. 50 cm. Her ser det jo virkelig ud som blåbeton, hvis jeg sammenligner med de billeder, jeg har set på internettet, men kan vandet påvirke farven? Lige nu er de lidt halvvåde. Der kommer vand ind, når det regner kraftigt, og når sneen smelter, så det er lidt af og til.

Så farverne på letbetonblokkene (hvis det er det) adskiller sig jo en del.

DSC05298.jpg

Senest redigeret:
Det ser ud til at være blåbeton.
Den bliver mørkere, hvis den bliver fugtig.

En anden ting, der ikke ser så godt ud, er træ direkte mod kældervæggen.
Ingen fare, så længe det ikke bliver fugtigt.

• Synes
minisorkis
  • Laddar…
Tak HSP! Jeg skal fjerne trævæggen, har jeg tænkt mig. Kan man på nogen måde se, om den er lavstrålende? Er ny blåbetong mere eller mindre strålende end ældre - er der nogen forskel? Jeg skal foretage målinger her fremover.

Og så et lille ønsketænkende spørgsmål: er der nogen mikroskopisk mulighed for, at det kunne være en anden type letbeton, i betragtning af at tilbygningen er fra 1975, dvs. i slutningen af brugen af blåbetong?

Senest redigeret:
Man kan sandsynligvis ikke se med det blotte øje, om den er høj- eller lavstrålende. Ved ikke om ny eller gammel stråler mere eller mindre, det afhænger af indholdet samt hvor råvarerne kom fra. De anvendte blåbetong helt ind i begyndelsen af 80'erne. Har set det i flere 80'er huse.

Din kommune (miljø og byg) har måske måleudstyr til udlån, det har de her hvor jeg bor.

Puds og maling reducerer strålingen, også god ventilation ventilerer radon væk. Det bedste er selvfølgelig at fjerne blåbetongen, men det er ikke altid muligt eller økonomisk forsvarligt.

En måling viser, hvor høj radonkoncentration du har, efter de værdier skal man bestemme passende foranstaltninger.

Lidt info om blåbetong, siporex, ytong, letbeton, gasbeton. (der findes mange navne)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lättbetong

• Synes
minisorkis
  • Laddar…
Tak!
For sjov: Mellem tommelfingeren og pegefingeren, hvad ville det koste at skifte fundamentmuren? Mistænker, at letbetonen sidder fra betonpladen op til loftet i kælderen/udbygningen, ca. 2,5 meter i loftshøjde. Den har ca. 10 m lang væg, en kortside på 4 meter og en mindre vinklet væg på ca. 2 meter. Den er altså sammenbygget med "hovedbygningen" og har således kun en langside, og den ene kortside er en dør og en garageport og derfor ingen fundamentmur der.

Begynd med at måle og se, om du har et problem. Af farven på letbetonen kan du ikke afgøre noget. En korttidsmåling for radonindhold, hvis du har boligareal indendørs, som påvirkes, og en gammamåler for at se, hvordan strålingen ser ud. Om det er højstrålende eller ej, kan som sagt ikke ses.

• Synes
minisorkis
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.