3,307 læst ·
13 svar
3k læst
13 svar
Blåbeton ifølge inspektion, men ikke ifølge teknisk beskrivelse
Hej kære byggeentusiaster! Vi ønsker at købe et hus fra 1968, som i tilstandsrapporten står der, at der er vægge i blåbeton. Jeg har bedt om den tekniske beskrivelse fra kommunen, men der står ikke noget om blåbeton i væggene (det står dog, at der er letbeton knust som isolering, hvilket kunne være blåbeton). Jeg ringede til besigtigelsesmanden (han havde besigtiget huset en gang før også ved en anden salg) og spurgte. Han kunne ikke huske, hvordan han kom frem til, at de indeholdt blåbeton (det var sandsynligvis ved det forrige salg, han konstaterede det). Han sagde, at han plejer at banke og høre, om det er letbeton, og at han blandt andet fra borehuller kan se, om det er blåbeton. Han sagde, at det ikke drejede sig om den blåblå blåbeton, som er den, der stråler mest. Jeg ved, at jeg kan tjekke alt perfekt med en gammamåler, men det er Stockholm og coronatider - ingen sælger ville gå med til en besværlig køber, der vil måle, når de alligevel tjener stort på deres hus, og der er andre budgivere. Jeg vil vide, om besigtigelsesmanden kan have taget fejl, eller om det er almindeligt, at den tekniske beskrivelse ikke stemmer. Jeg bekymrer mig ikke lige så meget, hvis der er blåbeton i kældervæggene, men jeg vil ikke have det i alle indervæggene. Kan I hjælpe mig med at tolke?
BESIGTIGELSESRAPPORT:
Fundamentering: kælder (i etage) og krybekælder med betonbjælkelag (min kommentar: huset har to dele, en del med krybekælder og en del med kælder)
Stomme: træ og letbeton (grå/blå)
Bjælkelag: betonbjælkelag mellem etageplan og træbjælkelag mod loftsrum
Facade: kalksandsten type mexi
TEKNISK BESKRIVELSE:
Grund
Fundamenteringsmetode: udbredte plader, beton III K200, armeret.
Vægge
Kældervægge:
Kælder ydervæg: betonhulsten
Bærende kælderindervæg: betonhulsten
Ikke-bærende kælderindervæg: slaggeplader
Varmeisolering i kælder, ydervæg: træuldplade
Etagevægge:
Ydervæg langsiden: (uklart)-stens facadetegel, mineraluld, asfaltpaptapet, mineraluld i trækonstruktion, pap, fer og not panel, porøs træfiber
Ydervæg kortsiden: Do
Ydervæg gavlspids: (uklart)-stens facadetegel, asfalt paptag Trækonstruktion
Indervæg bærende: trækonstruktion med fer og not panel og hård henholdsvis porøs træfiberplade på begge sider
Øvrige indervægge: Do
Bjælkelag
Bundbjælkelag (over kælder): armeret beton klasse III K200, mineraluld
Øverste bjælkelag: Gitterspær, mineraluld, pap, fer og not panel
Badeværelsesbjælkelag:
Varmeisolering: letbetonknust
Vandisolering: bitumenmåtte el. lignende
Gulvbelægning: sinterede plader
BESIGTIGELSESRAPPORT:
Fundamentering: kælder (i etage) og krybekælder med betonbjælkelag (min kommentar: huset har to dele, en del med krybekælder og en del med kælder)
Stomme: træ og letbeton (grå/blå)
Bjælkelag: betonbjælkelag mellem etageplan og træbjælkelag mod loftsrum
Facade: kalksandsten type mexi
TEKNISK BESKRIVELSE:
Grund
Fundamenteringsmetode: udbredte plader, beton III K200, armeret.
Vægge
Kældervægge:
Kælder ydervæg: betonhulsten
Bærende kælderindervæg: betonhulsten
Ikke-bærende kælderindervæg: slaggeplader
Varmeisolering i kælder, ydervæg: træuldplade
Etagevægge:
Ydervæg langsiden: (uklart)-stens facadetegel, mineraluld, asfaltpaptapet, mineraluld i trækonstruktion, pap, fer og not panel, porøs træfiber
Ydervæg kortsiden: Do
Ydervæg gavlspids: (uklart)-stens facadetegel, asfalt paptag Trækonstruktion
Indervæg bærende: trækonstruktion med fer og not panel og hård henholdsvis porøs træfiberplade på begge sider
Øvrige indervægge: Do
Bjælkelag
Bundbjælkelag (over kælder): armeret beton klasse III K200, mineraluld
Øverste bjælkelag: Gitterspær, mineraluld, pap, fer og not panel
Badeværelsesbjælkelag:
Varmeisolering: letbetonknust
Vandisolering: bitumenmåtte el. lignende
Gulvbelægning: sinterede plader
Huset er opbygget i to forskellige dele: kælderplan med etage over, krybekælder med to etager over. Der findes en korttidsmåling udenfor fyringssæsonen, som er gjort på tre plan. Uklart hvilke plan, da den blev gjort af en tidligere ejer. Kommunen har ingen måling. Et etageplan lå på 110+-60 med 95% sikkerhed, men det kan være 40% højere. De andre to lå på under 100. Uklart om den indrettede kælder blev målt, sandsynligvis ikke. Der findes FTX siden 90'erne, så meget luftes ud.
Mit spørgsmål drejer sig snarere om det er muligt at identificere HVOR blåbetonen kan findes, ikke om hvor meget radon der er målt, at det kan luftes ud osv. De kan jo lige så godt have lavet målingerne, mens de var på ferie og ladet vinduerne stå på klem.
Mit spørgsmål drejer sig snarere om det er muligt at identificere HVOR blåbetonen kan findes, ikke om hvor meget radon der er målt, at det kan luftes ud osv. De kan jo lige så godt have lavet målingerne, mens de var på ferie og ladet vinduerne stå på klem.
Jeg vil ikke have blåbetong der, hvor jeg sover. Mit spørgsmål handler ikke om, hvor farligt blåbetong er, at man kan lufte ud osv. Mit spørgsmål handler om, om I kan hjælpe mig, findes der noget i den tekniske beskrivelse, der indikerer, at det kan være tale om blåbetong?
Man har altså konstateret, at der med stor sikkerhed ikke er noget radonproblem, men du har alligevel hængt dig op på, at du ikke vil bo i nærheden af blåbeton. Det er tydeligt, at dette er fuldstændig irrationelt, og at det alene sidder i dit hoved. Selv om det skulle vise sig, at det ikke er blåbeton, ville du kunne slappe af da? Har du belæg for, at blåbeton er det, der udsætter dig for den største sundhedsrisiko?U Umma01 sagde:
I et hus med den alder vil du garanteret have eternitkanaler, isolering med asbest, sortlim og masser af andre tvivlsomme stoffer og kemikalier, som blev anset for at være ok dengang. Og 60 år med indgroet snavs/røg/skimmel/nicotin og andet som tidligere ejere har efterladt gennem årene. Lidt udluftet blåbeton er næppe problemet. I et moderne hus ville du i stedet have masser af tvivlsomme plaststoffer og andre kemikalier, hvis effekt man endnu ikke kender til. Og luften både indendørs og udendørs er altid fuld med skadelige partikler, inklusive naturligt radon som formentlig er lavere niveau end fra udluftet blåbeton.
Du har besluttet, at blåbeton er din værste fjende, og ingen her vil kunne overbevise dig om at begynde at tænke rationelt. Så svaret på dit spørgsmål er nej, ingen kan hjælpe dig, da du vil afvise alle svar, der ikke passer dig. Dette er næppe et byggeteknisk spørgsmål.
Senest redigeret:
Hehe, som jeg har sagt nogle gange nu, spørgsmålet handler ikke om at debattere radonen. Meninger og fakta om radon efterspørger jeg ikke, det er byggematerialet jeg har et spørgsmål om. Der behøves ingen flere indlæg om radon. Mit spørgsmål gælder om det ud fra den tekniske beskrivelse er muligt at aflæse hvor der findes letbeton som kunne være blåbeton.
Svar: NejU Umma01 sagde:Hehe, som jeg har sagt et par gange nu, spørgsmålet handler ikke om at debattere radonet. Meninger og fakta om radon efterspørger jeg ikke, det er bygningsmaterialet jeg har et spørgsmål om. Der er ikke behov for flere indlæg om radon. Mit spørgsmål handler om det ud fra den tekniske beskrivelse er muligt at aflæse hvor der findes letbeton som kunne være blåbeton.
Har jeg forstået det korrekt her?
Ifølge den tekniske beskrivelse er der letbetonknust under badeværelset. Derimod står der i besigtigelsen, at der er letbeton i væggene. Besigtigelsesmanden, der har skrevet det, ved ikke engang, hvor han har set den letbeton, eller om han overhovedet har set den ved denne besigtigelse. Det kan være, at han ikke engang har set nogen letbeton i dette hus, men har læst/husket forkert?
Hvis du er så bekymret over letbeton (som kan være alt fra hvid til blå), at en usikker udtalelse fra en besigtigelsesmand får dig til at tøve med at købe, så synes jeg, du skal afstå fra at købe et hus fra -68. Lidt blåbeton er ingenting sammenlignet med alle mængder asbest, der findes i måtter, rørisolering, brandisolering osv. i det hus.
Ifølge den tekniske beskrivelse er der letbetonknust under badeværelset. Derimod står der i besigtigelsen, at der er letbeton i væggene. Besigtigelsesmanden, der har skrevet det, ved ikke engang, hvor han har set den letbeton, eller om han overhovedet har set den ved denne besigtigelse. Det kan være, at han ikke engang har set nogen letbeton i dette hus, men har læst/husket forkert?
Hvis du er så bekymret over letbeton (som kan være alt fra hvid til blå), at en usikker udtalelse fra en besigtigelsesmand får dig til at tøve med at købe, så synes jeg, du skal afstå fra at købe et hus fra -68. Lidt blåbeton er ingenting sammenlignet med alle mængder asbest, der findes i måtter, rørisolering, brandisolering osv. i det hus.
Han har set gråblå letbeton. Min tanke var, at de med erfaring fra at håndtere huse fra den tid måske kunne komme med nogle tips til, hvor man kan finde blåbeton gemt, om det ofte blev brugt sammen med noget andet eller sådan.
Jeg forstår, det var en tid, hvor de eksperimenterede en del, ikke kun med stoffer.
Jeg forstår, det var en tid, hvor de eksperimenterede en del, ikke kun med stoffer.
Klik her for at svare