J Jassådu sagde:
Det jeg primært tænker på, er når jeg borer for at sætte lamper/hylder op osv., og der flyver støv rundt, som kan være fra blåbetong. Det ville være rart at vide, så jeg slipper for at have den bekymring i baghovedet.
Støvsug samtidig med at du borer, enkelt.
 
  • Synes
Jassådu
  • Laddar…
J Jassådu sagde:
Det jeg først og fremmest tænker på er, når jeg borer for at sætte lamper/hylder op osv., og der flyver støv, som kan være fra blåbetong. Ville være rart at vide, så jeg slipper for at have det bekymringselement i baghovedet.
Støv fra blåbetong i rimelig mængde betragtes ikke som sundhedsskadeligt.
 
  • Synes
Jassådu og 1 anden
  • Laddar…
BirgitS
J Jassådu sagde:
Det jeg primært tænker på er, når jeg borer for at sætte lamper/hylder op osv., og det hvirvler støv op, som kan være fra blåbetong. Det ville være rart at vide, så jeg slipper for at have det bekymringsmoment i baghovedet.
Det kan jo være passende at bruge åndedrætsværn for ikke at indånde betonstøv, som ikke er fra blåbetong.
 
  • Synes
Jassådu
  • Laddar…
Selv har jeg blåbeton i huset, målingerne viser på ~250-280bq hvis jeg husker rigtigt.
Da børnene var små var grænseværdien på 400bq selvom man fik støtte til tiltag fra 200bq, så det blev ikke til noget dengang.
Har lavet diverse ændringer omkring ventilation og opvarmning, så jeg bør vel lave en ny måling inden salg for at se om der skal gøres noget yderligere eller ej.

Hvis jeg får ned værdien til 50 bliver jeg imponeret! :)

I øvrigt så har nok de fleste gamle betonhuse revner hist og her.
Uanset om det er blåbeton eller ej.

Og som sagt, støv er aldrig sundt at indånde. Uanset indhold.
 
  • Synes
Jassådu
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 sagde:
Jeg har selv blåbeton i huset, målingerne viser ca. 250-280bq hvis jeg husker korrekt.
Da børnene var små, var grænseværdien på 400bq, selvom man fik tilskud til tiltag fra 200bq, så det blev ikke til noget dengang.
Jeg har lavet diverse ændringer omkring ventilation og opvarmning, så jeg skal vel lave en ny måling inden salg for at se, om der skal gøres noget yderligere eller ej.

Hvis jeg får tallet ned til 50, bliver jeg imponeret! :)

I øvrigt har de fleste gamle betonhuse nok revner hist og her.
Uanset om det er blåbeton eller ej.

Og som sagt, støv er aldrig sundt at indånde. Uanset indhold.
Interessant! Er der meget blåbeton i dit hus?

Derudover borede jeg i loftet for at sætte endnu en lampe op og så ikke tegn på blåbeton. Det var stort set den samme type beton, jeg nævnte tidligere. En beton med sandlignende indhold, og støvet var farvemæssigt mere rødbrunt.

Men jeg bemærkede, at radonniveauerne steg til 110 bq efter boring ifølge Airthings-måleren. Så enten er der blåbeton i huset, eller også er radonet fra jorden sivet ud af betonen. Uanset hvad, er min største bekymring som sagt ubehaget ved at vide, at der nu kan være radioaktivt støv i lejligheden. Hvilket dog føles usandsynligt, da det hul, jeg borede i loftet, var næsten 6 cm dybt. Da jeg satte de tidligere lamper op, borede jeg måske 4 cm dybt. Hvis der er blåbetonknus i bjælkelagets varmeisolering, bør det være længere inde i bjælkelaget.

Det virker også usandsynligt, at der skulle være blåbeton i væggene, da jeg stødte på mursten cirka 4 cm ind i væggen, da jeg borede.

Så jeg mistænker, at der er radon i byggematerialet, men at det primært kommer fra jorderadon, der har fundet vej op gennem det.
 
M MagHam sagde:
Radon i kælderen kan have sit oprindelse i markradon også.
Jeg tror det er sandsynligt, at meget radon kommer fra lejlighedsbygningens kælder, især med tanke på hvor mange revner og huller der er i væggene.

M MagHam sagde:
Støv fra blåbetong i rimelig mængde regnes ikke som sundhedsskadeligt.
Forhåbentlig så forlader det kroppen efter noget tid, hvis man har indåndet det. Jeg anskaffede mig en P3-filtermaske, som jeg brugte i forgårs, da jeg borede!

Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Støvsug samtidig med at du borer, enkelt.
Så kræver det vel en støvsuger, der ikke hvirvler rundt med støvet?
 
J Jassådu sagde:
Jeg tror det er sandsynligt at meget radon kommer fra lejlighedsbygningens kælder, især med tanke på hvor mange revner og huller der er i væggene.

Forhåbentlig så forsvinder det fra kroppen efter noget tid, hvis man har indåndet det. Jeg anskaffede mig under alle omstændigheder en P3-filtermaske, som jeg brugte i forgårs, da jeg borede!

Så kræver det vel en støvsuger, der ikke hvirvler støvet rundt?
Hvis du ikke skal bore hundredevis af huller, vil støvsugeren ikke sprede støvet overalt…
 
  • Synes
Jassådu
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.