Som den hypokonder, jeg er, overvejer jeg, om det er værd at foretage en radonmåling i min lejlighed. Jeg ved, at der er andre lejligheder i området med blå beton. Men før jeg beslutter mig for at købe en måler, har jeg nogle overvejelser.

Jeg ved, at huset er bygget før år 1975, jeg ville gætte på tættere 1960/1950. Forskellen på mit hjem i forhold til andre i området er, at det er et murstenshus. Jeg kunne ikke finde nogen blå beton (tror jeg, billeder vedlagt) i kælderen eller i væggen. Det ser ud til, at grundstammen er af mursten. Jeg ved, at facaden er lavet i mursten, men betyder det, at hele stammen eller etageadskillene er lavet af det?

Som jeg forstår det, er det i så fald mest sandsynligt, at der skulle være blå beton i etageadskillene? Hvordan er det i så fald lettest at finde ud af det, kan man eksempelvis bore et hul i loftet for at sikre sig det?

Tak på forhånd!
 
  • Revnet gipsvæg afslører mulig beton bagved, for at undersøge om der er blåbeton i konstruktionen.
  • Murstensstruktur med flere rør, herunder grønne og orange rør, passerer gennem en åbning i væggen.
  • Væg med pus, eksponeret murværk og mørtel, der viser konstruktionen i et ældre hus. Potentiel undersøgelse for blåbetong.
Svært at se på billederne men kunne være blåbetong. At måle er at vide.
 
  • Synes
Jassådu
  • Laddar…
J Johan456 sagde:
Svært at se på billederne, men kunne være blåbetong. At måle er at vide.
Farven ville jeg sige er grå eller lys brun. Der var ingen tydelige "luftbobler", som der plejer at være. Så måske er det værd at bestille en måler hjem for at afgøre det.
 
Har du spurgt udlejeren / foreningens bestyrelse om en radonmåling er blevet udført på noget tidspunkt i de seneste år?
 
  • Synes
Jassådu og 1 anden
  • Laddar…
Hvis du kommer frem til at måle, skal du ikke købe en måler. Du skal da foretage en radonmåling af firma, hvor du placerer doser i lejligheden i vinterhalvåret (mindst 2 måneder), som derefter sendes til analyse.
Www.radonanalys.se
 
1 16386 sagde:
Har du spurgt udlejeren / foreningens bestyrelse om en radonmåling er blevet lavet nogen gang de seneste år?
Nej faktisk ikke, skal sende en mail og se hvad de svarer!
 
For at opdatere lidt, har foretaget målinger og fået omkring cirka 55 bq i gennemsnitsværdi siden februar. I kælderen er der rigtig mange huller og revner med eksponeret væg bagved malingen/pudset. Fandt også et hul i mit garderobeskab.

Den beton jeg har fundet i ydervæggen er grå af udseende. Det ser ud som sandkorn indbagt i betonen og når jeg prikker til det med en skruetrækker, så falder det fra hinanden og når det rammer jorden, splitter det omtrent som hårdtpakket sand. Ved nogen hvilken type beton det kan være?

Vil også nævne at jeg har boret i loftet i min lejlighed, kan det ske at jeg har boret i en eller anden blåbetonblok der? (hvis det nu skulle findes i huset). Jeg læste et sted at det ikke blev brugt i loftet men har også læst at det blev brugt i bjælkelag, hvilket findes i loftet i lejligheder i hvert fald, eller?
 
J Jassådu sagde:
For at opdatere lidt, har lavet målinger og fået omkring cirka 55 bq i gennemsnitsværdi siden februar. I kælderen er der rigtig mange huller og revner med eksponeret væg bagved malingen/pudsen. Fandt også et hul i min garderobe.

Den beton jeg har fundet i ydervæggen er grå til udseendet. Det ser ud som sandkorn indbagt i betonen, og når jeg piller på det med en skruetrækker, falder det fra hinanden og når det rammer jorden, splintrer det omtrent som hårdpresset sand. Ved nogen hvilken type beton det kan være?

Vil også nævne, at jeg har boret i loftet i min lejlighed, kan det ske, at jeg har boret i noget blåbetonblok der? (hvis der nu skulle være i huset). Jeg læste et sted, at det ikke blev brugt i loftet, men har også læst, at det bruges i bjælkelag, hvilket findes i lofter i lejligheder alligevel, eller?
Hvilken slags målinger har du lavet?
 
  • Synes
Jassådu
  • Laddar…
Dine måleværdier indikerer vel, at du ikke har noget radonproblem. Det, du beskriver om "hårdpresset sand," lyder absolut ikke som blåbeton, mere som puds. Jeg tror ikke, man har brugt blåbeton i bærende tagkonstruktioner, derimod i bærende vægge. Det tåler trykkræfter nogenlunde, men ikke nedbøjning. Hvis du borer i blåbeton, så opdager du det, det er som at bore i pap.
 
  • Synes
vanpire og 2 andre
  • Laddar…
P peter.linkan sagde:
Hvilke slags målinger har du lavet?
Jeg har lavet både med små sorte doser som udlejeren lagde der. Så fik jeg lov til at låne en sådan der måler man kan købe på Clas Ohlson.


H hempularen sagde:
Dine måleværdier indikerer vel, at du ikke har noget radonproblem. Det du beskriver om "hårdpackad sand" lyder absolut ikke som det ville være blåbeton, mere som puds. Jeg tror ikke, at man har anvendt blåbeton i bærende tagkonstruktioner, derimod i bærende vægge. Det tåler trykkræfter nogenlunde, men ikke nedbøjning. Hvis du borer i blåbeton, så mærker du det, det er som at bore i karton.
Okay! Når jeg borede i loftet, måtte jeg slå med en hammer for at komme til en gammel skrue og husker da, at materialet gik i stykker meget let. Interessant, så fik jeg lidt klarhed i, hvordan blåbeton anvendes (og ikke anvendes). Så måske anvendes det snarere i bjælkelag som er øverst i trappehuset, hvor der ikke lægges nævneværdigt tryk ovenpå? Derefter anvendes vel blåbetonknus som varmeisolering i bjælkelag i flerfamiliehus?
 
Senest redigeret:
J Jassådu sagde:
Jeg har gjort både med små sorte dåser som udlejeren lagde der. Derefter fik jeg lov til at låne en sådan måler, man kan købe på Clas Ohlson.
Måleren fra Clas Ohlson er ikke meget værd, men langtidsmåling med dåser er troværdigt. Hvis den viser 55 bbq, har du absolut intet at bekymre dig om. Det ønskede grænseværdi er 200 og for nybyggerier 90 eller 100. Du har intet radon i boligen :)
 
  • Synes
Dowser4711 og 1 anden
  • Laddar…
P peter.linkan sagde:
Måleren fra Clas Ohlson er ikke meget værd, men langtidsmåling med doser er troværdigt. Hvis den viser 55 bbq, har du absolut ingenting at bekymre dig om. Det ønskede grænseværdi er 200, og for nybygninger 90 eller 100. Du har ingen radon i boligen :)
I kælderen og trappeopgangen er der mange skader/huller i vægge og loft. I trappeopgangen er skaderne decimeterlange og cirka 4 cm i bredde på det bredeste sted. I kælderen er nogle af hullerne en halv meter store. Under målingen har jeg sørget for at holde det lukket i min lejlighed for at radonværdierne skal være præcise. Med det i tankerne, og lad os antage, at der er blåbetongskross som varmeisolering i etagedækkene, omtrent hvilke niveauer ville værdierne ligge på da?
 
J Jassådu sagde:
I kælderen og trappeopgangen er der mange skader/huller i vægge og loft. I trappeopgangen er skaderne decimeterlange og cirka 4 cm i bredde som mest. I kælderen er nogle af hullerne en halv meter store. Under målingen har jeg sørget for at holde det lukket i min lejlighed for at radonværdierne skal være præcise. Med det in mente, og lad os sige, at det er blåbetongskross som varmeisolering i bjælkelaget, omtrent hvilke niveauer ville værdierne have ligget på da?
Jeg ved det ikke. Men hvis grænseværdien er 200 og du har 55, hvorfor bekymrer du dig?
 
P peter.linkan sagde:
Jeg ved ikke. Men hvis grænseværdien er 200 og du har 55, hvorfor bekymrer du dig?
Det jeg primært tænker på er når jeg borer for at sætte op lamper/hylder osv og det flyver støv som kan være fra blåbetong. Ville være rart at vide så jeg slipper for at have den bekymring i baghovedet.
 
Radon i kælderen kan have sit oprindelse i markradon også.
 
  • Synes
Jassådu og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.