Som den hypokonder, jeg er, overvejer jeg, om det er værd at foretage en radonmåling i min lejlighed. Jeg ved, at der er andre lejligheder i området med blå beton. Men før jeg beslutter mig for at købe en måler, har jeg nogle overvejelser.
Jeg ved, at huset er bygget før år 1975, jeg ville gætte på tættere 1960/1950. Forskellen på mit hjem i forhold til andre i området er, at det er et murstenshus. Jeg kunne ikke finde nogen blå beton (tror jeg, billeder vedlagt) i kælderen eller i væggen. Det ser ud til, at grundstammen er af mursten. Jeg ved, at facaden er lavet i mursten, men betyder det, at hele stammen eller etageadskillene er lavet af det?
Som jeg forstår det, er det i så fald mest sandsynligt, at der skulle være blå beton i etageadskillene? Hvordan er det i så fald lettest at finde ud af det, kan man eksempelvis bore et hul i loftet for at sikre sig det?
Tak på forhånd!
Jeg ved, at huset er bygget før år 1975, jeg ville gætte på tættere 1960/1950. Forskellen på mit hjem i forhold til andre i området er, at det er et murstenshus. Jeg kunne ikke finde nogen blå beton (tror jeg, billeder vedlagt) i kælderen eller i væggen. Det ser ud til, at grundstammen er af mursten. Jeg ved, at facaden er lavet i mursten, men betyder det, at hele stammen eller etageadskillene er lavet af det?
Som jeg forstår det, er det i så fald mest sandsynligt, at der skulle være blå beton i etageadskillene? Hvordan er det i så fald lettest at finde ud af det, kan man eksempelvis bore et hul i loftet for at sikre sig det?
Tak på forhånd!
Hvis du kommer frem til at måle, skal du ikke købe en måler. Du skal da foretage en radonmåling af firma, hvor du placerer doser i lejligheden i vinterhalvåret (mindst 2 måneder), som derefter sendes til analyse.
Www.radonanalys.se
Www.radonanalys.se
For at opdatere lidt, har foretaget målinger og fået omkring cirka 55 bq i gennemsnitsværdi siden februar. I kælderen er der rigtig mange huller og revner med eksponeret væg bagved malingen/pudset. Fandt også et hul i mit garderobeskab.
Den beton jeg har fundet i ydervæggen er grå af udseende. Det ser ud som sandkorn indbagt i betonen og når jeg prikker til det med en skruetrækker, så falder det fra hinanden og når det rammer jorden, splitter det omtrent som hårdtpakket sand. Ved nogen hvilken type beton det kan være?
Vil også nævne at jeg har boret i loftet i min lejlighed, kan det ske at jeg har boret i en eller anden blåbetonblok der? (hvis det nu skulle findes i huset). Jeg læste et sted at det ikke blev brugt i loftet men har også læst at det blev brugt i bjælkelag, hvilket findes i loftet i lejligheder i hvert fald, eller?
Den beton jeg har fundet i ydervæggen er grå af udseende. Det ser ud som sandkorn indbagt i betonen og når jeg prikker til det med en skruetrækker, så falder det fra hinanden og når det rammer jorden, splitter det omtrent som hårdtpakket sand. Ved nogen hvilken type beton det kan være?
Vil også nævne at jeg har boret i loftet i min lejlighed, kan det ske at jeg har boret i en eller anden blåbetonblok der? (hvis det nu skulle findes i huset). Jeg læste et sted at det ikke blev brugt i loftet men har også læst at det blev brugt i bjælkelag, hvilket findes i loftet i lejligheder i hvert fald, eller?
Hvilken slags målinger har du lavet?J Jassådu sagde:For at opdatere lidt, har lavet målinger og fået omkring cirka 55 bq i gennemsnitsværdi siden februar. I kælderen er der rigtig mange huller og revner med eksponeret væg bagved malingen/pudsen. Fandt også et hul i min garderobe.
Den beton jeg har fundet i ydervæggen er grå til udseendet. Det ser ud som sandkorn indbagt i betonen, og når jeg piller på det med en skruetrækker, falder det fra hinanden og når det rammer jorden, splintrer det omtrent som hårdpresset sand. Ved nogen hvilken type beton det kan være?
Vil også nævne, at jeg har boret i loftet i min lejlighed, kan det ske, at jeg har boret i noget blåbetonblok der? (hvis der nu skulle være i huset). Jeg læste et sted, at det ikke blev brugt i loftet, men har også læst, at det bruges i bjælkelag, hvilket findes i lofter i lejligheder alligevel, eller?
Moderator
· Stockholm
· 57 801 indlæg
Dine måleværdier indikerer vel, at du ikke har noget radonproblem. Det, du beskriver om "hårdpresset sand," lyder absolut ikke som blåbeton, mere som puds. Jeg tror ikke, man har brugt blåbeton i bærende tagkonstruktioner, derimod i bærende vægge. Det tåler trykkræfter nogenlunde, men ikke nedbøjning. Hvis du borer i blåbeton, så opdager du det, det er som at bore i pap.
Jeg har lavet både med små sorte doser som udlejeren lagde der. Så fik jeg lov til at låne en sådan der måler man kan købe på Clas Ohlson.P peter.linkan sagde:
Okay! Når jeg borede i loftet, måtte jeg slå med en hammer for at komme til en gammel skrue og husker da, at materialet gik i stykker meget let. Interessant, så fik jeg lidt klarhed i, hvordan blåbeton anvendes (og ikke anvendes). Så måske anvendes det snarere i bjælkelag som er øverst i trappehuset, hvor der ikke lægges nævneværdigt tryk ovenpå? Derefter anvendes vel blåbetonknus som varmeisolering i bjælkelag i flerfamiliehus?H hempularen sagde:Dine måleværdier indikerer vel, at du ikke har noget radonproblem. Det du beskriver om "hårdpackad sand" lyder absolut ikke som det ville være blåbeton, mere som puds. Jeg tror ikke, at man har anvendt blåbeton i bærende tagkonstruktioner, derimod i bærende vægge. Det tåler trykkræfter nogenlunde, men ikke nedbøjning. Hvis du borer i blåbeton, så mærker du det, det er som at bore i karton.
Senest redigeret:
Måleren fra Clas Ohlson er ikke meget værd, men langtidsmåling med dåser er troværdigt. Hvis den viser 55 bbq, har du absolut intet at bekymre dig om. Det ønskede grænseværdi er 200 og for nybyggerier 90 eller 100. Du har intet radon i boligenJ Jassådu sagde:
I kælderen og trappeopgangen er der mange skader/huller i vægge og loft. I trappeopgangen er skaderne decimeterlange og cirka 4 cm i bredde på det bredeste sted. I kælderen er nogle af hullerne en halv meter store. Under målingen har jeg sørget for at holde det lukket i min lejlighed for at radonværdierne skal være præcise. Med det i tankerne, og lad os antage, at der er blåbetongskross som varmeisolering i etagedækkene, omtrent hvilke niveauer ville værdierne ligge på da?P peter.linkan sagde:
Jeg ved det ikke. Men hvis grænseværdien er 200 og du har 55, hvorfor bekymrer du dig?J Jassådu sagde:I kælderen og trappeopgangen er der mange skader/huller i vægge og loft. I trappeopgangen er skaderne decimeterlange og cirka 4 cm i bredde som mest. I kælderen er nogle af hullerne en halv meter store. Under målingen har jeg sørget for at holde det lukket i min lejlighed for at radonværdierne skal være præcise. Med det in mente, og lad os sige, at det er blåbetongskross som varmeisolering i bjælkelaget, omtrent hvilke niveauer ville værdierne have ligget på da?
Det jeg primært tænker på er når jeg borer for at sætte op lamper/hylder osv og det flyver støv som kan være fra blåbetong. Ville være rart at vide så jeg slipper for at have den bekymring i baghovedet.P peter.linkan sagde:



