En måler, som jeg normalt kan bruge til at indikere forekomst af strålende letbeton, har i hvert fald svært ved at detektere stråling fra et stykke på nogle kubikcentimeter, så jeg tror ikke på teorien om at bruge noget håndholdt instrument på små fragmenter.

Billede mod væg viser strålende letbeton.

En hånd holder en gul strålingsmåler op ad en væg. Måleren viser en værdi på 0,30 og har en 'w/ALERT'-knap.

Da jeg ikke ville fryse bagdelen af mig, får I se billede mod lille stykke blåbeton mere indikativt på, hvordan jeg mødte uden at måleren kunne detektere forskellen med og uden letbeton. Billedet er taget inde i varmen og som vist tæt på letbeton, men den faktiske test var ude i kulden.

Hånd holder en gul dosismåler foran et lille stykke letbeton, måleren viser 0.43 μSv/h.
 
M myrstack sagde:
En måler som jeg normalt kan bruge til at indikere forekomst af strålende letbetong har i hvert fald svært ved at detektere stråling fra en bit på nogle kubikcentimeter, så jeg tror ikke på teorien om at bruge noget håndholdt instrument på små fragmenter.

Billede mod væg viser strålende letbetong.

[billede]

Da jeg ikke ville fryse bagdelen af mig får I se billede mod lille bit blåbetong mere indikativt på hvordan jeg mødte uden at måleren kunne detektere forskellen med og uden letbetong. Billedet er taget inde i varmen og som det ses i en nærhed til letbetong men den faktiske test var ude i kulden.

[billede]
Okay. Tak for testen. Er måleren du har pålidelig ville du sige? Ved jo at en rigtig geigermåler koster 70papp, så undrer om sådan en faktisk har mulighed for at læse småfragmenter?
 
JanneJanne123
G goosen sagde:
Nej, der findes ingen historiske målinger. Jeg selv er ikke specielt bekymret over blåbetong, men man kan ikke se bort fra det faktum, at et hus med blåbetong skræmmer nogle fremtidige budgivere væk. Selv om det er helt ufarligt. Tak for tipset om OCAB. Skal tjekke med dem, om det er nødvendigt.
Vi havde Radea her for at gammamåle for lidt over et år siden, det kostede 1400.
 
G goosen sagde:
Okej. Tak for testen. Er måleren du har pålidelig, vil du sige? Ved jo, at en rigtig geigertæller koster 70papp, så undrer mig, om en sådan faktisk har mulighed for at aflæse småfragmenter?
De fleste i radonsaneringsbranchen render ikke rundt med noget meget dyrere end den, jeg bruger, det er ligesom ikke andet end en indikation, man er ude efter. Så jeg vil sige, at den er pålidelig til netop dette formål, men næppe til at dissikere et mindre stykke eller guide en sikker vej gennem Pripyat. Selvom der ofte er en direkte sammenhæng mellem stråling og radongasindhold ved nul luftomsætning, så plejer de dyrere instrumenter hos firmaerne snarere at være pålidelige datalogger og maskiner til at sniffe ved gennemføringer.

Nu blev det måske et sidespor, men givet den indsigt jeg har i branchen, så forvent ikke, at selvom et dyrt firma garanteret dukker op med et så meget dyrere instrument, og til formålet at få en indikation på stedet i et objekt, er den helt pålidelig.
 
  • Synes
goosen
  • Laddar…
Jeg havde en lille periode med radiak-angst efter Fukushima, så jeg anskaffede en måler, Radex RD 1503+ fra Quarta. Rimelig billig, husker jeg. Kalibreret til baggrundsstråling ved at måle på et antal punkter rundt om i kvarteret.

Kom frem til, at der var en smule forhøjet ved nogle kældervægge, men ellers knap over baggrundsstrålingen. Der fandtes nogle blåbeton-indervægge dernede tidligere, men de blev fjernet for mange år siden, muligt at det også kan findes i kældervægge af betonhulsten, hvad ved man.

Under alle omstændigheder, bestilte jeg derefter sådan et kit med sporfilmspucker, man hænger op til langtidsmåling i opvarmningssæsonen, fik et testprotokol som viste en smule forhøjet i kælderen som forventet men langt under grænseværdien.

Kan dog huske, at jeg fik ret høje udsving på støvet i filtret på vores LLVP, lidt mærkeligt syntes jeg og fik en lille eftertanke der - siden da renser jeg disse filtre ved at skylle af istedet for via støvsuger som tidligere. Har i øvrigt ikke kunnet replikere disse målinger senere, men "better safe than sorry", som man siger.

Som tidligere nævnt er gammastråling kun en ret svag indikator på evt. problemer med radon. Det kræver en del for, at det skal vise sig at være et reelt problem; dels skal denne gas kunne finde vej ud i beboelsesrum, og dels skal luftudvekslingen være tilstrækkelig lav til at give koncentrationer, der kræver indgreb. Ingen af disse forhold var til stede hos os, så det var bare at lægge dette bag os.
 
  • Synes
ylven
  • Laddar…
M myrstack sagde:
De fleste i radonsaneringsbranchen løber ikke rundt med noget meget dyrere end den, jeg bruger, det handler ligesom bare om at få en indikation. Så jeg ville sige, at den er pålidelig til netop dette formål, men næppe til at dissekere et mindre stykke eller guide en sikker vej gennem Pripyat. Selvom der ofte er en sådan direkte forbindelse mellem stråling og radongasindhold ved nul luftudskiftning, plejer de dyrere instrumenter i firmaerne snarere at være pålidelige dataloggere og maskiner til at sniffe ved gennemføringer.

Nu blev det måske en sidebemærkning, men givet den indsigt, jeg har i branchen, så forvent ikke, at selv et dyrt firma garanteret dukker op med et så meget dyrere instrument, og til formålet at få en indikation på stedet i et objekt er den helt pålidelig
Okay tak for info!
 
Jeg må vente en uge mere, så har jeg svar på snabbmätningen. Må tage det derfra. Tak for alle inputs.
 
  • Synes
ylven
  • Laddar…
G goosen sagde:
Jeg må vente en uge til, så har jeg svar på hurtigmålingen. Må tage det derfra. Tak for alle inputs
Bumper dette! Hvad blev resultatet? Vi kigger på et 60'er hus, hvor jeg frygter blåbetong. Hvordan gjorde I med klausulen?
 
L Loloe sagde:
Bumpar dette! Hvad blev resultatet? Vi overvejer et 60'er hus, hvor jeg frygter blåbetong. Hvordan gjorde I med klausulen?
Vi tog OCAB ind for at kontrollere, de havde gammamåler med. Ingen blåbetong som udsendte radon. Vi skrev ingen klausul, da vi allerede havde købt huset, da målingen blev lavet.
 
  • Synes
ylven
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.