Hej,
Har købt et hus, hvor jeg mistænker, at skillevæggene i kælderen er af blåbeton. Har klausul i kontrakten og er i øjeblikket i gang med en korttidsmåling af radon. Vil vide med sikkerhed, om det er blåbeton eller ej. Har en kontakt med gammamåler, men kan ikke tage den med til huset, tænker i stedet at tage en "prøvebit" af betonen for at se, om det kan give nogle udsving. Nogen med erfaring med dette? Kan det gøres sådan, og i så fald, hvor stort et stykke har man brug for?
Har købt et hus, hvor jeg mistænker, at skillevæggene i kælderen er af blåbeton. Har klausul i kontrakten og er i øjeblikket i gang med en korttidsmåling af radon. Vil vide med sikkerhed, om det er blåbeton eller ej. Har en kontakt med gammamåler, men kan ikke tage den med til huset, tænker i stedet at tage en "prøvebit" af betonen for at se, om det kan give nogle udsving. Nogen med erfaring med dette? Kan det gøres sådan, og i så fald, hvor stort et stykke har man brug for?
Er vel bare at vise en bid for nogen, der ved, hvordan blåbetong ser ud.
Eller så går du til en byggevarehandel og beder om at få se en bid sirorex og sammenligner den med din egen bid. Er det typisk samme i udførsel, men blågrå, er det blåbetong.
Eller så går du til en byggevarehandel og beder om at få se en bid sirorex og sammenligner den med din egen bid. Er det typisk samme i udførsel, men blågrå, er det blåbetong.
Jeg havde en indervæg i kælderen med blåbeton. Opdaget da jeg undersøgte huset inden køb med en gammamåler. Hyr nogen der har en bærbar, der er stor forskel i uranindhold i forskellige slags letbeton.G goosen sagde:Hej,
Har købt et hus hvor jeg mistænker at skillevæggene i kælderen er af blåbeton. Har klausul i kontrakten og er i øjeblikket i gang med en korttidsmåling af radon. Vil vide med sikkerhed om det er blåbeton eller ej. Har en kontakt med gammamåler men kan ikke tage den med til huset, tænker i stedet at tage en "prøvebit" af betonen for at se om det kan give nogle udsving. Nogen med erfaring med dette? Kan man gøre det sådan og i så fald hvor stor en bit har man brug for?
Jo, men der findes jo forskellige typer af blåbeton. Jeg vil vide, om det er høj- eller lavstrålende blåbeton?Isakare sagde:
Derfor spørgsmålet om man kan måle det på et lille stykke, eller om man skal have måleren på stedet?
Har talt med nogle firmaer, og de tager en del betalt for at komme ud(10k+).ylven sagde:
Så kan du jo købe en i stedet:
https://cdon.se/bygg-verktyg/karnst...nare-testare-for-rontgenavkanning-p-128645782
https://cdon.se/bygg-verktyg/karnst...nare-testare-for-rontgenavkanning-p-128645782
Moderator
· Stockholm
· 57 795 indlæg
Der findes ret billige gammamålere på amzon.se. Man skal måske ikke stole på absolutværdien fra et billigt instrument, men det burde give en indikation. Og billigere end at tage derhen med en målekonsulent.
Bare fordi det ser ud som blåbetong, og er blåbetong, behøver det ikke at være et højt strålingsniveau. Råmaterialet til blåbetong kom fra flere forskellige steder med kraftigt varierende uranindhold.
Jeg har ingen anelse om det er nogen idé at måle på et lille stykke. Kan forestille mig, at hvis målingen indikerer gammastråling fra et lille stykke, kan man stole på det. Men hvis den ikke indikerer noget, siger det intet.
Bare fordi det ser ud som blåbetong, og er blåbetong, behøver det ikke at være et højt strålingsniveau. Råmaterialet til blåbetong kom fra flere forskellige steder med kraftigt varierende uranindhold.
Jeg har ingen anelse om det er nogen idé at måle på et lille stykke. Kan forestille mig, at hvis målingen indikerer gammastråling fra et lille stykke, kan man stole på det. Men hvis den ikke indikerer noget, siger det intet.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 indlæg
En bærbar Geiger-Muller måler kan købes på fx Ebay for rimelige penge. Selvom den ikke er kalibreret osv. kan man lave skøn over relative strålingsniveauer i div materialer
Eksempelvis: https://www.ebay.com/itm/281259657729?epid=1658126926&hash=item417c61ca01:g:aRYAAOxygPtS8JWP&amdata=enc:AQAIAAAA4ALl3PG432gk3ENxdF27W8N3cOCvhrG0MKFN59tGYwbvZ2zSBDRRdmA4zZwvTxuw2HvN9Zjxo8iKwx4W3pJjFc6aZIrQfzSukOPa2aXCZOe+UqKlHnniTx3u11uRamxTCPMwiohY+3Ba+dva2/5mA5GoDHiilmRjD0aglOOHqJwUfkjkWUHV00yHN6Ofig9jR0ZSdKotvZnOZRzcXygswPed/tASdzITaQO1SEUA9zCyLj+vhn8HyBJ+Vx0o9Vs4UAvY5IoMnvax8piD5pnBRVEII8T5lML+S9wseZH9qn6p|tkp:BFBMxsKX9KJj
Eksempelvis: https://www.ebay.com/itm/281259657729?epid=1658126926&hash=item417c61ca01:g:aRYAAOxygPtS8JWP&amdata=enc:AQAIAAAA4ALl3PG432gk3ENxdF27W8N3cOCvhrG0MKFN59tGYwbvZ2zSBDRRdmA4zZwvTxuw2HvN9Zjxo8iKwx4W3pJjFc6aZIrQfzSukOPa2aXCZOe+UqKlHnniTx3u11uRamxTCPMwiohY+3Ba+dva2/5mA5GoDHiilmRjD0aglOOHqJwUfkjkWUHV00yHN6Ofig9jR0ZSdKotvZnOZRzcXygswPed/tASdzITaQO1SEUA9zCyLj+vhn8HyBJ+Vx0o9Vs4UAvY5IoMnvax8piD5pnBRVEII8T5lML+S9wseZH9qn6p|tkp:BFBMxsKX9KJj
Tak for alle svarene. Er lidt i tvivl om at købe en billigere variant, hvis man virkelig kan stole på det. Må simpelthen afvente målingen og derefter undersøge væggene, hvis det skulle være høje værdier.H hempularen sagde:Der findes ret billige gammamålere på amzon.se. Man skal måske ikke stole på absolutværdien fra et billigt instrument, men det burde give en indikation. Og billigere end at få en målekonsulent derud.
Bare fordi det ser ud som blåbetong, og er blåbetong, behøver det ikke være højt strålingsniveau. Råmaterialet til blåbetong kom fra flere forskellige steder med stærkt varierende uranindhold.
Jeg har ingen ide om det er nogen idé at måle på en lille del. Kan tænke mig, at hvis målingen indikerer gammastråling fra en lille del, kan man stole på det. Men hvis den ikke indikerer, siger det intet.
Hvis du ikke skal have opholdsrum i kælderen ved siden af denne væg, så er problemerne med væggen dog irrelevante, hvis du ser det i risikomåling for jer, der bor i huset.G goosen sagde:
Moderator
· Stockholm
· 57 795 indlæg
Det gælder jo ikke "faren" ved gammastråling fra væggen. Men det handler om, hvorvidt væggen afgiver radon. Man kan vurdere, om det er blåbetong, der afgiver radon eller ej, gennem en hurtig måling af niveauet af gammastråling fra væggen.ylven sagde:
Gammastråling i de niveauer, som er aktuelle, er helt ufarlig. Men den radon, der dannes samtidig med gammastrålingen, er potentielt farlig.
Samtidig som radon er relativt let at håndtere via ventilation, og at radon principielt kun er farligt, hvis man samtidig er ryger.H hempularen sagde:Det gælder jo ikke "faren" med gammastråling fra væggen. Det handler derimod om, hvorvidt væggen afgiver radon. Man kan vurdere, om det er blåbetong, der afgiver radon eller ej, gennem en hurtig måling af niveauet af gammastråling fra væggen.
Gammastråling på de niveauer, der er aktuelle, er helt ufarligt. Men den radon, der dannes samtidig med gammastrålingen, er potentielt farlig.
Det jeg siger er, at man ikke bør skræmme sig selv op over et ubetydeligt problem.
Nej findes der ingen historiske målinger. Jeg selv er ikke specielt bekymret over blåbetong men det går ikke at ignorere det faktum at et hus med blåbetong skræmmer en del fremtidige bydere væk. Selv om det er helt ufarligt. Tak for tipset om OCAB. Vil tjekke med dem om det er nødvendigt.
