Hej,

Har købt et hus, hvor jeg mistænker, at skillevæggene i kælderen er af blåbeton. Har klausul i kontrakten og er i øjeblikket i gang med en korttidsmåling af radon. Vil vide med sikkerhed, om det er blåbeton eller ej. Har en kontakt med gammamåler, men kan ikke tage den med til huset, tænker i stedet at tage en "prøvebit" af betonen for at se, om det kan give nogle udsving. Nogen med erfaring med dette? Kan det gøres sådan, og i så fald, hvor stort et stykke har man brug for?
 
Er vel bare at vise en bid for nogen, der ved, hvordan blåbetong ser ud.
Eller så går du til en byggevarehandel og beder om at få se en bid sirorex og sammenligner den med din egen bid. Er det typisk samme i udførsel, men blågrå, er det blåbetong.
 
G goosen sagde:
Hej,

Har købt et hus hvor jeg mistænker at skillevæggene i kælderen er af blåbeton. Har klausul i kontrakten og er i øjeblikket i gang med en korttidsmåling af radon. Vil vide med sikkerhed om det er blåbeton eller ej. Har en kontakt med gammamåler men kan ikke tage den med til huset, tænker i stedet at tage en "prøvebit" af betonen for at se om det kan give nogle udsving. Nogen med erfaring med dette? Kan man gøre det sådan og i så fald hvor stor en bit har man brug for?
Jeg havde en indervæg i kælderen med blåbeton. Opdaget da jeg undersøgte huset inden køb med en gammamåler. Hyr nogen der har en bærbar, der er stor forskel i uranindhold i forskellige slags letbeton.
 
Isakare Isakare sagde:
Er det ikke bare at vise et stykke til nogen, der ved, hvordan blåbeton ser ud.
Eller så kan du gå til en byggemarked og bede om at se et stykke sirorex og sammenligne det med dit eget stykke. Er det typisk det samme i udførelse, men blågråt, så er det blåbeton.
Jo, men der findes jo forskellige typer af blåbeton. Jeg vil vide, om det er høj- eller lavstrålende blåbeton?
Derfor spørgsmålet om man kan måle det på et lille stykke, eller om man skal have måleren på stedet?
 
ylven ylven sagde:
Jeg havde en indervæg i kælderen med blåbetong. Det blev opdaget, da jeg undersøgte huset før køb med netop gammamålere. Lej nogen, der har en bærbar, det er meget forskel i uranindhold i forskellige slags letbeton.
Har talt med nogle firmaer, og de tager en del betalt for at komme ud(10k+).
 
Der findes ret billige gammamålere på amzon.se. Man skal måske ikke stole på absolutværdien fra et billigt instrument, men det burde give en indikation. Og billigere end at tage derhen med en målekonsulent.

Bare fordi det ser ud som blåbetong, og er blåbetong, behøver det ikke at være et højt strålingsniveau. Råmaterialet til blåbetong kom fra flere forskellige steder med kraftigt varierende uranindhold.

Jeg har ingen anelse om det er nogen idé at måle på et lille stykke. Kan forestille mig, at hvis målingen indikerer gammastråling fra et lille stykke, kan man stole på det. Men hvis den ikke indikerer noget, siger det intet.
 
  • Synes
ylven
  • Laddar…
H hempularen sagde:
Der findes ret billige gammamålere på amzon.se. Man skal måske ikke stole på absolutværdien fra et billigt instrument, men det burde give en indikation. Og billigere end at få en målekonsulent derud.

Bare fordi det ser ud som blåbetong, og er blåbetong, behøver det ikke være højt strålingsniveau. Råmaterialet til blåbetong kom fra flere forskellige steder med stærkt varierende uranindhold.

Jeg har ingen ide om det er nogen idé at måle på en lille del. Kan tænke mig, at hvis målingen indikerer gammastråling fra en lille del, kan man stole på det. Men hvis den ikke indikerer, siger det intet.
Tak for alle svarene. Er lidt i tvivl om at købe en billigere variant, hvis man virkelig kan stole på det. Må simpelthen afvente målingen og derefter undersøge væggene, hvis det skulle være høje værdier.
 
G goosen sagde:
Tak for alle svar. Jeg er lidt i tvivl om at købe en billigere variant, hvis man virkelig kan stole på det. Må vente på målingen og derefter undersøge væggene, hvis der skulle være høje værdier.
Hvis du ikke skal have opholdsrum i kælderen ved siden af denne væg, så er problemerne med væggen dog irrelevante, hvis du ser det i risikomåling for jer, der bor i huset.
 
  • Synes
Nalleman64
  • Laddar…
S
10000+ lyder vel meget, jeg havde en radontekniker fra OCAB her, som målte både med radonsniffer og gammamåler, gik på lidt over 5000
 
ylven ylven sagde:
Hvis du ikke skal have boligværelser i kælderen ved denne væg, så er problemerne med væggen dog uinteressante, hvis du ser det i risikomålingen for jer, der bor i huset.
Det gælder jo ikke "faren" ved gammastråling fra væggen. Men det handler om, hvorvidt væggen afgiver radon. Man kan vurdere, om det er blåbetong, der afgiver radon eller ej, gennem en hurtig måling af niveauet af gammastråling fra væggen.

Gammastråling i de niveauer, som er aktuelle, er helt ufarlig. Men den radon, der dannes samtidig med gammastrålingen, er potentielt farlig.
 
  • Synes
HasseTeknik
  • Laddar…
H hempularen sagde:
Det gælder jo ikke "faren" med gammastråling fra væggen. Det handler derimod om, hvorvidt væggen afgiver radon. Man kan vurdere, om det er blåbetong, der afgiver radon eller ej, gennem en hurtig måling af niveauet af gammastråling fra væggen.

Gammastråling på de niveauer, der er aktuelle, er helt ufarligt. Men den radon, der dannes samtidig med gammastrålingen, er potentielt farlig.
Samtidig som radon er relativt let at håndtere via ventilation, og at radon principielt kun er farligt, hvis man samtidig er ryger.

Det jeg siger er, at man ikke bør skræmme sig selv op over et ubetydeligt problem.
 
  • Synes
danne_i_huset og 1 anden
  • Laddar…
Der findes ingen gamle radonmålinger lavet i boligen, som du kan se på?

(For jeg gætter på, at det er det, du egentlig er interesseret i)
 
Nej findes der ingen historiske målinger. Jeg selv er ikke specielt bekymret over blåbetong men det går ikke at ignorere det faktum at et hus med blåbetong skræmmer en del fremtidige bydere væk. Selv om det er helt ufarligt. Tak for tipset om OCAB. Vil tjekke med dem om det er nødvendigt.
 
  • Synes
ylven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.