C
Jeg er ved at skovle ud ca. 20 cm bjælkelagsfyld i et kommende badeværelse, hvilket naturligvis vækker tanken på, hvad man skal erstatte det med derefter. Fyldet består tilsyneladende af trærester, pudsrester, sand og diverse træaffald omhyggeligt toppet med nogle centimeter savsmuld.

Forudsætningerne er følgende:
1) Det er et mellembjælkelag ovenpå en opvarmet kælder, så udover at rummet skal have vandbåren gulvvarme, er den varmeisolerende evne ikke en vigtig faktor.
2) Det forstås, at det nuværende materiales høje densitet giver fremragende akustiske egenskaber. Nu ligger der jo ikke direkte nogen og sover i kælderen, men jeg vil ikke miste følelsen af et solidt og stille gulv.
3) Mus bevæger sig gerne i bjælkelaget i dag, formentlig i savsmuldslaget, hvilket jeg gerne vil sætte en stopper for.
4) Brandsikring er ikke direkte et issue i et badeværelse på betonbjælkelag, men jeg vil gerne eksperimentere med brandsikre alternativer til kommende projekter, hvor der er træbjælkelag isoleret med savsmuld. Hvor også hygroskopiske egenskaber føles vigtige.

Nogle alternativer, der bevæger sig i hovedet, er Leca, kalksand, hampkalk, Perlite og mineraluld.

Hvordan har I gjort og resoneret?

Benytter desuden lejligheden til at spørge, hvad I har valgt for løsning til gulvet?
Jeg tænker, at hovedalternativerne med vandbåren gulvvarme er sporede gulvspån eller beton. Desværre er rummets beliggenhed sådan, at man må bære spande for hånd, hvis man skal støbe, og spånplade er vel ikke direkt noget favoritmateriale. Mangler jeg noget godt alternativ?

Har du brug for et fast underlag til fliselægning, eller løser du det ovenpå? Letbeton typ eps-cement fungerer måske godt i dit tilfælde.

• Synes
cpalm
  • Laddar…
C
J jhall sagde:
Behøver du et fast underlag til flisearbejde eller løser du det ovenpå?
Har ikke låst mig fast på nogen særlig løsning, så er åben for forslag også der. EPS-beton er vel også en mulighed ja. Føles lidt mærkeligt at støbe hele molevitten ind, men måske er det ikke en dum idé? Har aldrig arbejdet med EPS-beton, men det jeg har hørt er, at den er svær at blande med disse flamingokugler, som blæser rundt overalt. Går ud fra, at man så slipper for at lægge strøer(?) Hvordan gør man med gulvvarmen? Lægger man den i en tyndere almindelig betonkage ovenpå?

Kan alene sand fungere, hvis konstruktionen kan klare vægten af det?
Eller Isodränkross/lignende? Let og musene bryder sig måske ikke om de belagte kugler. Glasuld/stenuld har jeg en mistanke om, at musene gerne skaber gange i.

• Synes
cpalm
  • Laddar…
C
Pjosk75 Pjosk75 sagde:
Kan alene sand fungere, hvis konstruktionen kan tåle vægten af det?
Eller Isodränkross/lignende? Let og musene kan måske ikke lide de belagte kugler. Glasuld/stenuld aner jeg musene gerne laver gange i.
Sand også et alternativ. Ser intet problem med vægten, da det som sagt er et betondæk. Derimod antager jeg, at man vil toppe det med noget isolerende på grund af gulvvarmen?
Ja, mineraluld anses vel ikke for at være særlig "mussikkert".

Spørgsmålet er, hvilket af alle alternativerne man vælger og hvorfor? Hvordan har I gjort?

Jeg ville have brugt Leca/letklinker, enten i løs form eller som ballast i en cementslurry.

/ATW

• Synes
cpalm
  • Laddar…
C cpalm sagde:
Har ikke låst mig fast på nogen særlig løsning, så jeg er åben for forslag også der.
EPS-beton er vel også en mulighed ja. Det føles lidt mærkeligt at støbe det hele ind, men måske ikke en dum idé? Jeg har aldrig arbejdet med EPS-beton, men det jeg har hørt er, at det er besværligt at blande med disse flamingokugler, der blæser rundt overalt. Går ud fra, at man slipper for at rense(?) Hvordan gør man med gulvvarmen? Lægger man den i en tyndere almindelig betonlag ovenpå?
Stor balje så er det ikke så slemt, gulvvarme i flydespartel ovenpå.

• Synes
cpalm
  • Laddar…
C
J jhall sagde:
Stor balje så er det ikke så slemt, gulvvarme i flydespartel ovenpå.
Såg lidt besværligt ud sammenlignet med bare at hælde Leca på. Hvad er fordelene?
Er det virkelig nødvendigt at regelere gulvet op, hvis man skal flyde en tykkere armeret plade ovenpå f.eks. EPS eller Leca? Ser ikke rigtig, hvilken funktion reglerne fylder, hvis man ikke skal lægge f.eks. gulvspån?

C
Kommer tilbage til dette efter at have forsøgt at finde lidt mere detaljerede konstruktionsløsninger.
Står nok mellem EPS og løs-Leca som det føles lige nu.

Konkret undrer jeg mig over, om det er muligt at armer og flyde direkte på løs-Leca, og hvordan man i så fald går til værks?

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.