Hej!

Lidt tømrer-spørgsmål. Jeg forlænger et bjælkelag (været åbent tidligere) og efterligner det eksisterende ved at sætte 45x195 med cc 600.
I den øvre del på tegningen hviler bjælkelaget på en 45x195, der er indfældet i vægstolperne. I den nedre del er de fastgjort med bjælkesko i tømmervæg med ankerskruer. Rundt om trappen tænkte jeg at regle ifølge tegningen. Men jeg overvejer, om bjælker A og B skal tage for meget kraft fra gulvet ved siden af trappen?
Jeg undrer mig også over, hvor mange ankerskruer man skal sætte? Jeg har læst, at alle de indre rækker på fligene skal skrues. Bliver 14 skruer per bjælkesko. Er det nødvendigt? Det lyder som meget, synes jeg...

Mvh Per

• Plantegning med bjælkelag og trappe. Mål og placering af bjælker A og B vises med dimensioner og befæstelse. Diskuteret belastning ved trappen.
14 ankarskrue per bjælkesko er en voldsom overdimensionering. Gætter på, at du har brug for 3 for at det skal holde. Noget derimellem er nok mere passende. Bjælkerne A og B skal håndtere punktbelastninger fra den tværgående bjælke samtidig med, at de udsættes for en lavere nyttelast. Det udjævner sig nok. Hvis man skal regne på det, kræves en opmåling.

• Synes
per.appelgren
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
14 ankarskrue per bjælkesko er en heftig overdimensionering. Gætter på, at du behøver 3 for at det skal holde. Noget derimellem er nok mere passende. Bjælkerne A og B skal tage sig af punktlaster fra den tværgående bjælke samtidig med, at de udsættes for lavere nyttelast. Det udligner sig nok. Skal man regne på det, kræves der en målsætning.
Tak!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.