Hej
Rivet det gamle høloft i laden og nu har jeg tænkt at bygge et nyt, vil kunne bruge det til at opbevare ting men også til fremtidige krebseskiver m.m...
Målene er 11,3*7,3 (indermål) på den del jeg har tænkt at starte med. Tænkt bjælkelag 45x195 cc400 eller 45x220 cc 60. Med en bærende bjælke i midten, har adgang til galvaniseret I-bjælke eller kaldes HEA måske? som har målene 18*18cm.
Spørgsmålet er, hvad jeg skal have som dimension på den bærende bjælke? om det er nok med 18*18cm
Overvejer også om det er bedre at have 2 bærende bjælker i stedet, så kunne jeg gå ned til 45*170 i bjælkelaget. Så spændet mellem de bærende bjælker bliver 2,43cm. men hvad kræves for bærende bjælker der tror? Men vil jo helst have så få stolper som muligt.
På bjælkelaget bliver det egenfældet høvlet og fer og not 34*120-195 grantrægulv.
Nogen der har en ide og kan hjælpe mig?
Mvh
Johan
Rivet det gamle høloft i laden og nu har jeg tænkt at bygge et nyt, vil kunne bruge det til at opbevare ting men også til fremtidige krebseskiver m.m...
Målene er 11,3*7,3 (indermål) på den del jeg har tænkt at starte med. Tænkt bjælkelag 45x195 cc400 eller 45x220 cc 60. Med en bærende bjælke i midten, har adgang til galvaniseret I-bjælke eller kaldes HEA måske? som har målene 18*18cm.
Spørgsmålet er, hvad jeg skal have som dimension på den bærende bjælke? om det er nok med 18*18cm
Overvejer også om det er bedre at have 2 bærende bjælker i stedet, så kunne jeg gå ned til 45*170 i bjælkelaget. Så spændet mellem de bærende bjælker bliver 2,43cm. men hvad kræves for bærende bjælker der tror? Men vil jo helst have så få stolper som muligt.
På bjælkelaget bliver det egenfældet høvlet og fer og not 34*120-195 grantrægulv.
Nogen der har en ide og kan hjælpe mig?
Mvh
Johan
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Hvor lange er ståldragere? Har du nogle krav til svaj, det kan jo blive godt gynge til en kræftskive?
byggede et nyt bjælkelag til mit gamle høloft for nogle år siden spændvidde 4,80m og 45x195 cc60. Ovenpå det 1,5" brædder som gulv. Oplever det meget solidt og godt. Så hvis du sætter en ekstra bærende bjælke i midten og 45x200 cc60 får du et godt loft. Nu kommer der garanteret folk, der siger det modsatte, som bestemt henviser til nutidens byggeregler, hvor bjælkelag ikke må svigte en eneste mm. Men man må jo lære at skelne mellem gamle lader og nybyggede beboelseshuse. Held og lykke med kræmmermarkedet!!!
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Præcis, deraf spørgsmålet angående nogle krav til svigt. I øvrigt skal man følge normen uanset om det er et loft i en stald eller en villa.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Sviktnormen er utroligt vigtig for oplevelsen af at gå på et bjælkelag. Den bør man følge for sin egen skyld, ikke for at glæde myndighederne.
Hej og tak for svarene! Ja det kan jo blive gyngende til en krebseskive, selvfølgelig. Bjælkerne er 5 meter lange, en ven kan svejse dem sammen. Hvad tror I, ville det fungere med de vælgersystemer?
Mvh Johan
Mvh Johan
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis du har adgang til egen sav og træ, vil jeg foreslå, at du saver 50x250 som gulvbjælker. Så er det nok med en bærende stolpe på midten, og du kan have både krebseskive og lade-dans.
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Risikoen ved at svejse i galvat er ikke det sundeste for kroppen, men det har din ven måske styr på? I alt bliver det altså 2 samlinger? Disse bør stødsvejses, da samlingerne sandsynligvis ender på uhensigtsmæssige steder. Et andet alternativ kan være at skrue bjælkerne sammen. Man lægger en 5m bjælke på to søjler og hænger de andre bjælker på hver side af denne bjælke.
Tak for svar, ja det burde han have styr på, han er jo svejser og har set bjælkerne.. Okay, skal overveje det med at skrue dem sammen, måske bliver det nemmere.B bossespecial sagde:Risikoen ved at svejse i galvat er ikke det sundeste for kroppen, men det har din ven måske styr på? I alt bliver det altså 2 sammenføjninger? Disse bør stumpsvejses, da sammenføjningerne sandsynligvis havner på uhensigtsmæssige steder. Et andet alternativ kan være at skrue bjælkerne sammen. Man lægger en 5m bjælke på to søjler og hænger de andre bjælker på begge sider af denne bjælke.
Klik her for at svare