Svigt og holdbarhed er to sider af samme mønt. Enkelt forklaret er svigten et udtryk for den momentane nedbøjning, og holdbarheden er et udtryk for den langsigtede nedbøjning. Så er det ikke nok, at gulvbjælkerne har god svigt og holdbarhed, materialet der bygger mellem bjælkerne skal også følge med.

U Utsliten och utdömd sagde:
Ja, det er 10kvm så det er ret stor overflade i dette gamle hus at varme op med el.
Så at vi installerer elvarme er mest fordi det ikke er så stor forskel i omkostninger at lægge det ind når man alligevel renoverer, og om efteråret og foråret, inden det vandbårne system er kommet i gang, få varmt gulv i badeværelset.

Alternativet er måske at bytte gipset ud mod gulvplyfa og ændre rækkefølgen.
1. Bjælkelag
2. Gulvplyfa
3. Sporet spån
4. Varmeslange +plade
5. Flyd med gulvvarme og armering (min 12mm +fald)
6. Tætskikt og klinker

Byggehøjden bliver jo ensartet i sidste ende.
Eller fortsætte med min initiale rækkefølge og lag, men limskrue på 45x45 under mine 45x145 reglar.

Men det ser ud til at være lidt forskellige direktiver om det er nok at flyde over varmeslangen eller om man skal have en ”død” plade ovenpå.
Hvis jeg var dig ville jeg erstatte den sporede 22mm spånplade med en v313-p5 fugt-sky spånplade også den 22mm, klamme gulvvarmeslangen (god idé at stifte fast comfortslingan[elvarmen] i i slangen) på det efterfulgt af net til spartlen og derefter flyde gulvet, et minimum på 15mm over slangen er hvad jeg ved nødvendig tykkelse.

Indser at dette kun er muligt forudsat at du ikke endnu har købt gulvspånet.
Jeg har i hvert fald gjort som ovenstående efter meget sammenligning mellem forskellige brancheregler og i samråd med producenten af mit gulvvarmesystem.

Tilføjelse: givetvis lægger du gulvplyfa først, derefter spånet.

• Synes
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.