U
Hej, har præcis reglert op bjælkelaget i badeværelset. Har 2.4m i fri længde, så jeg tjekkede, hvad svensk træ dimensioneringsguide sagde for dimension for 300cc.
Det endte på 45x145 C24 300cc med kortlinger på 600cc, forskudt 300mm mellem bjælkelagsfagene.

Fik nu en klump i maven, at jeg måske har valgt for svagere dimensioner, eftersom når jeg læser om bygg sikre badeværelser, bkr og gvk, så nævner de ingen svagere dimension end 45x190, men der angiver fri længde til 3.2m (c14).

Behøver jeg at gøre det hele om?
 
U Utsliten och utdömd sagde:
Hej, har precis reglar op gulvet i badeværelset. Har 2,4 m i fritræk så jeg kiggede, hvad svensk træ dimensioneringsguide sagde for dimension for 300cc.
Det landede på 45x145 C24 300cc med kortlingar på 600cc, forskudt 300 mm mellem bjælkefagene.

Jeg fik nu en klump i maven, at jeg har taget for klejnt, eftersom når jeg læser byg sikkert badeværelser, bkr og gvk, så nævner de ingen mindre dimension end 45x190, men da angiver de fritræk til 3,2 m (c14).

Behøver jeg at lave det hele om?
Har du mulighed for at skifte til 45x195 højde-mæssigt?
Tænker om der er mulighed for at limskrue en 45x45 ovenpå den eksisterende regling.
 
  • Synes
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
U
P Pumabjörnen sagde:
Har du mulighed for at skifte til 45x195 højdevis? Tænker om der er mulighed for at lime- og skrue en 45x45 ovenpå den eksisterende konstruktion.
ikke ovenpå, da byggehøjden bliver for høj, men der er plads nedad
 
U Utsliten och utdömd sagde:
inte ovenpå, da bliver byggehøjden for høj, men der er plads nedad
Har du nogle billeder?
 
U
P Pumabjörnen sagde:
Har du nogle billeder?
på billederne havde jeg ikke lagt kortlat færdig og ikke lagt alle lægter på plads for at komme ned under. Så nogle sidder 600cc Træbjælker og rør under gulv, nogle bjælker er ikke på plads endnu. Byggeprojekt i gang, ujævn væg og grus på gulvet ses. Byggeprojekt med udsigt til grusjord og træbjælker. En plastikrørledning er synlig langs jorden under bjælkelaget.
 
Senest redigeret:

Bedste svar

45x145 C 24 er fuldt tilstrækkeligt både med hensyn til svaj og belastning. 45x195 C 14 er ubetydeligt bedre når det gælder belastning. Jeg ville lade 145'erne blive og satse på et stivere plademateriale ovenpå. F.eks. 21 mm gulvplywood som du limskruger. Slutresultatet bliver betydeligt bedre end 45x195 C 14 + spånplade.
 
  • Synes
Pumabjörnen og 1 anden
  • Laddar…
Du kan jo altid limskrue på 45x45 nedenunder, hvis det føles bedre.
 
  • Synes
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
U
Tanken er, at det skal være sporet 22mm spånplade til vandbåren gulvvarme, skrue-limet. Derpå 13mm limet gulvgips, flyd/udjævning (min 12mm +fald) med elvarme, så tætningslag og klinker.
 
Senest redigeret:
Skal du have både vandbåren gulvvarme og elvarme? Hvilket som stiller gulvvarmen til det. Man bør være bevidst om, at det ikke er en langsigtet særlig holdbar løsning. Spåret 22 mm spånplade tilfører ikke så meget stivhed, så det gælder om, at gulvet under er stift. Limningen mellem de forskellige lag er dog god.
 
U
J justusandersson sagde:
Skal du have både vandbåren gulvvarme og elvarme? Hvilken af dem forårsager problemer med gulvvarmen. Man bør være opmærksom på, at det ikke er en langsigtet særlig holdbar løsning. Not sporet 22 mm spånplade tilføjer ikke så meget stivhed, så det er vigtigt, at gulvet under er stift. Limningen mellem de forskellige lag er dog god.
Ja, det er 10 kvm, så det er en ret stor overflade i dette gamle hus at opvarme med el.
Vi installerer elvarme mest fordi der ikke er så stor forskel i omkostningerne ved at lægge det ind, når vi alligevel renoverer og om efteråret og foråret, før det vandbårne system er i gang, får vi et varmt gulv i badeværelset.

Alternativet er måske at udskifte gipsen med gulvplyfa og ændre rækkefølgen.
1. Bjælkelag
2. Gulvplyfa
3. Sporad spån
4. Varmeslange + plade
5. Flyde med gulvvarme og armering (min 12 mm + fald)
6. Tæt skikt og klinker

Byggehøjden bliver jo tilsvarende i sidste ende
Eller køre på min initiale rækkefølge og lag men lime-skrue på 45x45 under mine 45x145 reglar.

Men det virker til at være lidt forskellige direktiver om det er nok at flyde over varmeslangen eller om man skal have en "død" plade ovenpå.
 
Senest redigeret:
U
J justusandersson sagde:
Skal du have både vandbåren gulvvarme og elvarme? Hvilket som stiller gulvvarmen til det. Man bør være bevidst om, at det ikke er en langsigtet særligt holdbar løsning. Sporet 22 mm spånplade tilfører ikke så meget stivhed, så det gælder om, at gulvet under er stift. Limningen mellem de forskellige lag er dog god.
Hvad præcis mener du med, at gulvvarme ikke er en langsigtet holdbar løsning? I dag har vi intet varmesystem overhovedet bortset fra en brændeovn og nogle elradiatorer. Jeg forstår, at slangen har en vis levetid osv., men samtidig har badeværelset eller dets tætningslag heller ikke uendelig levetid.
 
U Utsliten och utdömd sagde:
Alternativet är kanske at udskifte gipsen med gulvplyfa og ændre rækkefølgen.
Det tror jeg er en bedre rækkefølge. Flydespartlen gør gipsskiven unødvendig.
U Utsliten och utdömd sagde:
Hvad præcist henviser du til med, at gulvvarme ikke er nogen langsigtet holdbar løsning?
Svaret på det kan blive langtrukkent og filosofisk. Jeg tror, at det, I forestiller jer, kan være en god løsning i jeres tilfælde. Har man været i byggebranchen så længe som jeg har været, så bliver man lidt hærdet. Principielt synes jeg ikke, man skal kombinere vandbåren gulvvarme eller klinker med træbjælkelag. Det kommer ikke til at holde i 100 år... På det rigtige underlag holder klinker i tusindvis af år.
 
  • Synes
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
U
Tak Justus
J justusandersson sagde:
Det tror jeg er en bedre rækkefølge. Flydespartlen gør gipspladen unødvendig.

Svaret på det kan blive langtrukkent og filosofisk. Jeg tror, at det I forestiller jer, kan være en god løsning i jeres tilfælde. Har man været i byggebranchen så længe som jeg har været, så bliver man lidt hærdet. Principielt mener jeg, at man ikke kombinerer vandbaseret gulvvarme eller fliser med trækonstruktioner. Det vil ikke holde i 100 år... På det rette underlag holder fliser i tusindvis af år.
Så forstår jeg, så lægger jeg først krydsfinér, så vi får en ordentlig bjælkelag og undergulv.

Følte mig dårligt tilpas, da du ikke sagde, at vi skulle have gulvvarme :( så tak for præciseringen, at det fungerer, men at du måske ikke synes, det er den bedste løsning. Læser man om renovering af gamle tømmerhuse, som dette er, så føles gulvvarme kombineret med hasopor som den mest almindelige/trendy løsning.

Jeg er ret handy, men har dårligt selvtillid, så så snart jeg læser, at nogen har gjort noget anderledes, begynder tankerne at køre, og jeg får en stor sten i maven. Som i går, da jeg havde snedkereret bjælkelaget og så ikke kunne finde 45x145 i nogle forskrifter eller antagelser til netop badeværelset, så blev der ikke mange timers søvn i nat.
 
Selvtillid kommer i bedste fald af viden. Hasopor og gulvvarme tror jeg er rigtig godt i gamle tømmerhuse, men vandbåren gulvvarme skal helst kombineres med en betonplade for at blive rigtig holdbar. Styrkeklassen for træ har stor betydning. C 14 har kun ca. 60 % af den stivhed, som C 24 har. Derefter spiller bjælkens geometri også en rolle. Den vigtigste parameter er det såkaldte inertimoment. Det kan man selv let beregne med formlen: bxh^3/12. For 45x195 er det 2781 cm4, for 45x145 1143 cm4. Jeg bryder mig ikke om BKR's brancheregler, da de indeholder en række uforklarede antagelser. De poserer desuden som bygningsnormer, hvilket de ikke er. Svenskt träs hjemmesider synes jeg er korrekte og forbilledlige.

Billedet fra dit byggeri ser meget godt ud!
 
  • Synes
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Det er vel svigt i gulvbjælkelaget i et badeværelse som belaster gulv/tæthedsskjold og ikke så meget holdbarheden.

Det bærende i vægge og gulv skal minimeres med hensyn til svigt.
Hvor holdbart det er har ikke så stor betydning.
At væggene er godt forankrede i gulvet er vigtigt, så fugen/tæthedslaget mellem gulv/væg ikke bevæger sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.