Jeg har en lang kældervæg, godt 8m lang, hele under jorden. Lige nu har jeg en skillevæg der, som mest sandsynligt giver støtte til ydervæggen så den ikke styrter ind. Mange siger, at det mest sandsynligt ikke er nogen risiko ved at fjerne væggen, men jeg tænkte være på den sikre side og montere en bjælke mellem gulv og loft.
Nu er spørgsmålet, hvad denne træbjælke skal have for dimensioner. Kan man f.eks bygge den af 3 lægter af samme tykkelse som loftet er bygget af? Ligesom man bygger en carport, eller skal det være en limtræsbjælke?
Nu er spørgsmålet, hvad denne træbjælke skal have for dimensioner. Kan man f.eks bygge den af 3 lægter af samme tykkelse som loftet er bygget af? Ligesom man bygger en carport, eller skal det være en limtræsbjælke?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvad er det for materiale i kældervæggen? Det mest logiske er at stabilisere den i overkant i længderetningen. Alternativt lægge en bjælke i loftet tværs over kælderen. Men, kældervæggens udførelse afgør, om den overhovedet behøver at stabiliseres.
Betonhålsten tror jeg de kaldes. Jeg havde tænkt mig at blot stille en bjælke oppefra og ned LIGESOM den nuværende mellemvej er.J justusandersson sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis der er et betonhvælv mellem kælderen og stueetagen (hvilket jeg mistænker, da kældervæggen er muret med betonhulsten) behøver du ikke tænke på at støtte væggen.
Klik her for at svare