Træbjælken ligger på en 70 mm regel over vinduesåbningen.
Det har i og for sig holdt de seneste 60 år, siden nogen fandt på at sætte vindue ind under bjælken, men det føles som noget, jeg vil rette op på i forbindelse med renovering.
Væggen vil blive bygget ud med 45 mm regel og gips, da den dels er meget ujævn, og der skal installeres både varmerør og elrør.
Tanken er så at lægge en horisontal stålbjælke under bjælken med dimension omkring 70x45 mm med støtteben på siderne, som også fastgøres til væggen.
Spørgsmålet er, hvilken slags bjælke der er bedst til dette formål? Og findes der passende standarddimensioner?
Eller findes der andre løsninger, jeg ikke har tænkt på?
Ja, det ser ikke så godt ud. Det er vel vindueskarmens midterpost, der bærer. For at kunne hjælpe dig, skal man kende til, hvilken last som bjælken repræsenterer. Det bedste underlag er tegninger, både plantegninger og en tværsnit. Bjælkens frie længde, afstanden mellem bjælkerne samt hvad der findes på etagen ovenover, er den vigtigste information.
Stål findes kun i standarddimensioner og -typer. Hvad der er passende/muligt afhænger primært af lastens størrelse.
Tælle laster og holde styr på dem er selvfølgelig klogt, men det gør man ikke i en gammel skånelænge som denne. Jeg er heller ikke helt sikker på, at bjælken understøttes på vinduesrammens midterpost - karmen er nemlig ret langt ude pga. facadeteglen.
Jeg vil udskifte det afvekslende regel og indsætte en stålbjælke eller profil (når jeg først har fundet en passende) i væggen over vinduet og et stykke ned over vindueskarmens overlægger, bliver da ca. 100 mm og burde være mere end tilstrækkeligt. Ofre lidt af det æstetiske, men det kan i hvert fald ikke blive værre.
Det er næppe nogen mening med at indlægge en bjælke, hvis man ikke ved, i hvilket herred af laster man skal lede. Det er ikke særlig svært at regne dette ud.
Ingenting er svært, hvis man kan det, og med hjælp fra dette fantastiske forum kan man næsten altid finde eller få svar på sine spørgsmål. Jeg bliver dybt imponeret over folks viden og vilje til at hjælpe hver gang jeg er herinde.
Det er næppe nogen mening med at fjerne en bjælke, hvis man ikke ved, i hvilket herred af laster man skal lede. Det er ikke særligt svært at beregne dette.
Tak for svar og synspunkt. Men jeg mener, at en indbygget stålbjælke på 100 mm er betydeligt bedre end den nuværende gamle 70 mm træregel. Mere end 100 mm går ikke, da man kommer ned i vinduesrammeniveau, dvs ikke værd at regne ifølge min mening
Balken er ikke hængt i noget tværgående oven over vinduet/inderloftet, så lasten fordeles ud ved siden af vinduet? (man behøver jo ikke altid lade en last belaste lige ned)
Bor også i en gammel skånelænge. Det kan meget vel være sådan, at bjælken er fæstet i vægstamme/hammerbånd som er lige så kraftig. Sådan har vi på et par steder på vores gamle lade. Eftersom man anvendte bindingsværk med grove bjælker, så kan man gøre på denne måde.
Vi har det på samme måde over et vindue. Der er absolut ingen problemer med bæreevne/holdbarhed der.
Vi har også tværlæggende grove bjælker midt over tagbjælkerne på et par steder, som altså hjælper med at holde oppe tagbjælkerne. Sådanne bjælker kan også findes. (Deres spændvidde er et par meter kortere end tagbjælkernes, og de har deres støtte på tværgående bærende indervægge.)
Så, hensigtsmæssigt at kontrollere stammekonstruktionen først, og have i beredskab at det kan have brug for at blive forstærket om konstruktion/bæreevne er blevet ødelagt ved tidligere ombygninger. Derefter afhænger det også af hvilke belastninger der virker på tagbjælken. Det vil sige, er det uudnyttede loft indrettet eller ej? Hvis det kun er et koldt loft ovenpå, så er der jo ingen belastninger. Hvis der også går en tagspær ned på samme sted, så er der en del belastning selvfølgelig, lidt afhængigt af tagkonstruktionen og tagmaterialet.
Har det holdt i 60 år uden knag og bræk, så kan det nok holde 60 år til, medmindre belastningerne nu øges?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.