Vi har et skydedørsparti på 6 meter, og væggen er i alt 7,2 meter. Bygningsingeniøren anbefalede limtræsbjælke eller metalbjælke, men bygherren valgte at støbe. Det har nu resulteret i, at bjælken svajer og trykker på midten af skydedørspartiet, som nu er meget svært at åbne. Man kan med lidt styrke åbne maks 1 meter. Findes der et andet alternativ end at udskifte hele bjælken?
Vi er i tvist med bygherren og vil sandsynligvis nå til en økonomisk aftale. Der er meget, vi har brug for at ordne med huset, så hvis man kunne finde en løsning, der ikke indebærer at udskifte hele bjælken, ville det være meget rart.
En betonbjælke, der opfører sig på den måde, er fejldimensioneret. Jeg ville ikke turde stole på nogen oplysninger om denne bjælke og har derfor svært ved at se, at ekstra søjler eller lignende kunne være et alternativ til at fjerne bjælken helt og holdent. Jeg antager, at glassektionen blev monteret først efter, at bjælken var færdigstøbt. Jeg synes, at tiltaget med at placere en betonbjælke mere eller mindre i facaden tyder på manglende byggekompetence. Kan han fremvise konstruktionsberegningen og armeringstegningen?
En betonbjælke, der opfører sig på den måde, er fejldimensioneret. Jeg ville ikke turde stole på nogle oplysninger om denne bjælke og har derfor svært ved at se, at ekstra søjler eller lignende kunne være et alternativ til at fjerne bjælken helt og holdent. Jeg antager, at glaspartiet er monteret først efter, at bjælken var færdigstøbt. Jeg synes, at beslutningen om at placere en betonbjælke mere eller mindre i facade vidner om manglende byggekompetence. Kan han fremvise konstruktionsberegningen og armeringstegningen?
Der findes ingen konstruktionsberegninger eller armeringstegninger. Manglende byggekompetence er vi enige om, ligeså synes 3 stykker besigtigelsesmænd.
Præcis. Nu bor vi så langt sydpå man kan komme, og i de tre år vi har boet her, har vi knap haft nogen sne overhovedet. Men det kan man ikke stole på, vejret er jo uforudsigeligt.
Det ville have været spændende at høre, hvordan de armerede en bjælke med spændvidde på 6m. Den burde nok forspændes i.s.f., hvilket jeg tvivler på er gjort.
Nu er det jo selvfølgelig konstateret, at de har dummet sig ordentligt, men hvordan man overhovedet kunne tro, at det skulle fungere...
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.