hej,
Har læst en masse tråde om biografrum i kældre.
Nu er jeg amatør når det kommer til biografrum og har brug for råd om indervæggene i kælderen.
Lige nu er der udregnet gips på betonvæggene, og jeg vil lave nye vægge, men får store problemer, hvis jeg skal rive den eksisterende gips ned med rør osv.
Har ingen problemer med fugt.
Kan jeg udregne den eksisterende gipsvæg på nogen måde og isolere imellem for at få et nogenlunde resultat?
Udregne og isolere imellem gipsplader?
Årsagen til, at jeg vil lave nye indervægge, er fordi jeg har brug for at trække ny strøm i hele rummet og vil have alt skjult.
Gulvet bliver væg til væg tæppe på den eksisterende klinke, og loftet bliver et akustikloft (sombra).
Væggene skal jeg have løst, før jeg kan begynde..
Har læst en masse tråde om biografrum i kældre.
Nu er jeg amatør når det kommer til biografrum og har brug for råd om indervæggene i kælderen.
Lige nu er der udregnet gips på betonvæggene, og jeg vil lave nye vægge, men får store problemer, hvis jeg skal rive den eksisterende gips ned med rør osv.
Har ingen problemer med fugt.
Kan jeg udregne den eksisterende gipsvæg på nogen måde og isolere imellem for at få et nogenlunde resultat?
Udregne og isolere imellem gipsplader?
Årsagen til, at jeg vil lave nye indervægge, er fordi jeg har brug for at trække ny strøm i hele rummet og vil have alt skjult.
Gulvet bliver væg til væg tæppe på den eksisterende klinke, og loftet bliver et akustikloft (sombra).
Væggene skal jeg have løst, før jeg kan begynde..
Medlem
· Stockholm
· 831 indlæg
Er hovedformålet at skabe indbygget el, eller at få bedre lydabsorbering (antager det, da du refererer til biografrum)? Hvis du ikke bekymrer dig om lyddelen, er det jo bare at sætte nye reglar op og gipse om. Ingen problemer med radiatorer eller anden fast installation på eksisterende vægge? En udregling komplicerer det jo ved vinduer og døre. Hvis hovedformålet trods alt er lyddelen, er det jo bedst og nemmest med nogle akustikplader direkte på den eksisterende væg.
Tæppe, der ånder, burde vel fungere på eksisterende klinker?
Formålet er at bygge al el ind og en væg for at bygge alle kabler ind til mediecentralen.
Jeg har et fast element på væggen, som jeg tænkte at lave ramme omkring, så det bliver "indersat" i væggen og sætte noget, der skjuler det lidt, men stadig lader varmen passere.
Tak for svar
Formålet er at bygge al el ind og en væg for at bygge alle kabler ind til mediecentralen.
Jeg har et fast element på væggen, som jeg tænkte at lave ramme omkring, så det bliver "indersat" i væggen og sætte noget, der skjuler det lidt, men stadig lader varmen passere.
Tak for svar
Ja præcis!
Men jeg kommer ikke til at kunne rive den væg ned uden at rive en masse rør.
Jeg må prøve og se, hvor det fører hen; jeg vil ikke rive ned, når det bliver koldt, da jeg skal tømme hele husets varmesystem og har gamle rør, og man ved aldrig, hvordan det ender, når man starter med dem
Men jeg kommer ikke til at kunne rive den væg ned uden at rive en masse rør.
Jeg må prøve og se, hvor det fører hen; jeg vil ikke rive ned, når det bliver koldt, da jeg skal tømme hele husets varmesystem og har gamle rør, og man ved aldrig, hvordan det ender, når man starter med dem
Værktøjsgal
· Stockholm
· 1 399 indlæg
Hejsan!
Er det lydisolering eller rumakustik, du ønsker at regulere, eller begge dele?
Er det kun regulering af rumakustikken, der er aktuel, skal du ikke sætte gips op. I et lille rum er der brug for masser af basabsorption, så det er akustikvægge, du skal opstille (så dybe som muligt, specielt forvæggen), enten helt beklædt med stof eller med spaltepanel, hvis du ikke ønsker et helt dødt rum og vil bevare energien i de højere frekvenser. Uanset design, opstiller du disse vægge med træreglar. I en kælder kan du med fordel bruge metalprofiler.
Er det lydisolering eller rumakustik, du ønsker at regulere, eller begge dele?
Er det kun regulering af rumakustikken, der er aktuel, skal du ikke sætte gips op. I et lille rum er der brug for masser af basabsorption, så det er akustikvægge, du skal opstille (så dybe som muligt, specielt forvæggen), enten helt beklædt med stof eller med spaltepanel, hvis du ikke ønsker et helt dødt rum og vil bevare energien i de højere frekvenser. Uanset design, opstiller du disse vægge med træreglar. I en kælder kan du med fordel bruge metalprofiler.
Hej og tak for svaret!
Vil bare gøre rummet til et helt okay biorum for en almindelig svensson. Er absolut ingen lydkender, men vil ikke have, at rummet bliver hul, når det er en kælder.
Loftet bliver sombra.
Så et økonomisk forsvarligt forslag til indretning af indvendige vægge.
Behøver ikke lydisoleres for andre rums skyld.
Vil bare gøre rummet til et helt okay biorum for en almindelig svensson. Er absolut ingen lydkender, men vil ikke have, at rummet bliver hul, når det er en kælder.
Loftet bliver sombra.
Så et økonomisk forsvarligt forslag til indretning af indvendige vægge.
Behøver ikke lydisoleres for andre rums skyld.
Findes Wall panel i sort fra samme producent som sombran. Det er en vægplade i tilsvarende materiale som sombra taget. Koster dog lidt, men så bliver det så stille, at du vil kunne høre hjerteslagene på dig selv, hvis du sætter det på alle væggene. Du kan skære ud for el og rør bagved. Det vil blive kulsort.
Klik her for at svare