Jeg har en 1,5-plans villa fra år 1900 med liggetømmerstamme i nederste etage og stolper i øverste etage. I huset er der i dag intet vand, så jeg skal rive den gamle forstue ned og bygge en ny i to etager, hvor alt vand stort set skal være; et badeværelse pr. etage. Køkkenvasken bliver lige på den anden side af indervæggen i det gamle hus, så det er alt, jeg behøver at føre VVS ind i den gamle bygning. Huset er bygget på torpargrund.

Jeg har flere steder læst, at man skal lave en "rørleg roy" mellem det gamle hus og tilbygningen, men har ikke fået nogen forklaring på, hvordan dette gennemføres. Det virker dog logisk, at den nye tagryg fastgøres ordentligt til det gamle hus og ligeledes tagbrædderne. Det virker også ganske naturligt, at man får lov til at sømme den nye ydervæg fast til den gamle.

Taknemmelig for, om nogen kan dele erfaringer og litteraturtips.

..og hvor vigtigt er det at vælge samme grund, dvs. torpargrund i tilbygningen? Jeg har også fundet skribenter, der ikke holder så hårdt fast ved dette. I og med at jeg skal lægge el-gulvvarme og fliser i underetagens badeværelse, føles det på den ene side lettere og billigere at lægge en betonplade.

Milkshaken
skal du lægge DILATIONSFOG, så er det ikke noget særligt i udførelsen synes jeg.
Du lægger en tynd isoleringsplade mellem det gamle og nybyggeriet i hver fuge, hvor det bliver. isoleringen er jo primært for kulderas og varmen ...

Hvis du gør nybyggeriet fritstående, så klarer du fugen på en elegant måde, fugen skjuler du desuden med en slags overgangsliste, dørkarm eller anden passende løsning.

det er ikke så svært som det lyder, det løser sig når du bygger. bare husk at have en fritstående nybygning ---

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.