Har bygget en entrétrappe af letklinkerblokke og står nu i valget om, hvad jeg skal overstryge/pudse/sparkle den med.
Valget står mellem Ardex A46 og Combimix Betongspackel, hvoraf den sidste er betydeligt billigere.
Jeg tror, begge produkter vil fungere, men har ikke fundet noget billede eller lignende, som viser resultatet. Vil gerne have en idé om, hvordan trappen kommer til at se ud bagefter.
Er der nogen, der har brugt nogen af produkterne og har et billede at dele?
Tænker at det afhænger af, hvad jeg spartler med, Ardex A46 har jeg fået anbefalet fra Ardex selv, så det føles trygt. Betongspartel fra Combimix føles som et tilsvarende produkt men til typisk halv pris af Ardex, dog ikke nogen anbefaling, så det ville have været lidt mere af en chance.
Hele trappen står på en støbt sål ifølge kunstens regler, frostfri dybde etc.
Du bør have net i dette, hvis det skal holde. Leca skal pudses tykt og med en ordentlig grund, så det ikke revner, og det hjælper slet ikke, at man går hårdere til værks, jeg tror snarere, at det går endnu hurtigere.
Weber ef 260 burde holde, men du skal have hjørnevinkler (man kan også folde det almindelige net for inderhjørnerne) på alle trinnets yderhjørner samt net over pladen, så det bliver ret dyrt.
Hvis du vil prøve uden net, så har Sika noget, der hedder 723 eller k1 nu, som er lidt mere fleksibelt, og Sto har gm1. Begge skal pensles på i et lag først, inden man lægger overfladen.
Men et stort men, da det er en meget bevægelig konstruktion.
En anden løsning er, at du køber en fin belægningssten, nogle sække Weber 133, en rødgrund og lidt letpudset net.
Grund alle de lodrette trin, næste dag fastgør nettet i et tyndt lag 133. Træk et lag mere næste dag, som du filtet fint, og derefter lægger du din belægningssten i tyndt kammelagt 133.
Kan virkelig Ardex A46 fungere på disse ekstremt udsatte overflader? Det er en blanding af gips, cement og sand. Gips udendørs på store overflader...
Combimix Betonspartel er en variant af almindelig puds (med finere ballast antager jeg) og høj cementindhold.
Det burde fungere. Traditionen siger jo, at man bruger rent cementpuds på sådanne udsatte overflader, altså blandingen portlandcement (=byggcement) og pudssand.
Nu til dags anbefales også en masse armering og måske også glasfiberadditiv for at undgå mindre revner.
Tak for input!
Har ej besluttet mig endnu, så alle tanker er velkomne.
Fiberarmeret beton er også et alternativ, jeg har kigget på, efter at have set en anden på forumet, der pudsede hele sin betontrappe med dette. Det burde vel fungere lige så godt på en trappe af leca, eller hvad tror I?
Jeg brugte Ardex A46. Ret svær at arbejde med, da den har meget kort "åbentid" sammenlignet med almindelig puds og mørtel. Jeg småløb mellem stedet, hvor jeg blandede, og trappen 🙃.
Men vi er tilfredse med resultatet. Gav et mere levende indtryk sammenlignet med en støbt trappe. Den har lidt farveskift, hvilket jeg tror skyldes forskellige forhold mellem mørtel og vand for forskellige blandinger.
Nu, 5 år senere, ser den stadig godt ud. Den har nogle små revner hist og her, men det virker kun overfladisk, da den ikke slipper vand igennem, så vidt jeg kan se.
Vedhæfter et billede, der blev taget sidste år.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.