Hej,

Jeg vil gerne diskutere dette med jer

Kældergrund under opførelse, af Finja Exakt 30cm ISO-blok, cirka 120m2 plade og 260cm høj grundmur. På Finjas plade exakt.

For at undgå pudsning for flere hundrede tusinder og eventuelle fremtidige problemer med damptæthed, revner og gud ved hvad, - så overvejer vi at i stedet støbe en "skal" af beton rundt om hele husets kælderetage. Kældergrunden ligger til 60% under jord. Plader under jord og råspont med træmønster over jord.

Jeg tænker, at man fastgør et groft armeringsnet med nogle centimeters afstand ud fra Lecavæggen, som er helt upudset. Derefter forskaller vi ydersiden og støber 10cm beton.

Det jeg er usikker på;

1, Om vi bør have et ekstra lag EPS under grundpladen, der stikker ud 10-15cm som betonskallen støbes ned mod, for eventuelt at mildne kapillarbrydning. Eller om man bare støber ned mod makadam, eller ned mod en geotekstil som ligger på makadam.

2, Om der under betonens tørring kan opstå spændinger så det slipper fra lecavæggen og gør at lecaen revner.

3, Om det kan skabe spændinger under støbningen, der får lecaen til at slippe fra isoleringskernen.

4, Om der overhovedet findes formstag, der er lange nok til at gå gennem 30cm leca, forskalling og modhold. For "rimelig" pris.

Derefter er jeg selvfølgelig interesseret i jeres meninger. Vi vil også tale med en konstruktør, men er bange for, at dette er så usædvanligt, at ingen konstruktør har fået disse spørgsmål før. Derfor føltes det godt at spørge på forummet.

Målet er at få en smuk træmønsteret betonoverflade, der er bestandig, relativt damptæt og robust.

• Synes
spaxx
  • Laddar…
Jeg tænker også, at betonen bør binde sig fast til leca-overfladen ret godt, ikke sandt?

A anders_oj sagde:
Hej,

Jeg vil gerne diskutere dette med jer

Kælderfundament under opførelse, af Finja Exakt 30cm ISO-blok, cirka 120m2 plade og 260cm høj grundmur. På Finjas plade præcis.

For at undgå pudsning for flere hundrede tusinde og eventuelle fremtidige problemer med damptæthed, revner og gud ved hvad, - så overvejer vi at støbe en "skal" af beton rundt om hele husets kælderetage. Kælderfundamentet ligger til 60% under jord. Plader under jord og brædder med træmønster over jord.

Jeg ville ALDRIG vælge at mure under jord med en ISO-blok, HVIS væggen har stort jordtryk imod sig.
Bedre da at mure med massive lecablokke med hvert andet lag dobbelt armeringsjern 8 mm & have ordentligt med isodrän-isolering & dug udenfor Lecaen.

Og det behøver ikke koste 100.000-vis af kroner at afhjælpe, så overfladen bliver porrefri/tæt, du kan blande almindelig murmørtel med vand & bare slamre hele overfladen ordentligt, så bliver den tæt. (så nogle 1000 måske)

Din idé lyder som ekstrem "overkurs" & dyrt, & hvad ville du vinde på den arbejdsmetode?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.