Vi er i færd med at planlægge opførelsen af vores udestue, et rum på 4,5x5m (4,5 m bredt fra husvæg og ud) og jeg er nu inde på at støbe en plade til rummet i stedet for et isoleret træbjælkelag. Forarbejdet er allerede gjort med fiberdug, makadam osv. 60 cm dybt i forbindelse med husbyggeriet. Tanken lige nu er at bygge en udestue til forår-sommer-efterår, men at forberede for at kunne bygge det ind til et ekstra værelse i fremtiden.

Er det overkill at støbe en plade til dette formål?

Mit andet spørgsmål er, vi vil bruge limtræssøjler i yderkanterne for at bære tagkonstruktionen, der består af tegltag. Er en normal 300 mm betonplade tilstrækkelig, eller har vi brug for ekstra forstærkning i hjørnerne, hvor søjlerne skal stå? Limtræssøjlerne er dimensioneret efter 190x190 mm.

Og mit tredje og sidste spørgsmål er, bør vi lave en 400 mm plade, da det evt. kan blive et rigtigt værelse i fremtiden, eller er 300 mm nok?

Min tanke ellers er at lave selve betonpladen selv med hjælp af L-elementer.

Under forudsætning af at jordforholdene er korrekte, er en plade vel den bedste løsning, om end ikke den billigste. Jeg bliver dog lidt usikker på de mål, du nævner. Hvad står 300 mm for? Pladens kant bør være dimensioneret til de laster, der er relevante, hvilket helst bør afklares først. Hvordan er du kommet frem til 190x190 mm limtræssøjle? En sådan søjle med normal højde kan tage en last på ca. 50 ton. Det føles lidt overkill.

Målene 300 vs 400 mm er altså kantbjælkens højde, jeg taler om.

Ang. søjler, så har jeg fået hjælp af en konstruktør fra firmaet, der fremstiller limtræet, jeg skal bruge (lidt biased måske)... Det, der gør dimensionen, er, at afvekslingsbjælken, vi skal bruge, er 190x360, da vi kun vil have søjler i hver ende af bjælken. Det er muligt, at 140x140 også kan bruges, har ikke undersøgt kravene omkring anlægslængde for bjælken.

Konstruktionen for taget er således en rygbjælke på 115x405 mm, 6 m lang, med indfæstning i det eksisterende hustag i den ene ende og en søjle ned i pladen i yderenden, denne søjle er 115x180 mm. Afvekslingerne er 190x360 mm, og ukendt dimension (måske 115x180 der også?) på de søjler indtil videre, men disse vil blive placeret i pladens hjørner.

Så er jeg med bedre. Hvor i landet ligger huset? Forskellen mellem Øvre Norrland och Skåne er jo ret betydelig,

Ofte er det praktisk at anvende samme søjlebredde som bjælke bredde, selvom det indebærer en kraftig overdimensionering. 190x360 svarer til 90x450 men indebærer en højdesænkning som kan være nødvendig, så det forstår jeg også. Hvis ambitionen er at pladen skal kunne udgøre en permanent del af huset, så taler det for 400 mm kantbjælke med plads til 300 mm cellplast.

Dejligt :) Huset findes i de sydlige dele af Dalarna, snøzone 3.

Ja, det vil blive forbundet med huset i en vinkel, så det bliver en permanent tilbygning af det eksisterende hus. Behøver jeg at lave en form for ekstra forstærkning, hvor søjlerne skal stå, eller er fodaftrykket fra dem tilstrækkeligt til at fordele vægten, så punktbelastningen ikke bliver urimeligt høj?

Præcis som du siger, så er det højden, vi er begrænset på, derfor den dimension på udvekslingsbjælken.

Her er et link til mit byggeri 2015
Jeg brugte Finjas 400 mm L-støtte med LK gulvvarme. Brugte bærende søjler i bagkanten, altså ingen fastgørelse i det eksisterende hus. Det meste fra Willab Garden men en egen limtræ i fronten for at undgå en bærende søjle til kippen.
https://www.byggahus.se/forum/threa...um-ska-det-vara-sa-grovt.294161/#post-2705731
Her kommer lidt fra betonpladen.
https://www.byggahus.se/forum/threads/gjuta-platta-duk-oever-isoleringen.305107/#post-2831217

Der hvor bærende søjler skal stå, blev flamingoen i L-støtten fjernet, så der dannes en armeret betonklods der.
Jeg er meget tilfreds med byggeriet og bruger det næsten året rundt, hvis det er over 0˚ C er det ingen problemer at have 21˚.
Lyst og moderne udestue med glasvægge, grå sofa, træbord med stole og lysestager, farverigt vægmaleri og udsigt til grøn have.

Senest redigeret:
  • Synes
Gartvall
  • Laddar…
Det er jo ret enkelt at kontrollere, at kantbjælken tåler det aktuelle søjletryk. Regn med en total taglast omkring 90 kN, hvoraf 1/4 ender på den søjle, som bærer nockbjælkens ene ende. Det er vel det kritiske punkt. 22,5 kN på 115x180 mm bliver cirka 1 MPa, hvis jeg regner rigtigt.

Bare en præcisering: Med de pillebelastninger, der ser ud til at blive aktuelle, kræves en form for fundament/bjælkekonstruktion, der kan fordele belastningen på en større overflade. Man bør ikke regne med større jordtryk end 100-200 kPa afhængig af undergrund.

• Synes
witten
  • Laddar…
Tak så meget!! Har du et forslag til, hvordan en alternativ løsning kunne se ud? Limträ som afveksling også der, men så skal hjørnestolperne tage en større del af lasten også?

Så skal du redegøre for forudsætningerne lidt bedre. Gerne i tegneform.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.