N
neo11
Husejer
· Stockholm/Bromma
· 2 472 indlæg
neo11
Husejer
- Stockholm/Bromma
- 2,472 indlæg
Betonen ligger oftest på vandrette overflader, og ligger hvor den ligger. Den flytter sig ikke, den behøver ingen fastgørelse i sig selv. Dog skal der selvfølgelig ikke være støv, sand osv. der, men det kan man støvsuge væk. Man kan få støv ned selv efter man har primet. Men hvis man ikke primer, er de omkringliggende overflader diffusion-åbne, og så suger de overflader vandet ud af betonen for hurtigt, og den revner og bliver svagere. Der skal jo være langsom tørring på beton, derfor primer man. Og derefter bruge membranhærder eller overvatte eller dække ind med plastik, så man låser fugten inde.
N
neo11
Husejer
· Stockholm/Bromma
· 2 472 indlæg
neo11
Husejer
- Stockholm/Bromma
- 2,472 indlæg
Nej, jeg siger jo det. Primer har intet med betons vedhæftning at gøre.J Jörgen Ö sagde:
Har ikke set noget billede fra TS og troede, at det var et gulv det skulle støbes på, ikke en væg.
Er det en væg, så er nok beton ikke interessant.
Bedste svar
Men.N neo11 sagde:
Kom nu.
Primer har absolut med vedhæftning at gøre.
Du påfører en primer for at øge vedhæftningen af den "rigtige" beton.
Primer har ABSOLUT med vedhæftning af beton at gøre.
Eksempel: https://betong.se/2015/01/21/fraga-experten-gjuta-betong-ovanpa-betong/
Hvordan som helst.
Che69, Først primer, derefter en betonblanding (helst med en skvæt primer i også), og til sidst beton.
Finbeton (Finjas finbeton er gode sager) er at anbefale, og det går helt fint med primer til finbetonen.
Har netop støbt mig igennem ca. 110 sække beton og pudset 20 sække puds med Finja, så jeg tør påstå, at jeg har frisk kontrol.
Det var desuden vægge, jeg har støbt op.
Der findes intet billede dog, så din specifikke "case" går ikke at kommentere, så mit svar bliver mere generelt.
Skal du fæstne beton på beton, så anbefaler jeg igen primer, derefter en blanding og en type lettere armering som hønsenet/pudsnet (afhænger selvfølgelig af tykkelsen, måske armeringsnet er bedre, hvis du gør det tykt), derefter den faktiske beton. Hvis det nu er en væg, du bare vil have repareret, så anbefaler jeg i stedet Finjas "laga vägg". Let at arbejde med.
Jeg tilslutter mig dem, der siger, at det har med fæste at gøre - mere specifikt forhindrer det den gamle beton i at suge vandet ud af den nye beton.
Et alternativ til primer plejer jo ellers at være at vandmætte den gamle beton, man skal støbe imod.
Et alternativ til primer plejer jo ellers at være at vandmætte den gamle beton, man skal støbe imod.
Klik her for at svare