Hej!
Jeg har langt avancerede planer om at flytte køkkenet (i en lejlighed fra århundredeskiftet) til det tilstødende rum. For at dette skal blive til virkelighed kræves der selvfølgelig visse omlægninger af vand og afløb. Dette havde jeg af naturlige grunde tænkt mig at overlade til en fagmand, men i betragtning af hvad en blikkenslager tager i betaling, vil jeg gerne forberede så meget som muligt.
Et problem, der hurtigt blev tydeligt, er at den nuværende afløbsrørsforbindelse til stammen synes at være indstøbt i en slags beton eller tyk selvnivellerende masse - altså at det ser ud som om man har lavet rørforbindelsen og så hældt en spand med materialet i bunden omkring selve forbindelsen. Er det kutyme at gøre på denne måde?? Jeg antager, at jeg – for at få adgang til at lave en ny tilkobling – skal bryde massen væk med al den besvær, det indebærer? Er der nogen risiko for at man beskadiger rørene? Det ville jo virkelig ikke være godt... Jeg tror dog, at der er foretaget stammeudskiftning relativt for nylig, så der burde ikke være nogen risiko for at massen omkring rørene indeholder asbest.
På billedet kan man se stammen, der går ned i den masse, jeg taler om. Afløbsrøret ser man ikke her, men kun der, hvor det så stikker op gennem gulvet under vasken. Forgreningen "over jorden" er naboens afløb, som kommer ind fra den anden side af væggen. Da vandrør og afløb er bygget ind i en lille kasse, som jeg har savet et inspektionshul i, kan det ikke tage et mere overskueligt billede end dette.
Rørinstallation i en væg med synlige sorte og grå rør omgivet af betonlignende materiale, som del af renoveringsprojekt i en ældre lejlighed.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.