Hej

Jeg har betalt husleverandøren 34.000:- for at få OSB bag alle gipsplader.

Uden at informere har de skiftet OSB ud med spånplader, hvilket alt at dømme er en dårligere plade.

Tid til at klage?

Hvis I havde en aftale, skal du selvfølgelig have OSB. Synes jeg.

Jo.. Jeg har gennemgået alle papirer, og ingen steder nævnes noget om spånplade øht

Problemet er vel, at alt allerede er monteret, også gipsen...

Er spånpladerne stadig fremme, eller har de nået at sætte gips op endnu? Hvordan opdagede du fusk? Meddelte de dig om byttet, eller var det tilfældigt, at du så det?

Sammenligner man for eksempel Byggmax priser, er der en forskel på 17% mellem spån og OSB. Så et minimum af 17% (6000) i afslag er rimeligt at kræve. Men da du har fået en forringet funktion, burde du også få en kompensation for det. En 10-12000 i afslag er vel et rimeligt udgangspunkt.

_kiM__ sagde:
Hej

Jeg har betalt husleverandøren 34.000:- for at få OSB bag alle gipsplader.

Uden at informere har de skiftet OSB ud med spånplader, hvilket alt at dømme er en ringere plade.

Er det grund til at klage?
Spån er i hvert fald billigere, tåler ikke helt de samme kræfter på skruer og indeholder mere formaldehyd end OSB. For at sætte holdbarheden i perspektiv så tåler ifølge Statens Provningsanstalt en 12mm spån+gips 258kg "hængevægt" og 124kg "trækvægt" per skrue, mens en 11mm OSB bag pladen tåler 266kg henholdsvis 169kg per skrue. Ingen vilde forskelle altså, og spånpladen tåler jo en hel del belastning den også. Prismæssigt ligger OSB vel på omtrent det dobbelte af spån. Hvis der står OSB på dine papirer, men du har fået spån, så ville jeg i hvert fald kræve prisreduktion, da de har valgt et betydeligt billigere materiale. Hvad angår at hænge billeder, hylder og andet op, så tror jeg ikke, du vil mærke nogen forskel.

• Synes
Suhagg
  • Laddar…
Mikael_L
Funktionsmæssigt tror jeg, at du kan nøjes med spånplade. Jeg ville have gjort det.

Men de har valgt et billigere og noget dårligere materiale end det, der blev aftalt, så du skal tilbyde dem at bytte eller typ halvere ekstrakostnaden. Noget på 10-17 tusind synes jeg nok, det er værd. Start med 17' som udgangspunkt i forhandlingerne.

Vær glad og venlig, og påpeg, at I bare har fået et lille problem at løse. Og en løsning er "gør om gør rigtigt", og en anden er at kompensere dig, selvom du egentlig hellere ville have set en udskiftning. ;)

Mikael_L
_kiM__ sagde:
Jo.. Jeg har gennemgået alle papirer og ingen steder nævnes noget om spånplade overhovedet
Står det specificeret OSB da, i nogen bestilling?

Jeg har været på byggepladsen flere gange, men har aldrig reflekteret over, at det var spån i stedet for OSB før et par dage siden, da tømrerne begyndte at sætte plader op igen efter elektriciteten var færdig.

Der har hele tiden stået to stakke med plader i huset, men præcis hvad det var, har jeg ikke kontrolleret tidligere, jeg har bare antaget, at det er den bestilte plade, som skal sidde bag gipsen.

Jeg føler mig lidt klodset over først at have opdaget det nu, når alt er klart, men der er meget at holde styr på i dette byggeri...

I alle dokumenter står der "OSB bag gips".

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.