Godaften,

Det er tid til at montere en hylde og en lyskasse på badeværelset. Jeg skal lave en skjult montering med "pinde" der er fastgjort i væggen, som hyldeplanet monteres på. Kig på billedet, så forstår I, hvad jeg mener.

Både Ballingslöv og Vedum har denne beslag til deres hylder. Hvor kan jeg købe dette over disken i Stockholm, tror I? Hos Fredells, som har en nogenlunde jernafdeling, findes der kun en beslag af denne type, som ikke er justerbar.

• Illustration af monteringsbeslag til skjult hyldeinstallation, med pinde og skruer til vægfastgørelse.
P
Der findes yderligere en variant, som bl.a. sælges hos Ekesiöö i Bromma. Den består af en 12 mm ret grovgevindet bolt, som går over til en excentrisk pind, der gætter på er ca. 15 cm lang. Bolten skrues ind i væggen, og hyldeplanet sættes på pinden. Udfordringerne med denne kan være to;

1. Det borede hul i væggen skal være lige, hvis pinden skal komme lige ud fra væggen.
2. Hullet i hyldeplanet skal nok bores med søjleboremaskine, alt. med stor nøjagtighed/støtte.

Jeg har monteret et par hylder med disse, og det har fungeret godt. Det bliver lidt tricky (læs: stramt!), når hylden kræver flere end to konsoller, men det er ikke noget, som lidt mild vold ikke kan løse. Fordelen med disse er, at man slipper for monteringspladen, som tager plads og skal fræses ind i bagsiden af hyldeplanet. Jeg er ret sikker på, at Ekesiöö også har en variant, der ligner dem, du har vist. Ellers er Lundell & Zetterbergs fagbutik ved Globen nok et ret sikkert valg.

Ok, tak for tipsene. Må hellere tage en tur forbi Bromma og kigge.

Det er antageligvis smart med en søjleboremaskine - en fornem lejlighed til at udvide maskinparken... :) Eller opgradere hedder det. Har allerede en rigtig gammel en, der er god til alt undtagen præcisionsarbejde.... ;)

LZ ser ud til at være et fedt sted også - det har jeg helt overset. De har vist en filial i byen også, som har åbent om lørdagen.

Hos LZ fandt jeg et beslag som det på billedet i første indlæg. LZ's butik i city havde også lørdagsåbent.

Tak for tipset ACME!

Hej Mathias

Fungerte det at som privatperson glide ind på LZ og handle, eller var du nødt til at købe via en virksomhed?

/Jonas

P
LZ i byen henvender sig mere til privatpersoner, mens butikken i Globen er mere for fagfolk, da de har flere specialbeslag, byggematerialer og en del maskiner/værktøj i sortimentet. Det går dog fint at handle som privatperson i begge butikker.

Ja det var ingen problemer at handle som privat.

Sejt god butik, det eneste der manglede var en god sortering af skruer.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.