Jeg fandt en smedejernsport i støbejern på Blocket, som jeg har tænkt skal blive mit vinterprojekt at restaurere. Inden jeg går i gang, vil jeg gerne blive klar over supplerende dele til både ophængning og lukningsfunktion.
Jeg testede at stille den mellem stolperne, og sådan ser det ud:
Jeg modtager gerne tips til, hvor man kan købe ophængningskroge i støbejern og også forslag til lukningsmekanisme.
Her følger nogle mål:
Taknemmelig for tips!
Jeg testede at stille den mellem stolperne, og sådan ser det ud:
Jeg modtager gerne tips til, hvor man kan købe ophængningskroge i støbejern og også forslag til lukningsmekanisme.
Her følger nogle mål:
- Bredde mellem stolperne: Varierer afhængigt af ujævn stenoverflade. 110 cm på det smalleste sted.
- Portens bredde: 98 cm ramme + 6 cm til ophængningsplade.
- Diameter ophængningshul: 18 mm
- Tykkelse ramme: 20 mm.
Taknemmelig for tips!
Den kan ikke være både smedejern og støbejern. Det er helt forskellige materialer og teknikker.
I mine øjne ser den ud til at være en tidlig delvist smedet, delvist svejset konstruktion. Intet støbejern!
Spåran (jeg ved ikke, hvad de hedder på højsvensk, men sådan kaldes de her i landsbyen), som lågen skal hænge på, skal være smedet eller sammenføjet i vinkel af en jernstang, der går ind i et hul i stenstolpen.
Traditionelt skal spåran monteres, når stenen ligger. Spåran plejer at være opslidset i enden, og så sætter man en kile i slidsen og slår spåran i bund i hullet. Så bider den fast. Derefter støber man den fast i hullet med smeltet svovl. Først efter det rejser man lågestolpen.
Nu om dage findes der cementbaserede masser, som man kan bruge i mangel på svovl, men ellers er proceduren den samme som før.
Jeg er så godt som sikker på, at man ikke kan købe spårar for penge i nogen butik. Hvis de mod forventning findes, passer de næppe. Find en smed eller mindre mekanisk værksted og bed dem specialfremstille, så får du dele, der passer.
Spårar skal man naturligvis fremstille af almindeligt blødjern (nogle kalder det stål nu til dags) og ikke af støbejern.
I mine øjne ser den ud til at være en tidlig delvist smedet, delvist svejset konstruktion. Intet støbejern!
Spåran (jeg ved ikke, hvad de hedder på højsvensk, men sådan kaldes de her i landsbyen), som lågen skal hænge på, skal være smedet eller sammenføjet i vinkel af en jernstang, der går ind i et hul i stenstolpen.
Traditionelt skal spåran monteres, når stenen ligger. Spåran plejer at være opslidset i enden, og så sætter man en kile i slidsen og slår spåran i bund i hullet. Så bider den fast. Derefter støber man den fast i hullet med smeltet svovl. Først efter det rejser man lågestolpen.
Nu om dage findes der cementbaserede masser, som man kan bruge i mangel på svovl, men ellers er proceduren den samme som før.
Jeg er så godt som sikker på, at man ikke kan købe spårar for penge i nogen butik. Hvis de mod forventning findes, passer de næppe. Find en smed eller mindre mekanisk værksted og bed dem specialfremstille, så får du dele, der passer.
Spårar skal man naturligvis fremstille af almindeligt blødjern (nogle kalder det stål nu til dags) og ikke af støbejern.
Tak for svar! Jeg tror det er støbejern, da det stod sådan i annoncen. Den er meget tung.H heimlaga sagde:Den kan ikke være både smedet og støbejern. Det er helt forskellige materialer og teknikker.
I mine øjne ser den ud til at være en tidlig delvist smedet delvist svejset konstruktion. Intet støbejern!
Spåran (jeg ved ikke hvad de hedder på rigsdansk men så kaldes de her i byen) som lågen skal hænge på skal være smedet eller svejset i vinkel af en jernstang som går ind i et hul i stenstolpen.
Traditionelt skal spåran monteres når stenen ligger. Spåran plejer at være opslidset i enden og så sætter man en kile i slidsen og slår spåran i bunden af hullet. Så bider den fast. Derefter støber man den fast i hullet med smeltet svovl. Først efter det rejser man portstolpen.
Nu til dags findes der cementbaserede masser man kan bruge i mangel på svovl men ellers er proceduren som før.
Jeg er så godt som sikker på, at man ikke kan købe spårar for penge i nogen butik. Hvis de mod forventning findes, passer de næppe. Søg efter en smed eller mindre mekanisk værksted, og bed dem specialfremstille, så får du dele, der passer.
Spårar skal naturligvis fremstilles af almindeligt blødtjern (nogle kalder det stål nu om dage) og ikke af støbejern.
Troede smedning var det samme, så godt at lære noget nyt
Lågen er fra 60'erne ifølge sælgeren. Jeg er begyndt at slibe gammel maling af, og der fremkommer en sølvfarvet overflade:

Angående "spåran" så havde jeg tænkt mig at bore dybt lige ind i stenen og montere en form for krog med fyldemasse rundt om. Stolperne står, hvor de står, så at lægge dem ned bliver for meget arbejde. Jeg antager, det er for lettere at påføre cementen?
For låsen går tankerne på eventuelt at klemme et håndtag fast eller en bøjle, der lægges ned over toppen på lågen.
Fik tip om at besøge Nacka Byggnadsvård og spørge om tips. De har reservedele til gamle huse. Men drøfter gerne videre her også!
Den er svejset af almindeligt valset firkantjern. Det ses ret tydeligt på det seneste billede. Det udførelsen ville passe med 1960'erne. At støbe sådan en port i ét stykke kræver en stor og ret kompliceret sandform, som man sandsynligvis må fylde gennem flere indløb med flere bægre, hvis man ikke skal få støbefejl. Det gik an i 1890'erne, da også superskikkelige støbere arbejdede for sultelønninger, og der endnu ikke fandtes fungerende elektriske svejsere, men selv da var støbejernsporte støbt i ét stykke ekstremt sjældne. Efter krigen slog svejsningen igennem på bred front, og så var det definitivt slut med sådant. Støbejernet findes kun mellem ørerne på sælgeren. En stor kompakt klump uden hulrum til nogen hjerne
Sikkert går det at kile og støbe fast sporet selvom stolpen står præcis, som du beskriver. Det bliver bare lidt mere besværligt at få hullet godt fyldt.
Sikkert går det at kile og støbe fast sporet selvom stolpen står præcis, som du beskriver. Det bliver bare lidt mere besværligt at få hullet godt fyldt.
Hvad tror I om denne løsning?
https://www.specialbeslag.se/grindbeslag/grindklinka
https://www.specialbeslag.se/grindbeslag/hakgangjarn-for-genomgaend-mont
Vedrørende hakgangjernet, så skal man bore igennem stenen og fastgøre den med en møtrik.
https://www.specialbeslag.se/grindbeslag/grindklinka
https://www.specialbeslag.se/grindbeslag/hakgangjarn-for-genomgaend-mont
Vedrørende hakgangjernet, så skal man bore igennem stenen og fastgøre den med en møtrik.
Fik blive en special hos lokale smeden!

Klik her for at svare