12,118 læst ·
24 svar
12k læst
24 svar
Beskyt endetræ ved stolper på piller?
Plasten suger ikke vand, er formstabil og ruster ikke. Klart du kan tage pap, men pallningsbricka er nok standardfremgangsmåde. Fx https://www.k-rauta.se/produkt/pall...MI-e3mzfnX-AIV2KfVCh2QWgLvEAQYBiABEgJTvPD_BwESkumpe sagde:
PS. Jeg ville ikke have olieret en imprægneret stolpe, men måske den nedre ende, hvis den var skåret ren. Tror jeg tænkte på det og valgte den uklippede ende nedad, da jeg byggede terrasse.
det fungerer sikkert med asfaltpap også. Det har jeg sat mellem bærende bjælke og betonfundament, da jeg fastgjorde bærende bjælke, men der måtte jeg sætte nogle oven på hinanden for at få lidt luft bagved. Fordelen med plast synes jeg er, at den er tykkere. Men som sagt, begge fungerer sikkert godt.Skumpe sagde:
Det anbefales et års tørring. Jeg har brug for at ordne dette denne uge.V Villa1949 sagde:
Hvor køber jeg disse, og hvad kaldes de? Fastgjorde du dem til stolperne eller soklen?V Villa1949 sagde:
Optimera købte jeg hos, findes nok hos flere byggemarkeder. Jeg fæstnede dem ikke, stillede blot stolpen på. Plastdistance eller afretningsskive kaldes det. Tror det fungerer fint uden behandling. Vælg den ukappede del nedad, så er imprægneringen intakt.Skumpe sagde:
Ved maling er det vigtigt at vente, en vandbaseret olie kan du gå på med direkte, det vigtige er, at træet er så tørt, at det suger ind, hvilket normalt ikke er noget problem, hvis det ikke er træ, der er kommet direkte fra imprægnering eller har ligget ude i regn.Skumpe sagde:
Dette handler om stolper, ikke tralle. Jeg har brug for noget, der er let at købe og kommer i måske 1 liters emballage. Det drejer sig ikke om meget. Har du et link?Viktor.J sagde:
Spørg der, hvor du handler, men almindelig altan- eller terrasseolie fungerer for endetræet. Linolie som nævnt fungerer også, jeg tror endda, at de øvrige olier er baseret på linolie. Du behøver ikke stille stolperne i noget, men mal bare rigeligt og gentag nogle gange, så endetræet får mulighed for at suge til sig.
Klik her for at svare